Audi har set lyset

null

Den seneste A8' er med rødder tilbage til 2010, og som der herhjemme ruller en del af som firmabil for landets ministre, kan især spottes på en ny front med en mere markant Audi-grill, der nok skulle kunne give baghjul til enhver Weber-entusiast. Fotos: United Pictures
Den seneste A8' er med rødder tilbage til 2010, og som der herhjemme ruller en del af som firmabil for landets ministre, kan især spottes på en ny front med en mere markant Audi-grill, der nok skulle kunne give baghjul til enhver Weber-entusiast. Fotos: United Pictures

Avanceret LED-lys er standard på alle versioner af den nye Audi A8.

DÜSSELDORF (Ekstra Bladet): Konkurrencen er benhård i bilernes topklasse. En ny Mercedes-Benz S-klasse er netop lanceret, og nu kommer modsvaret fra Audi i form af en opdateret A8. Det er tidligt, for modellen blev først lanceret for tre år siden.

Når faceliftet kommer allerede nu, skyldes det helt sikkert, at Audi er klar med et avanceret LED-lyssystem, der overgår det, som Mercedes netop har introduceret i både S- og E-klassen.

Der er tale om Matrix-LED med 25 dioder i hver forlygte. En simpel version er standard på alle Audi A8 i Danmark, mens den aktive udgave koster et beskedent tillæg på 35.000 kr. Det beløb bør man ikke spare, når man nu alligevel er ude og lægge omkring 2 mio. kr. for mindste udgave af A8.

Mens Mercedes benytter et mekanisk LED-system, der dynamisk blænder ned for andre biler, inklusiv, hvis der kører en bil foran dig, så bruger Audi et fuldt elektronisk system.

Det giver en række fordele, og med det dynamiske LED-system er Audi foran Mercedes-Benz.

Fantastisk lys
En mørk nattetime kan Audis dynamiske Matrix-LED blænde ned for op til otte objekter (cykler, biler osv.) foran bilen, mens der stadig er lys mellem objekterne, mens de flytter sig i forhold til hinanden og din bil. Skulle der på en mørk vej være en fodgænger, advares både du og fodgængeren om den kommende fare ved, at der sendes tre blink af sted mod fodgængeren. Det skal skærpe både din og fodgængerens opmærksomhed.

Systemet bygger på kamera-teknik, og inden for en overskuelig fremtid forventes det også at kunne tilkøbes til Audi A6.

En snak med ingeniørerne bag systemet afslører, at dette blot er begyndelsen til en lys-revolution hos Audi.

Næste version vil få endnu flere avancerede funktioner til gavn for sikker kørsel i mørke. Et godt eksempel er refleksioner fra store motorvejsskilte. Alle, der har kørt på motorveje i komplet mørke kender situationen, hvor man bliver blændet, når bilens skarpe xenon-lygter reflekteres fra kæmpemæssige skilte. Audi lover, at næste opdatering af LED-lygterne vil kunne genkende skiltene og dæmpe lyset i det område, hvor skiltet står. Helt dynamisk forstås, så skiltet lyses op, men ikke for alvor blænder.

Bagsædet er bedst
Den almindelige A8 byder på fin plads ved bagsædet, og i den ekstra lange version er der plads til at strække benene. Den lange kan ydermere monteres med et sæde, der næsten giver mulighed for at ligge ned, idet forsædet automatisk kører frem, når sædet lægges ned.

Under præsentationen kørte vi den silkebløde 12-cylindre version på 6,3 liter og 500 hk. Når den triller rundt i byen, opleves A8 næsten som en elektrisk bil, for der er intet at mærke til hverken motor eller vibrationer. Først når pedalen lægges fladt ned, vågner maskinen og kyler A8’eren frem som en lydløs eksplosion.

Bastant V8-diesel
Mest imponerende er dog den store V8’er. Audi er efterhånden blandt de få luksusproducenter, der stadig er leveringsdygtige i en V8’er, en diesel, vel at mærke.

Den brummer svagt som en sovende kæmpebjørn i et tilstødende hotelværelse. Men bjørnen vågner på et splitsekund og stiller herefter op med hele 850 Nm.

Tilfældet vil, at vi bliver væk fra den officielle testrute og pludselig befinder os på et tomt stykke autobahn med retning mod Holland. Her får bjørnen lov at blive sluppet løs, og oplevelsen er i særklasse imponerende, for den store bil ligger så stabilt, at jeg sjældent har prøvet det, trods en speedometernål, der flere gange rammer 265 km/t.

Hemmeligheden er 4-hjulstrækket, der i denne version og S8 er udstyret med et ekstra differentiale, der sørger for, at kræfterne kastes ud til det yderste baghjul gennem sving. Blandt de konkrete nyheder er Audi Active Lane Assist, der griber ind, hvis du kommer for langt ud over de optrukne streger eksempelvis på motorvej.

I løbet af næste år kommer A8 også i en hybridudgave.

Den har en beskeden 2,0-liters benziner, men takket være batterierne et moment på 480 Nm. Audi lover, at den ruller knap 16 km pr. liter.

Effektiv V6-diesel

Inden turen går hjem til det afgiftsplagede Danmark, når vi en tur i den mindste diesel på 3,0-liter. Det er den version, der typisk bliver solgt i Danmark, og den rækker så rigeligt til danske forhold og den jantelov, der gør, at biler i denne prisklasse er sjældne som helt nye. Først når de har smidt en luns afskrivning, hentes de til landet fra Tyskland.

På et punkt er Audi med den nye A8 dog bagud i forhold til Mercedes-Benz S-Klasse, og det handler om betjeningen af bilen.

A8 domineres af en vrimmel af knapper, der mest af alt leder tankerne hen på et ældre fly, mens Mercedes har fyldt S-klassen op med skærme. Det giver mere overskuelighed, nemmere betjening og et langt mere nutidigt indtryk.

Bedre støjdæmpet
Faceliftet af A8 omfatter en ny mere kantet profil på bilen, men de vigtigste opdateringer er sket inden døre.

Her har man brugt endnu mere støjdæmpning, og materialer og samlinger har fået endnu et nøk op, så resultatet er formidabelt.

 

1 af 9 Den 5,14 meter lange limousine har stadigvæk firehjulstræk og aluminiumskarrosseri, som nogle af særkenderne.
2 af 9 Så er der lagt op til massage og film, hvis ellers man vil betale for udstyret, der hurtigt løber op i et par hundrede tusinde kroner.
3 af 9 Cockpittet er suverænt godt skruet sammen, mens selve betjeningen virker lidt gammeldags i forhold til Mercedes S-klasse.
4 af 9 
5 af 9 Som ekstraudstyr kan Audi nu levere de nye LED-forlygter med matrix-teknologi, hvor fjernlyset består af 25 individuelle lysdioder i hver parabol, som kan tændes, slukkes eller dæmpes.
6 af 9 Topmodellen A8L W12 Quattro byder på den 6,3 liters W12 med 500 hk. Den giver en suveræn magtfuld og støjsvag fremfærd.
7 af 9 
8 af 9 
9 af 9 Den seneste A8' er med rødder tilbage til 2010, og som der herhjemme ruller en del af som firmabil for landets ministre, kan især spottes på en ny front med en mere markant Audi-grill, der nok skulle kunne give baghjul til enhver Weber-entusiast. Fotos: United Pictures
0 kommentarer
Vis kommentarer