To direktørbiler til nettopris

Duel: BMW 5-serie og Audi A6 er langt bedre biler end de små tal lægger op til

Professionelle vil have ordentligt værktøj. Det gælder også købere af biler i firmabilsklassen, som i stigende grad kaster blikket mod premium-mærkerne, der har rettet leasingpriserne ned.

I direktør-hjørnet spiller BMW nu ud med en helt ny 518d på 143 dieselheste, som bringer drømmen nærmere for 5’er-fans. Beskatningsmæssig værdi: 475.546 kr. plus et automatgear til godt 40.000 kr. På anden side står nyklassikeren fra Ingolstadt, Audi A6, som spiller ud med mindste model, som er en 2,0 TDI på 177 dieselheste til en beskatningsværdi på 487.100 kr. og manuelt gear i testeksemplaret.

De er begge komfortable motorvejslokomotiver, der også kan køre sportsligt, hvis det er nødvendigt, finish og forarbejdning er i top med lækre kabiner og gode kørestillinger, mens der er masser af plads om bord.

Fremragende langtursbil
Vi starter med 5-serien, som med sine 4,91 meter er en smule kortere end A6’eren, men har lidt større akselafstand. På motorvejen byder 5-serien på en afstressende, nærmest flydende fremfærd, som kan få stress-hormonerne til at lægge sig efter selv den mest intensive dag pakket med bestyrelsesmøder. Testbilen er udstyret med den ottetrins Steptronic-gearkasse, som koster 40.000 kr. ekstra.

Spagfærdig motor
Den hurtigt og umærkeligt skiftende gearkasse er nærmest et must i 5-serien, hvor den normalt matcher bilens fremfærd. Den er dog udfordret i 518d’eren med dens 143 hk, som er lige lovlig lidt i den store bil, der på papiret klarer 0-100 km/t på 9,6 sek. Maskinen gør det pænt på lige stræk, men den er for spagfærdig, når det virkeligt gælder.

Køb 520d i stedet
Det betyder, at du savner kraftoverskud til selv banale overhalinger og sammenfletninger. Hvis du har muligheden, så opgradér til den større 520d med 184 hk diesel, som kun er 24.000 kr. dyrere i beskatning - den matcher langt bedre den 177 hestes Audi.

Den har nemlig kraftoverskud, som matcher 5-seriens pondus. Ellers er der ikke mange fingre at sætte på baghjulstrækkeren, der ænder karakter til en inciterende sportsvogn, der har medrivende undervogn og styretøj, hvis du kører fra den slagne vej og følger de snoede sogneveje.

Raffineret Audi-motor
På den anden side står den forhjulstrukne A6’er med en teknologi, som Audis ingeniører har forfinet. Motoren med et moment på 380 Nm, og den helt specielle turbineagtige lyd er nok en af verdens bedste og mest harmoniske dieselværker. Med sit sejtræk er der nok af kræfter at tappe af, og det sker sugende og lydløst. På vejen er A6’erne ganske indtagende med sit styretøj, der reagerer hurtigt og skarpt, mens Audien følger spor og sving med snorlige præcision. Her har den baghjulstrukne Bimmer dog sin force som den mest præcise og køreglade, hvis du går lige til grænsen.

Med 20,4km/l i Audi mod BMW’ens 22,2 km/l er München-mærket det mest sparsommelige. Motoren er dog ikke så raffineret hos BMW, der lige som de fleste andre BMW-dieseler har den skavank, at den springer i gang efter stop/start med en uharmonisk brummen. Det er dog blevet langt bedre end i forgængeren.

Fuldfed finish
Audiens finish er også en tand mere fuldfed, og de lydtunede døre smækker lidt tungere. Du befinder dig godt bag det lagkageopdelte instrumentbord med en 6,5 tommers farveskærm, som popper op ved tænding, og med et fint overblik.

BMW’en lever op til ryet om at indrette en af verdens bedste førerplader. Her er en tilsvarende stor farveskærm også en del af standardudstyret i business-modellerne.

 

Begge har pænt med udstyr. BMW byder bl.a. på klimaanlæg, xenonlys, run flat dæk (som vi dog ville bytte til almindelige dæk lige så snart vi kunne komme til det), fartpilot, 17 tommer letmetalfælge og læderrat. A6’eren har parkerings-sensorer for og bag, elektrisk bagklap og fire-zonet klimaanlæg.

På bagsæderne vinder Audi en smal sejr over BMW’en, mens bagagerummet med 530 liter også er en skvis større.

Fremragende BMW
Der er ikke mange fingre at sætte på de to. Med en let opgradering til en 520d, er der ingen tvivl om, at BMW’en kan vinde en smal sejr - det er simpelthen en fremragende basisbil.

Smid automatgear oven i, og du har tæt på verdens bedste og mest fuldkomne bil. Personligt mener jeg (Berner), at BMW 5'eren med den lille diesel er den bedste BMW, jeg har kørt - trods den lille motor. Hos Audi koster automatgearet Multitronic for øvrigt 45.000 kr. Som 518d kan BMW dog ikke slå Audi - simpelthen fordi den har færre kræfter.

 

1 af 4 
2 af 4 Begge biler byder på god plads indenbords og har bagagerum på 520 liter og 530 liter.
3 af 4 På motorvejen tromler BMW'en dog snildt 180 i timen uden en lyd. Den firecylindrede dieselmotor på 2,0 liter og 143 hk er for spagfærdig til den store 5’er. Og merprisen for den større 520 d er nærmest ligegyldig, når man først er i gang. Audis toliters dieselmotor på 177 hk er en af de mest harmoniske dieselmotorer i verden, og den arbejder silkeblødt.
4 af 4 
0 kommentarer
Vis kommentarer