Testet: Revolutionerende BMW i3

BMW i3 bryder med alt hvad BMW står for - men giver solid køreglæde til ret små penge!

I3 er kort fortalt hurtig og underholdende at køre - og jeg kan egentlig bedst beskrive det ved at fortælle, at den nye BMW 316d som jeg kørte mens fotografen tog billeder af i3'en virkede utrolig kluntet og gammeldags, når man først havde prøvet BMW i3
I3 er kort fortalt hurtig og underholdende at køre - og jeg kan egentlig bedst beskrive det ved at fortælle, at den nye BMW 316d som jeg kørte mens fotografen tog billeder af i3'en virkede utrolig kluntet og gammeldags, når man først havde prøvet BMW i3

BMW i3 er den mest nyskabende 'almindelige' bil jeg har set i mange år. Det er en elbil, men det mest interessante handler om helt andre ting:

Den nye i3 er interessant, fordi den bryder fuldstændig med det vi normalt kender BMW-biler for. I3 er desuden den første masseproducerede bil, som er bygget i kulfiber-plast.

Pga. en midlertidig fejl, skal du klikke på 'forstør' (de fire pile) under billederne for at se de første billeder i fuld størrelse.

Men lad og begynde med klassen, som bilen befinder sig i: Bilen er fysisk på størrelse med en VW Polo - eller en Renault Zoe - fire meter lang, knap 178 cm bred og 157 cm høj, har plads til fire personer og har et beskedent bagagerum på 260 liter. Vægten er meget lav for en elbil at være – blot 1.195 kg - hvilket hænger sammen med måden, bilen er bygget på.

BMW i3 er bygget over et skelet af kulfiberplast beklædt med plastikpanener og en basis bygget af aluminium hvor motor, transmission og motor sidder på. Det er yderst avanceret, stift og let.

Som Renault Zoe
Til sammenligning er Renault Zoe udstyret med en 88 hestes motor og vejer 1.400 kg. Ligesom i Renault Zoe er batteriet placeret under gulvet, og ved baghjulene finder vi elmotoren - en konstruktion, som giver gode køreegenskaber.

I3 er kort fortalt hurtig og underholdende at køre - og jeg kan egentlig bedst beskrive det ved at fortælle, at den nye BMW 316d som jeg kørte mens fotografen tog billeder af i3'en virkede kluntet og gammeldags, når man først havde prøvet BMW i3. Og man havde kun et ønske: giv mig i3'eren tilbage. BMW er lykkedes med at give bilen en god balance, meget lav vægt og en masse kraftoverskud. Med en 170 heste elmotor er den lige så hurtig som en BMW 335i fra 80-120 km i timen. Og et par gange tog vi røven på store dyre og hurtige biler. 0-100 tiden er 7,2 sekunder, men BMW'en vinder i de fleste discipliner, fordi den ikke har nogle gear og hele tiden yder 170 hk. Det gør en benzin-bil ikke.

Anderledes indretning
Og det er ikke kun køremåden der opleves som ny. BMW i3 har en anderledes indretning.

Bilen har plads til to i bagsædet - og nu kommer vi til min største anke ved bilen: Dørene er af den såkaldte selvmordstype - dvs. med bagdøre som åbner bagud. For mig at se er det mest et gimmick. Det ser smart ud, men det gør adgangen til bagsædet besværlig. Du skal f.eks. åbne fordørene for at kunne åbne bagdørene - en detalje, som personligt ville få mig til at vælge i3 fra.

Noget særligt
Når man sidder deromme, sidder man til gengæld godt, højt og med godt udsyn. Men det er i forsæderne, at i3 for alvor brillierer. Fra førerpladsen opleves i3 lys og meget rummelig. BMW har droppet den konventionelle midterkonsol, og det giver en ekstra oplevelse af plads. Samtidig har du en konstant oplevelse at at sidde i noget særligt. Der er ingen konventionel plast på døre og instrumentbord, i stedet har BMW lavet en slags plante-plast-komposit, som er billig at producere men sjovt nok får det hele til at se meget eksklusivt ud.

Halveret produktionstid
Hele bilen er i billig og hurtig at producere. Dr. Martin Arlt, som er chef for planlægningen af BMW's i-modeller, fortæller os, at det tager blot 18 timer at bygge en i3 mod 40 timer for eksempelvis en BMW 1-serie. Forklaringen er, at BMW har udviklet en helt måde at lave kulfiberplast på, hvor man ikke behøver at bage hele den færdige ramme-konstruktion i en ovn.

Og til min overraskelse er der ikke meget hemmelighedskræmmeri, når BMW skal fortælle, hvordan man har bygget bilen.

- Hemmeligheden ligger den lim, som vi samler de enkelte kulfiberplast-paneler sammen med. Det er en proces, som BMW har opfundet, og som gør hele forskellen i produktionen, fortæller Martin Arlt.

Martin Arlt fortæller os desuden, at prisen på bilen (283.000 kr. i Danmark) afspejler de reelle produktionsomkostninger, og at man rent faktisk tjener penge på hver eneste bil. Man har desuden nået break-even allerede på den første bil, slutter Martin Arlt.

Alle kommende BMW'er vil få gavn af den teknologi - simpelthen fordi den er nemmere og billigere at fremstille en bil i kulfiber end tilsvarende biler i stål. Vores gæt er at alle kommende, nye BMW'er får samme teknologi. Glæd dig! Og glæd dig også til at se BMW'en i en af de kommende udgaver af Topfart - vores nye, populære magasin-program.

Vi var inviteret til Amsterdam af BMW.

1 af 17 På vejen opleves BMW i3 letkørt og lydsvag - og meget hurtig. Selv en BMW 335i har svært ved at følge med ved lavere hastigheder. Vi tog fusen på flere BMW-ejere på vores første prøvetur på 150 km.
2 af 17 BMW i3 har en imponerende lille venderadius, og sammen med den stærke elmotor og det fuldautomatiske gear gør det bilen til en ideel bybil.
3 af 17 BMW i3 er den første elektriske BMW. Den har en bund af aluminium, et skelet af kulfiberplast, der er beklædt med ABS-plastpaneler. De gør det billigere at lave buler - og en del buler retter sig selv ud, fortæller BMW
4 af 17 
5 af 17 
6 af 17 Vi kørte den nye i3 i og uden for Amsterdam i både by og på landevej. Vi kørte friskt til og nåede omkring 140 km. Det er ikke meget, men med en hurtiglader, bruger BMW'en en halv time til at oplade batterierne 80 procent.
7 af 17 Kabinen er forfriskende anderledes med helt nye materiale-typer som indstøbte plantefibre i stedet for plastik som beklædning. Gearvælgeren er lidt mærkeligt anbragt bag rattet. Og den føles lidt legetøjsagtig og billig - vi satser på, at det er en begynderfejl
8 af 17 Bagagerummet er på papiret 260 liter stort - men det virker faktisk mindre. Vi gætter på 200 liter. Til gengæld har bilen et lille bagagerum ude foran
9 af 17 Dækkene er specielt udviklede til BMW og er 19 tommer høje men blot 150 mm brede. De giver fin føling med bilen, men ikke så meget greb. BMW regner med at introducere bredere dæk på et senere tidspunkt.
10 af 17 Torskedumt – BMW har anbragt opladestikket der hvor man normalt fylder benzin på. Bøvlet, når ladestanderen står foran bilen
11 af 17 Midterkonsollen og emblemet i rattet er nogle af de elementer, der minder dig om at du sidder i en BMW.
12 af 17 En spøjs gearvælger. Personligt ville jeg have foretrukket en vælger, som jeg kunne betjene med fingrene. Her skal du bruge hele hånden. Det virker unødvendigt
13 af 17 Du sidder godt i bagsædet, hvor der er plads til to personer
14 af 17 Bagdørene kan ikke åbne uden at fordørene åbner. Højst upraktisk. Men det ser smart ud.
15 af 17 Det er virkelig kræset for designet, som virker helt futuristisk. Hatten af for modet!
16 af 17 En app til smartphone viser dig alt om bilen og søreme også hvor bilen holder parkeret. Du kan planlægge ture på forhånd, varme bilen op og tjekke alle mulige ting sager
17 af 17 I3 er kort fortalt hurtig og underholdende at køre - og jeg kan egentlig bedst beskrive det ved at fortælle, at den nye BMW 316d som jeg kørte mens fotografen tog billeder af i3'en virkede utrolig kluntet og gammeldags, når man først havde prøvet BMW i3
0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere