Bilerne, der tabte ...

Her er bilerne fra Årets Bil, som måtte køre hjem med uforrettet sag. Læs om Nissan Note og alle de andre biler, der ikke nåede hele vejen

Nissan Note er en af de få biler, vi ikke har kørt herhjemme før vi mødte den i forbindelse med Årets Bil. Note er en spøjs størrelse, som på en og samme tid er meget moderne og lidt gammeldags. Note er fyldt med sikkerhedssystemer, som du ikke har set i B-segmentet, dvs. Polo-klassen tidligere ...
Nissan Note er en af de få biler, vi ikke har kørt herhjemme før vi mødte den i forbindelse med Årets Bil. Note er en spøjs størrelse, som på en og samme tid er meget moderne og lidt gammeldags. Note er fyldt med sikkerhedssystemer, som du ikke har set i B-segmentet, dvs. Polo-klassen tidligere ...

24 biler ville gerne vinde. Det gjorde Skoda Octavia foran fire finalister. Resten måtte luske hjem igen.

Alverdens bilmodeller i alverdens motor- og udstyrsvarianter. Det var feltet, da landets motorjournalister i onsdags valgte Årets Bil 2014. Men en del af feltet havde aldrig rigtig en chance, for de blev ganske enkelt løbet over ende af de fem, der nåede videre til finalen.

Derfor blev Octavia Årets Bil

Deciderede dårlige biler var der ingen af. Tidligere år var der ellers altid en eller flere kandidater, som faldt helt igennem på grund af håbløse køreegenskaber eller mangelfuldt sikkerhedsudstyr.

Det skete ikke på samme måde i år, selv om der bestemt var halvsløje modeller blandt deltagerne. Dem vender vi tilbage til. For lad os lige fremhæve Tesla S og Renault Captur, som var lige ved at komme med helt frem i det gode selskab. Det hvide lyn af en Tesla S med performancepakke og betegnelsen Tesla S P85, som betyder, at vi har fat i den absolut hurtigste model.

Den store grand coupé med en teoretisk rækkevidde på 480 km sætter ny rekord for rækkevidde i elbiler. Men det glemmes, få sekunder efter du ser den fem meter lange sag, der med sine brede katteagtige hofter og Jaguaragtige snit vækker opmærksomhed over alt. Tesla måtte da heller ikke køre hjem med helt uforrettet sag. Den fik nemlig MKD’s særpris for sin unikke evner som elbil og nye måde at tænke interiør på.

Med 420 hk og paradedisciplinen 0-100 km/ t overstået på 4,4 sekunder går den direkte efter Audi A7, Mercedes CLS, BMW 6-serie Gran Coupé og Porsche Panamera. En længere tur fra København til Aarhus klarede den i ét hug, men især en øde aften står lysende klart, for det nåede bilen 216 km/t på motorvejen et godt stykke syd for Flensborg.

PS: Nogle af bilerne mangler stadig i galleriet herover, men de kommer på løbende!

Men Tesla er næsten endnu mere inciterende bag rattet. Indenfor troner en enorm 17 tommer touchskærm. Meget sigende for Tesla S, hvor bil og teknologi smelter sammen. Her er ingen kontakter. Alt styres på skærmen, som du lærer at betjene lige så hurtigt, som et tre års barn får styr på en iPad.

Til gengæld charmerede den høje Renault Captur sig frem under den tre dag lange test. Den er baseret på den mindre Clio, men højere og langt mere rummelig. Sammen med en økonomisk benzinmotor, en endnu mere nøjsom dieselversion og ikke mindst fornuftige priser fra 165.000 kr. plus levering var den et hit blandt de 24 dommere og var nær kommet i finalen.

Her er nogle stikord om nogle af de gode tabere.

1 af 15 Den gammeldags del af Note handler om instrumentbordet, som er mere 2003 end 2013: Hård plast og et rat, der ikke kan justeres ind og ud er ikke godt nok i en moderne bil
2 af 15 Nissan Note er til gengæld meget praktisk med døre der åbner 90 grader på bilen, et helt enormt bagsæde, og et bagagerum, som ikke har sin lige i klassen.
3 af 15 Opel Adam er en forfriskende konkurrent til Fiat 500, som Opelen overgår på de fleste punkter. Eneste anke er nogle flade motorer. Men leaser du den, kan du skille dig af med den, og bytte den ind til en den kommende turbomodel
4 af 15 Elbilen Renault Twizy er sjov og anderledes, og kunne havet været en god bil, hvis Renault havde gjort arbejdet ordentligt. Den er desværre præget af alt for billige løsninger og virker i det hele taget ufærdig.
5 af 15 BMW 3-serie er større og mere praktisk end den normale 3-serie. Især bagsædepladsen er i orden. Den er dog ikke helt så skarp at køre som de øvrige 3-ere. Merprisen er 65.000 i forhold til en normal 3-serie
6 af 15 Dacia Sandero hører til i Poloklassen, men er prissat som visse af mikrobilerne med en frapris på 100.000 kr. Efter min mening opfylder den opgaven som et transportmiddel for familien, der ikke går op i ydre kvaliteter. - Berner
7 af 15 Min favorit var Citrioën C4 Picasso. Her har designerne virkelig haft opfinderhatten på og skabt en bil, som på en og samme tid er mere rummelig end de fleste, virkelig komfortabel, støjsvag, velkørende og tilpas rumsskibsagtig til at tilfredsstille en ægte citroënist. Udsynet gennem den enorme forrude er desuden helt suverænt. Bagagerummet er giga!
8 af 15 Outlander er en af de mere praktiske mellemstore SUV'er, som endda fås med syv sæder til den store familie. Bagagerummet er stort. Kabinen er ret trist men gennemført bygget. Køreegenskaberne vinder ikke priser, men er i orden. Konkurrenterne byder på mere økonomiske motorer
9 af 15 Ford Kuga er en stor og rummelig SUV, som kører underholdende for så stor en bil at være. Bagagerummet er i understørrelsen, og instrumentbordet er en betjeningsmæssig katastrofe med et væld af knapper og undermenuer.
10 af 15 Renault Zoe er den bedste af de små elbiler lige nu. Ganske enkelt. Du lejer batterierne fra 700 kr. om måneden, og det tager noget af presset fra dine skuldre og pengepung, når bilen skal sælges igen
11 af 15 Toyota Rav4 er særdeles vellykket - stor, komfortabel og solid. Den er dog uden for de fleste almindelige menneskers rækkevidde.
12 af 15 Peugeot 2008 måtte se sig distanceret af Renault Captur. Det rykker dog ikke ved, at den kører godt og har god komfort.
13 af 15 Toyota Auris byder ikke på afgørende nyt i klassen, selv om den bestemt er en behagelig og velkørende affære med høj komfort og god plads. Mod konkurrenterne i Golf-klassen er den dog ikke god nok. Foto: Jonas Ahlstrøm
14 af 15 Suzuki SX-4 S-Cross er helt aktuel på markedet. Men den kører kompetent og er en rar ven i hverdagen med en høj siddehøjde og fornuftige køreegenskaber. Men den mangler nytænkning og virker næsten gammeldags. Den koster 20.000 for meget. Foto: Christian Schacht
15 af 15 Nissan Note er en af de få biler, vi ikke har kørt herhjemme før vi mødte den i forbindelse med Årets Bil. Note er en spøjs størrelse, som på en og samme tid er meget moderne og lidt gammeldags. Note er fyldt med sikkerhedssystemer, som du ikke har set i B-segmentet, dvs. Polo-klassen tidligere ...
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere