Mazda6 - det er næsten for nemt ...

Mazda 6 2,2 diesel: Den over et år gamle Mazda6 er stadig den nye dreng i klassen. Det giver Mazda let spil. Men Mazda skal lære at dæmpe sig

Her kunne klumpedumpe lære noget. Selvom Mazda6 er større end kæmpen Skoda Superb ser Mazda'en langt mere elegant ud.
Her kunne klumpedumpe lære noget. Selvom Mazda6 er større end kæmpen Skoda Superb ser Mazda'en langt mere elegant ud.

I en klasse, hvor alle konkurrenterne er pensionsmodne, har Mazda6 sedan let spil med sit blændende flotte design, mekaniske velsmurthed og sportslige kørestil - men Mazda må hanke op og få styr på støjkilderne.

Karosseri og plads
Mazda6 i sedan-udgaven banker alle de andre på rå ydre størrelse. 6'eren er små fem meter lang - og du skal være besat af pladstrang for at løbe tør her. Forsæderne er Mercedes E-klasse store, og selvom bagagerummet ikke er stationcar-praktisk, rummer det okay med 489 liter.

Motor/Gearing
Mazda er ikke en bilgigant med udviklingsbudgetter som VW og Toyota - det gør det kun mere imponerende, at Mazda præsterer tidens måske bedste firecylinderede dieselmotor. Udover at have en gangkultur, som slår stort set alt på markedet, klarer Mazdaen trods potentielt 23,8 km/l. Den kan hverken Passat, Mondeo eller Avensis stikke. Stærk er den også: 380 Nm og 150 hk.

Mekanisk samspil
Her vinder Mazda'en igen point. Den fine motor spiller perfekt samspil med en velskiftende 6-trins manuel gearkasse. Og selvom det hele kører som smurt, formår Mazda at smugle fornemmelsen mekanik med ind i køreoplevelsen. Ingen joystik-feeling her. Ganske få biler - og ingen i klassen gør 6'eren kunsten efter her.

Køreegenskaber/Komfort
Et fint styretøj med god feedback og en sportsligt afstemt undervogn gør det sjovere at køre Mazda6 end noget andet i klassen. Til gengæld taber 6'eren på affjedringskomfort og støj. Vinden pibler og dækkene suser. Det problem har alle Mazdaer haft i generationer. Der er billigere og mindre biler, der støjer mindre! Enten er Mazda-ingeniørerne hørehæmmede, eller også mangler de adgang til en vindtunnel!

Sikkerhed/Miljø
Mazda har styr på sikkerheden og ægte femstjernet resultat i Euro NCAP-testen. Selv den brutale pæletest, hvor man kører en telefonpæl ind i siden på bilen gav ikke Mazda vanskeligheder. Forbruget på 25,6 km/liter er flot. Du skal en klasse ned for at finde samme forbrugstal.

Pris/udstyr
Traditionelt et område, hvor Mazda også styrer: Mazda6 fås i tre udstyrsversioner. Den her - kaldet Vision - ligger i midten og giver bunker af udstyr for pengene: Læderrat, automatisk nedblændelig bakspejl, Bluetooth-forbindelse, klima, fartpilot, 17 tommer alufælge, parkeringsfølere for- og bag, navigation, regn og lyssensor.

1 af 4 Sedanudgaven af Mazda6 er usædvanligt nok 10 cm større end stationcar'en.
2 af 4 Instrumentbordet og betjening er præget af lige dele sportsligt snit og streng logik. Det virker måske en anelse gammeldags, men det er faktisk befriende, at Mazda ikke har slået knuder på sig selv og har lavet noget, der bare fungerer. Finishen og materialer er i orden, men lillebror 3 er faktisk lækrere
3 af 4 Plads nok - også i bredden
4 af 4 Her kunne klumpedumpe lære noget. Selvom Mazda6 er større end kæmpen Skoda Superb ser Mazda'en langt mere elegant ud.
0 kommentarer
Vis kommentarer