VW Golf

VW Golf er testens mest helstøbte bil, men også noget dyrere end konkurrenterne

Det er især køreoplevelsen, som imponerer i Golf. Her er det mest vellykkede kompromis mellem komfort og sport og ganske små håndledsbevægelser på rattet får folkevognen til at sno sig som en snog mellem ujævnhederne. Kør så ud på motorvejen, hvor fjedrene glatter bedst ud og støjniveauet er det laveste.
Det er især køreoplevelsen, som imponerer i Golf. Her er det mest vellykkede kompromis mellem komfort og sport og ganske små håndledsbevægelser på rattet får folkevognen til at sno sig som en snog mellem ujævnhederne. Kør så ud på motorvejen, hvor fjedrene glatter bedst ud og støjniveauet er det laveste.

Der er VW Golf, og så er der alle de andre. Det er konklusionen, efter vi har kørt 1,4 TSI Comfortline op mod de to andre nyheder. Der står ganske enkelt respekt om bilen, der har lagt navn til en hel klasse af populære køretøjer, og den seneste udgave er klart den bedste af dem alle og sandsynligvis den mest kompetente bil i klassen. Den har i hvert fald ikke de store problemer med at sætte ellers kompetente Mazda 3 og Peugeot 308 til vægs her i testen.

Tidløs
Smagfulde, tidløse linjer er med til at gøre Golf til et ikon blandt mere flygtigt designede konkurrenter, hævder VW, og vi er tilbøjelige til at give dem ret. Om fem år, når alle er blevet trætte af konkurrenterne, vil Golf stadig være indbegrebet af god smag. I virkeligheden har Golf kun en rigtig ulempe her i testen, og det er prisen, som er mellem 35.000 – 45.000 kr. højere. Det betyder, at importøren forlanger 289.990 kr. Et langt stykke hen ad vejen er den dog merprisen værd, og ifølge Bilbasens analytiker, Jan Lang, vil ejerne få merprisen hjem igen, da Golf ganske enkelt holder prisen bedre end Mazda 3 og Peugeot 308. Men lad os ridse kompetencerne op.

Se også: Mazda 3



Se også: Peugeot 308



Se også: Kan Mazda3 og Peugeot 308 slå Golf?

Først og fremmest er der bedre plads i kabinen, både til lange ben, men også rejsende med højt hår har det godt på bagsædet. For slet ikke at tale om foran, hvor man til tider føler, at Golf er en halv klasse større og dermed også mere behagelig.

Førsteklasses kabine
Der er storartet overblik fra kabinen hele kompasset rundt, og inde på de velvoksne forsæder er der rigtig rart at være.

Foran rattet stråler det overskuelige og enkle instrumentbræt af førsteklasses, knirkefri materialer: Den sorte plast er blød og lækker at røre ved. Til gengæld er der kun lige det mest nødvendige udstyr her i Comfortline-versionen. Der er dog klimaanlæg, fartpilot, men vi mangler den næsten uundværlige p-sensor, som dog er en del af en såkaldt DK-pakke blandt ekstraudstyret.

Bedste kompromis
Det er dog især køreoplevelsen, som imponerer. Her er det mest vellykkede kompromis mellem komfort og sport og ganske små håndledsbevægelser på rattet får folkevognen til at sno sig som en snog mellem ujævnhederne. Kør så ud på motorvejen, hvor fjedrene glatter bedst ud og støjniveauet er det laveste.

Motorstøj er der heller ikke meget af i den fine 1,4 TSI med turbo og 122 hk, som er en perle af gangkultur og trækkraft til benzinfans. Ok, den er ikke hurtig, men kræfterne føles tilstrækkelige, og så næsten det allerbedste: Golf er bare så let at betjene og køre, at man lynhurtigt føler sig hjemme.

Golf er bilen uden egentlige ulemper, bortset fra, den er dyrest.

1 af 3 Golf har den største kabine, og den mest behagelige
2 af 3 Foran rattet stråler det overskuelige og enkle instrumentbræt af førsteklasses, knirkefri materialer: Den sorte plast er blød og lækker at røre ved. Til gengæld er der kun lige det mest nødvendige udstyr her i Comfortline-versionen. Der er dog klimaanlæg, fartpilot, men vi mangler den næsten uundværlige p-sensor, som dog er en del af en såkaldt DK-pakke blandt ekstraudstyret.
3 af 3 Det er især køreoplevelsen, som imponerer i Golf. Her er det mest vellykkede kompromis mellem komfort og sport og ganske små håndledsbevægelser på rattet får folkevognen til at sno sig som en snog mellem ujævnhederne. Kør så ud på motorvejen, hvor fjedrene glatter bedst ud og støjniveauet er det laveste.
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere