Topudstyret Golf-konkurrent

Veludstyret alternativ til Golf: Nissan Qashqai med Renaults 1,2'er med turbo gør det godt

Med den nye Qashqai bygger Nissan videre på forgængerens enorme succes. Qashqai nummer et dukkede op i 2007 som et nyt bud bud hvordan en mellemklassebil a la Ford Focus og VW Golf kunne se ud - og succesen overgik selv Nissans mest optimistiske forventninger. Nissan solgte 2 mio. Qashqai’er. Her var noget, som europæerne tydeligvis havde savnet.

I mellemtiden gik europæiske bilproducenter nye veje - især på motorfronten, hvor stort set alle europæiske producenter downsizede deres motorer og smækkede turbo på - til gavn for oplevelse, vægt, pris og forbrug. Og nu har Nissan som den første japanske producent brudt med ideen om at basismotorer partout have en størrelse på 1,6 liter og uden turbo. Qashqai er den første model hos Nissan-Renault, som benytter den såkaldte CMF-platform, som skal bruges på i alt 14 modeller. Det indebærer flere ens dele, fælles motorer, og betyder helt konkret, at Nissan kan benytte sig af Renault fine 1,2’er på 115 hk som basismotor.



Karosseri og plads
Qashqai har sådan set aldrig manglet plads, men den nye Qashqai er små fem cm længere end forgængeren og mærkbart større indvendigt. Med et 430 liter stort bagagerum er Qashqai noget mere rummelig end Golf, Focus og Astra - men stadig mindre end Octavia. Interiøret har fået et kæmpe løft både visuelt og funktionelt. Med enkelte smuttere ser det hele lækkert ud.

Motor/Gearing
1,2’eren er støjsvag og forholdsvis stærk, hvis du holder dig til by- og landeveje. Motorvejskørsel med 175 km i timen kan godt lade sig gøre, men her kommer du helt naturligt til at savne kræfter. 115 hk er nu engang kun 115 hk. Gearkassen er forholdsvis præcis, men det er set bedre.

Mekanisk samspil/køreegenskaber
Qashqai er letkørt, som man forventer det af en moderne bil. Bilen føles gedigen, og du har slet ikke samme discount-oplevelse som den forrige Qashqai. Du er til gengæld - trods løfter om det modsatte - distanceret fra køreoplevelsen med et letgående styretøj og en meget neutral kørefacon. Qashqai bliver aldrig underholdende.

Komfort
Meget lavt støjniveau, som medvirker til oplevelsen af at køre en bil, som føles dyr. Fin affjedringskomfort - komforten lider ikke under det høje tyngdepunkt - ingen nikkebevægelser her

Sikkerhed/Miljø
Nissan Qashqai  er den første bil der benytter det nye Euro NCAP testprogram, hvor man får point for aktiv sikkerhed som autobrems og vognbaneassistent. Men du får dog ikke det fede sikkerhedsudstyr helt gratis. Du skal betale for det, men det er heldigvis billigt. Qashqai har som eneste japanske bil en nem adgang til børnesædernes isofix-beslag. Det lyder som en detalje, men jeg lover dig, at du bliver glad for det, hvis du skal montere barnesæde i vintermørke.

Pris/udstyr
Billigste Nissan Qashqai koster 240.000 kr. Du kan klare den med den, for den har både fartpilot og aircon, men skal du have fedt udstyr som klimaanlæg, 17 tommer alu, læderrat, CD-radio med 6 højttalere skal du op i Accenta-modellen til 280.000 kroner og dertil lægge 8.000 kr. mere for at få parkeringssensor for og bag, automatisk nedblænding af bakspejlet, automatisk nedblænding af fjernlys, skiltegenkendelse, vognbaneassistent og kollisionsradar. Det er sgu billigt - konkurrenterne kommer ikke i nærheden her.

1 af 4 
2 af 4 Interiøret er med nogle få undtagelser på meget højt niveau. Nissan har endelig forstået, at det her her føreren sidder og bruger det meste af sin opmærksomhed. Sæderne er store og komfortable.
3 af 4 Der er god plads heromme, og selv om rudeføringen er høj, har børnene fint udsyn. Man sidder nemlig højt.
4 af 4 
0 kommentarer
Vis kommentarer