Hurra! En sjov Kia

Minut-testen: Den nye Proceed GT med 204 hk er den hidtil fedeste Kia

Image betyder alt. Derfor er Kia nu klar med en Proceed GT, som skal drille de mere etablerede GTI-biler og løfte mærkets renommé fra bare at bygge fornuftsbiler, som taler til hjernen til også at tale til hjertet. Kia har for vane at lave biler, der er pænt byggede og er komfortable - men underholdende? Det er ikke sket endnu. Men med Kia Ceed GT og den tredørs pro_cee'd, ja, sådan staves det faktisk, gør Kia forsøget og bevæger sig over i en klasse, som regeres af Golf GTI. I realiteten er Kia Cee'd GT dog ikke en rigtig GTI-bil. Derfor det manglende 'i' - og en markant lavere pris på 350.000 kr.

Du kan se eller gense TV-testen af Kia Cee'd GT i tv-indslaget herover.

Proceed GT er bestykket med koncernens nye 2,0 liters GDI benzinmotor med turbo, som yder 204 hk. Det er en lækker motor, som fløjlsblødt tager ved fra de helt lave omdrejninger. En opstrammet undervogn sørger for mere fast greb end en almindelig Ceed og gearskiftet klikker præcist. Men når du først gå til makronerne, kører en konkurrent som Seat Leon FR med 180 hk til 304.900 kr. skarpere. Her kommer Kia's fesne styretøj til kort, selv om der også er strammet op her.





De 0-100 km/t på bare 7,7 sekunder lyder lovende, men præstationen leveres mere flydende end voldsomt. Så du får ikke powerplay som i en Focus ST eller overlegne allround køreegenskaber som i en Golf GTI. Til gengæld er Ceeden ladet med udstyr, lige fra Recaro læderkabine til adaptivt xenonlys, som gør den til et kup til prisen. Alligevel er vi ikke helt oppe at ringe over GT’en, selv om teknik og finish er på højde med nogle af de bedste tyske.

Det er først og fremmest en model, som viser, hvad en Ceed kan, når de europæiske ingeniører, som er ansat hos det koreanske firma, strammer sig an. Det er nemlig en ganske velkørende GT-bil, og som komfortabel langtursvogn, er den et behageligt bekendtskab. Til gengæld er signalværdien noget udvandet, og den betyder altså rigtig meget i den prisklasse. At den tredørs så byder på en enorm C-stolpe, som æder alt udsyn gør ikke sagen bedre. GT’en fås dog også med fem døre, hvor den så bare hedder Cee'd GT.

Den nye GDI-motor (altså med direkte indsprøjtning), har vi også set i Hyundai Veloster turbo, er en fin motor med godt trækkraft og en tilpas sportslig lyd. Men brændstoføkonomien er ikke imponerende. 13,5 km/l er alt for ringe i 2013.

0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere