Citroën C4 Grand Picasso: Godt ... og skidt

Citroen C4 Grand Picasso er forfriskende anderledes, enormt rummelig og flot bygget - men trænger alvorligt til et bedre automatgear

Citroën C4 Grand Picasso er beviset på, at franskmændene godt kan lave biler, der er lige så pænt byggede som tyske, men er noget sjovere at se på og opholde sig i
Citroën C4 Grand Picasso er beviset på, at franskmændene godt kan lave biler, der er lige så pænt byggede som tyske, men er noget sjovere at se på og opholde sig i

To-tre gange om året prøver jeg en bil, som jeg får lyst til at beholde - Citroën C4 Grand Picasso er en af dem.

C4 Grand Picasso er storebror til C4 Picasso, og adskiller sig ved at være 17 cm længere, have 55 mm længere mellem akslerne og bære sin egen bagende med to lygter ovenpå hinanden. Bagenden er desuden mere stejl som en klassisk stationcar. Prisen er 20.000 højere end for den normale C4 Picasso.

Rul i billederne herover og se et kort tv-indslag om hvordan bagsæderne virker - og hør bilens røv-irriterende advarselssignaler.

C4 Picasso og Grand Picasso er bygget på en helt nyudviklet platform - EMP2 - en platform, som Peugeot-Citroen vil benytte på samtlige biler fra Peugeot 308, en kommende sedan, SUV'er og altså også multibiler, som Citroën C4 Picassso. Den kan forlænges efter behov, og er 262 cm i Peugeot 308 og 284 cm hér.

En 12 tommer skærm med navigation og bakkamera er standard fra 3. udstyrsniveau
En 12 tommer skærm med navigation og bakkamera er standard fra 3. udstyrsniveau

I forhold til den mindre C4 Picasso (uden Grand i navnet) er der bedre plads ved bagsæderne og i bagagerummet - og det er altså her, at franskmanden virkelig flytter barren op i klassen.

For trods en relativt beskeden totallængde er det lykkedes Citroën at lave en balsal i en relativt kompakt bil, og få konkurrenter som Ford Grand C-max, VW Touran og Renault Grand Scenic til at virke som skotøjsæsker. De enorme glasarealer bidrager selvfølgelig til den oplevelse, men rent teknisk er det lykkedes Citroën at vride flere kabine-kubikcentimeter ud af den samlede længde end vi er vant til.

Desuden er det lykkedes Citroen at give bilen noget af det særpræg, som Citroen oprindelig blev verdensberømt for - sin gode komfort og avangardistiske løsninger i undervogn og kabine.

Bagagerummet har plads til 650 liter bagage - og over 700 liter, hvis du kører bagsæderne frem
Bagagerummet har plads til 650 liter bagage - og over 700 liter, hvis du kører bagsæderne frem

Teknisk set er der dog ikke meget, som adskiller Citroën C4 Grand Picasso fra konkurrenterne. Den har fået aktiv radar og nogle andre elektroniske finurligheder. Men det er ikke den slags der gør mest indtryk, for det har vi set på VW-koncernens biler i mange år. Samtidig er de manuelle gearkasser på tysk-japansk niveau. Sjovt nok virkede den sekstrins gearkasse bedre skiftende end den sekstrins gearkasse, som jeg lige har prøvet i VW Golf 2,0 TDI. Men den er stadig ikke på Mazda-niveau.

Hør, stop, holdt - for dælen Citroën: I ved godt at, knappen til sædevarmen skal sidde i instrumentpanelet. Ikke mellem sæderne hvor man hverken kan se den eller få fingrene ned uden anstrengelse
Hør, stop, holdt - for dælen Citroën: I ved godt at, knappen til sædevarmen skal sidde i instrumentpanelet. Ikke mellem sæderne hvor man hverken kan se den eller få fingrene ned uden anstrengelse

Det imponerende er bilens komfort. Citroen C4 Grand Picasso er støjsvag - vi har kørt 175 km i timen i kraftigt blæsevejr - og førte dæmpede samtaler med passagerne i bagsædet. Affjedringen er komfortabel, som jeg mener, at en Citroën bør være - men heldigvis uden at gå nævneværdigt ud over styreegenskaberne og bilens manøvreevner i høj fart.

Fem plusser ved Citroën C4 Grand Picasso:
Kabinepladsen

Byggekvalitet/finish

Bagsædernes funktion (se TV-indslaget)

Flot støjkomfort og affjedring

Behagelig Citroënsk affjedring

Fem minusser ved Citroen C4 Grand Picasso
Ulidelig semiautomatisk gearkasse

Lang reaktionstid på touchskærmen

Alarmer for alt muligt - døre der er åbne, seler der ikke er sat i osv.

Den 115 hestes diesel er i underkanten, og den 150 hestes diesel med et nyt automatgear kommer først om et par måneder

C4 Picasso fås ikke med den 125 hestes turbo-benziner, som ligger i Peugeot 308.

Hvad skal du købe?
Har du råd, skal du gå efter den 150 hestes diesel - og holde dig fra de semiautomatiske gearkasser, som i prislisten kendes som ETG6. Den skifter piv-ringe, og er kun på markedet fordi PSA ikke har haft råd til at udvikle noget bedre ...

1 af 5 Citroën C4 Grand Picasso har to dobbelte lygter i hver side, og to under kofangeren, som gør at der er lys på bilen, når bagklappen er åben
2 af 5 Pladsen i tredje sæderække er rigtig god, og man sidder dejlig højt og har godt udsyn.
3 af 5 Lys, lys og atter lys. Et kæmpe rudeareal gør udsynet ret unikt. Men det er irriterende, at man ikke kan se kølerhjelmen fra førersædet - og hermed vurdere længden af bilen.
4 af 5 Isofix-beslagene er gemt under stoffet. Det har vi set smartere, men heldigvis er de nemme at ramme med barnestolen, hvis man ved hvor de sidder
5 af 5 Citroën C4 Grand Picasso er beviset på, at franskmændene godt kan lave biler, der er lige så pænt byggede som tyske, men er noget sjovere at se på og opholde sig i
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere