Vi er tre faste journalister på Ekstra Bladet Biler, som i år har kørt tæt ved 100 forskellige biler - enten på præsentationsture i udlandet eller herhjemme.
Jens Overgaard sidder fysisk på Jyllandspostens redaktion i Århus, men er tilknyttet Ekstra Bladets trykte avis - og du ser flere gange om ugen hans artikler om biler her på online-delen af Ekstra Bladet.
Her kommer Jens's bud på årets højdepunkter og skuffelser.
Årets opture - 2013
De fleste elbiler er stadig på et niveau som benzinbilerne for årtier tilbage, når vi ser på den samlede pakke med pris, rækkevidde, ladetid og samlede omkostninger. Alligevel var årets største biloplevelser i det hjørne.
Samme firma står dog også bag den nye S-klasse, som er et kørende bevis på, hvor langt sikkerhedsteknologen er i dag. Den kan også ses klart i VW-koncernen, hvor de nye full LED-forlygter bl.a. debuterede i Seat Leon til en pris på linje med xenon-lys, men lyser meget bedre, oplevede jeg i praksis, og er lovet til at være billigere i længden. Koncernens MQB-platform i mellemklassen med VW Golf, Skoda Otavia, Seat Leon og Audi A3 giver velkørende, højteknologiske biler til prisen og masser af strenge at spille på.
Årets nedture - 2013
Det bliver stadig mere svært at finde biler som falder igennem i takt med, at teknologier og produktionsmetoder forbedres. 2013 bød alligevel på nogle stykker. Den hårde priskonkurrence og større udbud herhjemme fik nemlig flere discountbiler på banen. I bunden finder vi den indiske Tata Nano, der med teknologi delvist hentet fra en ældre Fiat Punto, rustikke køreegenskaber ingen ESC antiskrid eller Euro NCAP-test, og en pris på 120.000 kr. tangerer Danmarks dårlige bilkøb.
Minibilen Dacia Sandero kører noget bedre, men er også en rustik sag, som er alt for dyr i forhold til de mere sofistikerede konkurrenter, både som benzin og diesel. Den nye Suzuki S-Cross skuffer også, da den virker noget antikvarisk allerede ved debuten. I det hele taget er det skuffende, at så få biler har systemer a la Volvos City Safety eller VW’s City Emergency Brake, der kun findes som standard i UP’en, og som selv bremser i bytrafik. Men det bliver heldigvis krav hos Euro NCAP inden for et par år for at en bil kan få de maksimale 5 stjerner.