For Ekstra Bladets Christian Schacht har bilåret 2013 har været det bedste i over 10 år. Men, der har også været skuffelser og dårlige oplevelser. Og generelt har de dårlige oplevelser været knyttet til biler, som simpelthen opleves som gammeldags, selv om de er helt nye. En af Christians dårlige oplevelser fik han i Dacia Lodgy.
Årets Biler: Berners dårlige oplevelser- Jeg har i hvert fald ikke fået rystet Dacia Lodgy af mig endnu, for selv om den bil er kæmpestor og rummelig som en Stena-Line færge, så er den ganske enkelt så klodset og træls af køre i, at selv ikke en ganske lav pris er nok. Helt generelt føles bilen som en gammel fransk familiebil fra 1990’erne. Fra de gammeldags dørhåndtag, der føles slappe og dallervorne, til hornkontakt på blinkerstilken og rustikke trykknap-åbning på bagsmækken.
- Jeg ville til hver en tid vælge en brugt Renault Grand Scenic i stedet for at køre i det rumænske rumuhyre, som tilbyder en dårlige kørestilling og ringe køreegenskaber. Lillebror Sandero er en bedre bil, især fordi den kører bedre. Men prisen er til gengæld alt for høj i forhold til de moderne vestlige konkurrenter, så Sandero faktisk ikke giver mening på det danske marked, fortæller Christian
Christian Schacht finder det også trist, at Toyota, som en af verdens største bilproducenter ikke har haft større ambitioner på den nye mellemklassebil Auris vegne:
- En ting er at kabinen er under middel hvad angår materialer og design - og virker gammeldags, men for mig er det største problem med Auris, at den i den grad ligger under niveau på teknikken i forhold til VW Golf og dens søskende.
Tidligere på ugen fortalte Christian om de biler, som han i løbet af året var faldet pladask for:
For Christian startede året med et brøl, da han i marts var i England på et powertrip, og fandt sig selv bag rattet af en vild englænder: Aston Martins nye flagskib, Vanquish. Christian var vild med Vanquish - simpelthen fordi han finder den mere stilig end dens mere vulgære italienske konkurrenter.
Gammeldags med god stil
- Designmæssigt sidder den lige i skabet, selv om det ved første øjekast kan være svært at adskille den fra DB9. Bilens V12-motor med 573 hk blegner noget i forhold til konkurrenter som Ferrari F12, der har 740 heste eller for den sags skyld Lamborghini Aventador med 700 hk. Jeg blev nu alligevel imponeret over bilen, som måske nok er lidt gammeldags i sin tekniske opbygning, men langt mere diskret og smagfuld end de italienske konkurrenter.
En anden bil, der har brændt sig ind i Christians hukommelse er den nye Audi RS6 stationcar.
Vanvittig familieslæde
- RS6 er en helt vanvittig hurtig model. Altså 560 heste i en familiebil, som samtidig er lige så let at køre som en VW Up. Det er imponerende, mener Christian Schacht, der i årets løb også blev fascineret af den eksorbitant store Range Rover, 'som nærmest isolerer dig fra omverdenen'.
Men det er jo de ualmindeligt fine hverdagsbiler, som i virkeligheden betyder noget, og her er Christian ikke i tvivl om hvem der har gjort det bedst i år:
- Nogle af de fineste biler i år kommer fra VW-gruppen, som med den nye Golf, Octavia, A3 og Seat Leon har lanceret nogle af de mest vellykkede personbiler i nyere tid. De har hvert deres design, som man kan elske eller hade, men ingen kan være i tvivl om, at det er en ekstraordinær kraftpræstation af lave så fremragende vogne og med så avanceret teknik – til hver for sig konkurrencedygtige priser.
Læs mere i morgen