Annonce:
Annonce:

Bilerne, der tabte ...

Her er bilerne fra Årets Bil, som måtte køre hjem med uforrettet sag. Læs om Nissan Note og alle de andre biler, der ikke nåede hele vejen

Nissan Note er en af de få biler, vi ikke har kørt herhjemme før vi mødte den i forbindelse med Årets Bil. Note er en spøjs størrelse, som på en og samme tid er meget moderne og lidt gammeldags. Note er fyldt med sikkerhedssystemer, som du ikke har set i B-segmentet, dvs. Polo-klassen tidligere ...
Nissan Note er en af de få biler, vi ikke har kørt herhjemme før vi mødte den i forbindelse med Årets Bil. Note er en spøjs størrelse, som på en og samme tid er meget moderne og lidt gammeldags. Note er fyldt med sikkerhedssystemer, som du ikke har set i B-segmentet, dvs. Polo-klassen tidligere ...
Annonce:
Følg Biler
Følg Bilanmeldelser

24 biler ville gerne vinde. Det gjorde Skoda Octavia foran fire finalister. Resten måtte luske hjem igen.

Alverdens bilmodeller i alverdens motor- og udstyrsvarianter. Det var feltet, da landets motorjournalister i onsdags valgte Årets Bil 2014. Men en del af feltet havde aldrig rigtig en chance, for de blev ganske enkelt løbet over ende af de fem, der nåede videre til finalen.

Derfor blev Octavia Årets Bil

Deciderede dårlige biler var der ingen af. Tidligere år var der ellers altid en eller flere kandidater, som faldt helt igennem på grund af håbløse køreegenskaber eller mangelfuldt sikkerhedsudstyr.

Annonce:

Det skete ikke på samme måde i år, selv om der bestemt var halvsløje modeller blandt deltagerne. Dem vender vi tilbage til. For lad os lige fremhæve Tesla S og Renault Captur, som var lige ved at komme med helt frem i det gode selskab. Det hvide lyn af en Tesla S med performancepakke og betegnelsen Tesla S P85, som betyder, at vi har fat i den absolut hurtigste model.

Den store grand coupé med en teoretisk rækkevidde på 480 km sætter ny rekord for rækkevidde i elbiler. Men det glemmes, få sekunder efter du ser den fem meter lange sag, der med sine brede katteagtige hofter og Jaguaragtige snit vækker opmærksomhed over alt. Tesla måtte da heller ikke køre hjem med helt uforrettet sag. Den fik nemlig MKD’s særpris for sin unikke evner som elbil og nye måde at tænke interiør på.

Med 420 hk og paradedisciplinen 0-100 km/ t overstået på 4,4 sekunder går den direkte efter Audi A7, Mercedes CLS, BMW 6-serie Gran Coupé og Porsche Panamera. En længere tur fra København til Aarhus klarede den i ét hug, men især en øde aften står lysende klart, for det nåede bilen 216 km/t på motorvejen et godt stykke syd for Flensborg.

Annonce:

PS: Nogle af bilerne mangler stadig i galleriet herover, men de kommer på løbende!

Men Tesla er næsten endnu mere inciterende bag rattet. Indenfor troner en enorm 17 tommer touchskærm. Meget sigende for Tesla S, hvor bil og teknologi smelter sammen. Her er ingen kontakter. Alt styres på skærmen, som du lærer at betjene lige så hurtigt, som et tre års barn får styr på en iPad.

Til gengæld charmerede den høje Renault Captur sig frem under den tre dag lange test. Den er baseret på den mindre Clio, men højere og langt mere rummelig. Sammen med en økonomisk benzinmotor, en endnu mere nøjsom dieselversion og ikke mindst fornuftige priser fra 165.000 kr. plus levering var den et hit blandt de 24 dommere og var nær kommet i finalen.

Her er nogle stikord om nogle af de gode tabere.

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Annonce:
Spar med
Det kan du spare
Elpris lige nu
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*

... Dom over Haas

Annonce:
København skal være en by i provinsen
Annonce:
Annonce:
Annonce:
Annonce: