TV: Fattigfolkets AMG

Nismo bringer Nissan tilbage i de levendes rækker. Nismo er Nissans AMG - på fattigmandsmanér

Nismo i Juke betyder en anden styling, bedre præstationer og mere sportslige køreegenskaber. Juke Nismo har dybere kofangere for og bag, sideskørter og en lille spoiler bagpå der styrer luftstrømmene bedre over og under bilen og giver væsentlig mere downforce.
Nismo i Juke betyder en anden styling, bedre præstationer og mere sportslige køreegenskaber. Juke Nismo har dybere kofangere for og bag, sideskørter og en lille spoiler bagpå der styrer luftstrømmene bedre over og under bilen og giver væsentlig mere downforce.

Den er højbenet og kort, men alligevel æder den lille Juke catalonsk asfalt som en otteårig sluger lakridssnørebånd. Den høje bil har en stor tørst på sving, men hvorfor? Hvad har Nissan gjort?

Tja, først og fremmest har Juke aldrig været helt skidt kørende. Og selvom evnen - og ikke mindst viljen - til at lave sjove biler for jævne mennesker måske ikke har været ret tydeligt i en lang række år, har Nissan faktisk haft en lang - men hullet - tradition for at lave familiebiler, som gjorde dig glad bag rattet.

Nogle af os kan stadig huske at Nissan tilbage i slutningen af 80'erne afgav et løfte om, at Nissan skulle levere de mest sportslige biler i de klasser, som Nissan nu havde biler i. Og den æra begyndte med den første Primera fra 1989.

SE TV-indslaget i toppen af artiklen

Eller se den i HD-kvalitet her på vores facebookside

No-brand
Desværre brød Nissan løftet - ikke med det samme. Nissan faldt bare lidt af på den, som det så ofte sker, når bilproducenter begynder at læne sig mere op ad brugerundersøgelser end mavefornemmelse og entusiasme. Og da den tredje Nissan Primera kom på markedet i 2002, var det slut. Nissans familiebiler var definitivt blevet lige så kedelige som regnvejrsdage i november.

Og ligesom for at føje spot til skade besluttede Nissan, at man ikke længere ville være et brand - at Nissan ikke længere skulle have en profil, men Nissans modeller skulle derimod være selvstændige brands. Og før vi fik set os om, var Nissan både triste og i samme no-brand vacuum som Ford, Opel og resten af GM.

Nu med identitet
Da jeg i forbindelse med præsentation af Micra 2010 spurgte til Nissans corporate DNA, fik jeg svaret: Det skal Nissan ikke have! I onsdags da jeg befandt mig i Frankfurt og som det eneste danske medie fik et smugkig på en helt ny Polo-konkurrent, fik jeg det modsatte svar af Nissans europæiske marketingdirektør, Herve Genin: No, no not anymore - Nissan is going to be a strong brand.

En af metoderne til at nå derhen er blandt andet "Nismo". Men hvad er Nismo? Spørger man Akira Ogushi, der er direktør for Nismo Europe, er det planen, at Nismo skal være for Nissan hvad AMG er for Mercedes. Men i modsætning til AMG, skal Nismo være tilgængelig for folk med almindelige indkomster. Derfor bliver Juke Nismo forholdvis billig.

Nismo i Juke betyder en anden styling, bedre præstationer og mere sportslige køreegenskaber. Juke Nismo har dybere kofangere for og bag, sideskørter og en lille spoiler bagpå der styrer luftstrømmene bedre over og under bilen og giver væsentlig mere downforce.

Drop firehjulstrækket
ESP-systemet er ændret til det mere løsslupne, styretøjet er også justeret - dog ikke selve udvekslingen - og vælger du bilen med firehjulstræk får du et system, der kaldes torque vectoring - at man giver de hjul der har mest greb flest kræfter. Men det er den forhjulstrukne du skal vælge. Firehjulstræk har det nemlig med at gøre biler både tungere, dyrere og kedeligere. 200 hk er fint i en let forhjulstrækker, men ikke nok til at gøre en firehjulstrækker sjov.

Hold prisen!
Motoren er en videreudvikling af den 190 hestes 1,6'er der ligger i topmodellen. Men her kommer vores første indvinding. Hvorfor ikke 220 hk eller 240 - undervognen ville utvivlsomt magte opgaven? Svaret erligger lige for: det handler om pris, får vi at vide. 20 ekstra hk koster hele vejen igennem. Mere køling, større bremser, kraftigere fjedre, andre bøsninger osv., og det ville nemt kunne hæve prisen 50.000 kr. på det danske marked, anfører Nissan.

Prisen for Juke Nismo er aldeles rimelig efter danske forhold. For 329.000 kr. får du en bil med 200 turboheste, klimaanlæg, superlækre og velstøttende sportssæder i ruskind med Nismo-navnetræk, læderrat i alcantara og en yderst velskiftende 6-trins gearkasse, som på ingen måde giver dig lyst til at forsøge med automatgear

For dælen Nissan!
Bagsiden? Tja, Juke Nismo er hvad man kalder en B+ bil - dvs. en bil der er lidt større end en VW Polo. Bagagerummet er nærmest en joke, og instrumentpanelet er præcist lige så tarveligt, som i de øvrige Juke-modeller. Det skal nok vise sig at være kram, men det ligner noget, som er lynkopieret fra en Chrysler PT Cruiser, der som bekendt er fra år 2000. For dælen Nissan: Vi er så nemme at narre. Giv os et lækkert instrumentbord, så vi kan få lov at bilde os ind, at vi sidder bag rattet i dyr bil.

Turen var betalt af Nissan

1 af 6 For 329.000 kr. får du en bil med 200 turboheste, klimaanlæg, superlækre og velstøttende sportssæder i ruskind med Nismo-navnetræk, læderrat i alcantara og en yderst velskiftende 6-trins gearkasse, som på ingen måde giver dig lyst til at forsøge med automatgear
2 af 6 Lækkert rat ja, men resten er knap så lækkert: For dælen Nissan: Vi er så nemme at narre. Giv os et lækkert instrumentbord, så vi kan få lov at bilde os ind, at vi sidder bag rattet i dyr bil.
3 af 6 Skønne sæder i ruskind og et lækkert rat giver en perfekt arbejdsplads - hvis du har den rette højde. Rattet kan ikke justeres ind og ud
4 af 6 Rat i alcantara med sorte syninger - lækkert
5 af 6 
6 af 6 Nismo i Juke betyder en anden styling, bedre præstationer og mere sportslige køreegenskaber. Juke Nismo har dybere kofangere for og bag, sideskørter og en lille spoiler bagpå der styrer luftstrømmene bedre over og under bilen og giver væsentlig mere downforce.
0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere