Peugeot 308

308 er den bedste Peugeot. Den kører fremragende, men er for lille i kabinen

Den nye Peugeot 308 er absolut velkørende og solidt bygget. Her i testen falder den på for lidt plads i kabinen.
Den nye Peugeot 308 er absolut velkørende og solidt bygget. Her i testen falder den på for lidt plads i kabinen.

Den bedste Peugeot nogensinde, men alligevel ikke helstøbt nok til at slå VW Golf. Det er dommen over den nye 308, som har et par væsentlige ulemper, der gør, at den aldrig for alvor er i stand til at kæmpe med om førstepladsen.

Begrænset plads
Først og fremmest er den bare for snæver på bagsædet til, at det er behageligt at sidde deromme.

Uanset om det er voksne, som efterspørger mere benplads eller ungerne i autostol, som maser fødderne ind i forsædet til gene for chaufføren, kan man undre sig over, at fabrikken har valgt at prioritere et stort bagagerum på bekostning af pladsforholdene bagi. Til gengæld har 308 klassens måske mest lækre cockpit og i hvert fald det flotteste med et helt rent design uden ret mange betjeningsknapper.

Skærm-ideen er ført helt ud - og man må give Peugeot, at det giver en flot og overskuelig kabine.

Det har dog også nogle bagsider: Det tager længere tid at nå de helt basale funktioner som for eksempel at skrue op for varmen i kabinen.

Men ellers er kabinen respektindbydende flot bygget i lækre materialer - og netop den del bliver understøttet af et imponerende lavt støjniveau.

Se også: Kan Mazda3 og Peugeot 308 slå Golf?



Se også: Mazda 3



Se også: VW Golf

Fin komfort
Samtidig kan Peugeot noget med fjedre og støddæmpere, så komforten er absolut godkendt.

Udstyret er ganske omfattende med dobbelt-zonet klimaanlæg, fartpilot, læderrat og p-sensor, mens den store skærm kan udbygges med navigation for blot 6.500 kr.

Måske er styringen lidt gummiagtig, men giv 308 kniven, og den kvitterer med et overbevisende bid i asfalten, og hele køreoplevelsen understreges af det lillebitte læderrat som gør fornemmelsen mere sporty end i Golf og Mazda.

Motoren bliver man også bonkammerater med. Den er på 1,6 liter, og med turbo kaster den 125 hk af sig.

Kvikkere
Accelerationen er da også kvik, og franskmanden er hurtigst på en øde tysk motorvej.

Men i det daglige præges den af en lidt hård motorgang, og transmissionen er knap så gelinde som i den teknisk perfekte Golf.

Testbilen er en 1,6 turbo mellemudstyret Active til 254.990 kr. plus levering. Men da det udvendige design heller ikke rigtig tænder testholdet med sine anonyme og lidt tunge linjer, ender 308 med en 3. plads.

Men har du ikke behov for bagsædepladsen, kan 308 være et rigtigt godt køb.

Hvad der på et tidspunkt lignede en god chance for sejr, ender dermed i en comme ci, comme ca løsning: Peugeot 308 høster mange roser, men må lade proppen blive i champagneflasken, mens Golf og Mazda kører foran.

1 af 3 Bagsædepladsen er som i en bil i klassen under. Man sidder dårligt
2 af 3 Til gengæld har 308 klassens måske mest lækre cockpit og i hvert fald det flotteste med et helt rent design uden ret mange betjeningsknapper. Skærm-ideen er ført helt ud - og man må give Peugeot, at det giver en flot og overskuelig kabine.
3 af 3 Den nye Peugeot 308 er absolut velkørende og solidt bygget. Her i testen falder den på for lidt plads i kabinen.
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere