Lillebror slår storebror

VW-test: Vi lader brødrene, VW Golf og Passat kæmpe på plads, køreegenskaber og komfort

Den nye generation af Golf Variant har på mange områder vokset sig op på siden af den store Passat Variant. Her i testen vinder den på køreegenskaber, førerplads og motorkraft. Fotos: Jonas Ahlstrøm
Den nye generation af Golf Variant har på mange områder vokset sig op på siden af den store Passat Variant. Her i testen vinder den på køreegenskaber, førerplads og motorkraft. Fotos: Jonas Ahlstrøm

Familiemønstret er klassisk; i begyndelsen er storebror dominerende, men efterhånden begynder lillebror nærmest at vokse den store over hovedet.

Det er tilfældet i VW-familien, hvor den nye Golf Variant på mange områder gør det så godt, at den spritnye mellemklassemodel er et reelt alternativ til den klassiske Passat, der har otte år på bagen, og kommer i en ny aftapning til næste år.

Vagthund Sælgeren vælger Passat

Passat fører på plads
Det siger sig selv: Passat er større end Golf, men det er måske ikke så meget, som man umiddelbart kunne tro. For mens Passat har den størrelse, som en Passat havde da den kom frem i 2005 (ja, så gammel er Passat faktisk i sin grundform), er Golf Variant vokset storebror op til skuldrene, og er med sine 4,66 meter på koncernens nye platform ikke er så meget mindre end storebror

Prisforskellen i Golfs favør er også til at tage at føle på for private, mens firmafolket kun oplever en beskeden forskel i beskatning for de modeller, vi sætter op til test.

Golf til privatkøberen
Den ene er en Passat 2,0 TDI Variant Comfortline med den 140 hk diesel som blev lanceret i 2008 (som facelift), mens Golfen stiller op som 2,0 TDI Variant Highline med en nyere generation af koncernens commonrail diesel, som yder 150 hk. Mens Passaten koster 429.996 kr. og har en beskatningsmæssig værdi ved erhvervsleasing på 359.995 kr., beløber Golfen sig til 379.597 kr., mens beskatningen er 323.097 kr.

Lad os først gå ombord i Passaten. Det er en bil, som byder på klassens bedste sæder og en unik ergonomisk indretning, der år efter år har fået ros af fagkundskaben.

Kæmpe lastrum
Selvom bilen er smågammel, sidder alt som det skal, og i den rigtige afstand. VW har altid haft styr på det med ergonomien. Pladsen for og agter giver rum for mænd og kvinder i garderhøjde, mens bagagerummet med sine 603 liter dog er to liter mindre end i Golfen. Til gengæld folder Passaten sig ud med 1.731 liter, når bagsæderne er lagt ned, altså 111 liter mere end Golf, der stadig er en klasse mindre. Men ikke så meget, at det gør noget. Lillebrors regulære bagagerum kan nemlig rumme det meste for de fleste.

Bag rattet sidder du også som støbt ned Golfens velstøttende Highline-sæder med mange indstillingsmuligheder.



: Golfen er udhulet til imponerende 605 liter. Indgangen er dog mærkbart mindre end i den mere generøse Passat.
: Golfen er udhulet til imponerende 605 liter. Indgangen er dog mærkbart mindre end i den mere generøse Passat.


Mere moderne Golf
Et kig på instrumentbordet afslører generationskløften. Mens det aldrende Passat-cockpit fra sidste årti virker oldschool trods en fin finish, smyger Golfen instrumentbord sig om dig og giver mulighed for udstyr som bl.a. berøringsfølsom farveskærm.

Mere sikkerhed i Golf
Hvis du vil mere, kan Golfen for eksempel også tilkøbes med City Emergency Brake, der selv bremser ned i byen eller de nye højeffektive xenon Plus forlygter. Udstyr, som ikke kan fås til den aldrende Passat. Det gælder også Collision Brake, der forhindrer flere sammenstød ved en ulykke, og som er standard i den nyere Golf.



Passaten har den bredeste indgang til bagagerummet. Men det er med sine 603 liter mindre end Golf. Når sæderne slås ned, vinder Passat dog.
Passaten har den bredeste indgang til bagagerummet. Men det er med sine 603 liter mindre end Golf. Når sæderne slås ned, vinder Passat dog.


Bedre motor i Golf
Golfen styrer og kører også bedre, og uden at det går ud over det komfortable. I modsætning til tidligere er forskellen på de to modeller helt klart indsnævret på den front. Der er ingen tvivl om, at magtbalancen igen skal revideres, når en ny Passat præsenteres til næste år, men ind til da fører Golf. Også på motorsiden. Passats 140 hk diesel byder med sine 320 Nm på samme moment som lillebror, der bare spænder bredere.

Begge trækker igennem fra 1.750 omdrejninger, men Golfen er hurtigere og mere omdrejningsvillig. Altså en mere fleksibel motor i lillebror, der opleves mere veloplagt, og som også kaperer 23,8 km/l mod 21,3 km/l i Passat.

Mere komfortabel Passat
På motorvejens lange stræk slår Passat igen. Der er ingen tvivl om, at den tyst dæmpede Passat er bilen, du kan køre 1.000 kilometer i og stadig føle dig relativt udhvilet i. Her opleves Golfen med den kortere akselafstand som en klart mindre bil, med en tand mere støj og lidt ringere affjedringskomfort. Forskellen er endnu større på bagsædet, hvor lange teenagere kan skyde stænger og det høje hår ud langt mere nonchalant i den mere rummelige Passat.

Giver måske sig selv ...
Som Highline byder Golfen bl.a. på 5,8 tommer farve touchscreen med multifunktionsanlæg og multifunktionsrat, mens begge bl.a. har komfortsæder med lændestøtte – elektrisk i Passat - trætheds-alarm, og 16 tommer alufælge.

De ligger altså meget lige, men Golfen er en langt mere moderne bil.

Det springende punkt er plads og komfort. Hvis du er firmabilskøber, og ikke falder for Golfens mere dynamiske egenskaber, er Passat stadigvæk et godt valg og ikke meget dyrere i beskatning. Hvis du er privatbilist, er der flere penge at spare, og så peger pilen klart mod Golfen.















1 af 3 Interiøret i Passat er stadig forbilledligt ergonomisk, hvor alt sidder som det skal og i den rigtige afstand. Men alderen begynder også at trykke.
2 af 3 Alting virker optimalt Golfen, hvor finishen er en tand højere end i Passaten. Her kan man også få en stor farve touchskærm, som er standard i Highline modellen.
3 af 3 Den nye generation af Golf Variant har på mange områder vokset sig op på siden af den store Passat Variant. Her i testen vinder den på køreegenskaber, førerplads og motorkraft. Fotos: Jonas Ahlstrøm
0 kommentarer
Vis kommentarer