Verdens dyreste mikrobil

Aston Martin Cygnet er ikke skabt til snusfornuft. Den koster det samme som en BMW 5-serie

Aston Martin Cygnet bliver nok ikke en storsællert som Aygo og Up. Men fræk er den. Og flot bygget
Aston Martin Cygnet bliver nok ikke en storsællert som Aygo og Up. Men fræk er den. Og flot bygget

At være familiens mindste er ikke altid let. Heller ikke i slægten Aston Martin, hvor den elegante topmodel DB9 gang på gang løber med opmærksomheden og prædikatet verdens smukkeste bil.

DB9 er designet af danske Henrik Fisker og har siden præsentationen i 2004 fået hjerterne til at banke og kreditkortet til at gløde hos velbeslåede bilentusiaster verden over. Tag så den nye baby-Aston: Den er ikke ligefrem kommet til verden som noget ønskebarn, Aston Martin Cygnet er noget så bizart som en ombygget Toyota iQ, som ene og alene er lavet for at få bragt det gennemsnitlige CO2-udslip på fabrikkens biler ned.

Økonomisk 1,3 l
Når underskønne sportsvogne som DB9, Vantage og Rapide har V8- eller V12-maskiner, som bæller mere end Premier League-fans efter en sejr, tæller det positivt, at den lille Toyota-motor på 1,3 liter og 90 hk kører op til 20 km/l.

En Aston Martin er dog altid noget særligt, og selv med fabrikkens mindste model kommer man lidt i familie med en næsten 100 år gammel britisk tradition for håndbyggede superbiler, en dansk topdesigner samt en hårdtslående agent med fra hendes majestæt Queen Elizabeths hemmelige tjeneste.

Ombygningen er nemlig ganske omfattende: Først sørger de britiske håndværkere for, at Cygnetten får den rigtige lakering, Aston Martins specialister i interiør-afdelingen piller alt ud af kabinen i Toyota iQ og lader kun sædeforankringer, airbags, sikkerhedsseler og ratstamme være urørt. De monterer tykt læder af første kvalitet i nuancer efter køberens ønsker på stole, paneler, døre og rat, alcantara på kabinens himmel. Her monteres aluminiumsdetaljer i kabinen i samme stil som i mærkets større biler. Den stenhårde plastik, som vi kender fra iQ, har briterne dog ikke ændret ved.

Vækker opsigt på gaden
Til gengæld har de lavet en ny kofanger og ikke mindst et ordentligt gab af en kølergrill, så Cygnet i hvert fald set forfra er fræk at skue.

Den unikke mikro vækker da også behørig opsigt i København, hvor man mere er vant til Toyota Aygo og VW Up i den størrelse.

På et tidspunkt forlød det, at Aston Martin kun ville sælge Cygnet til dem, der i forvejen har en Aston Martin. Men det krav er droppet – alle med trang til en mini-Aston er velkomne.

Aston Martin Cygnet bliver dog nok ikke en storsællert som Aygo og Up. En Toyota iQ 1,3 koster 208.000 kr., men når den er blevet ombygget på englændernes fabrik i Gaydon, stiger prisen til 800.000 kr. mens Cygnet kan privatleases til 6500 kr. om måneden – det er samme ydelse, som BMW tager for en 5-serie.

Ellers er Cygnet – af gode grunde, præcis som en iQ, på godt og ondt.

Optimal pladsudnyttelse
Selv om konstruktionen er over fire år gammel, er løsningen fortsat unik: Japanerne har groft sagt flyttet rundt på indvoldene: Motoren ligger på traditionel vis foran, men differentialet er flyttet frem og styretøjet løftet højt op i maskinrummet. Brændstoftanken er kilet ind under forsæderne, og hjulene sendt til hjørnespark.

Kronen på pakkeværket er et asymmetrisk instrumentbord, der gør det muligt at køre passagerforsædet helt frem i mikrobussen. Dermed bliver der plads til en fuldvoksen mand på sædet bagved, mens der som regel kun vil være plads til et barn bag førersædet. Missionen er fuldført: Bilen kan kalde sig firepersoners.

Til gengæld er der så intet bagagerum, for med alle sæder i brug rummer brevsprækken af et bagagerum ikke meget mere end lidt mælk og en avis. Lige så hjemmevant Cygnet er i byen, lige så uimponeret indtager den motorvejens overhalingsbane. En anden fordel ved Toyotas pakkekunst er, at forhjulene drejer skarpt nok til at give Cygnet en venderadius på rekordlave 3,9 meter. Efter et par U-vendinger i hovedstadens smalle gader er klicheen ’at vende på en tallerken’ svær at styre uden om.

Cygnet er en slags kørende visitkort, men bestemt hverdagsduelig. Men den koster som fint damelingeri: Jo mindre, desto dyrere.

Aston Martin Cygnet bliver dog nok ikke en storsællert som Aygo og Up

1 af 6 Aston Martins specialister i interiør-afdelingen har monteret tykt læder af første kvalitet i nuancer efter køberens ønsker på stole, paneler, døre og rat, alcantara på kabinens himmel
2 af 6 Hey Berner, er det dig, der har kogevasket bagagerummet?
3 af 6 Luftkøleribberne ser godt ud, men de har ingen funktion
4 af 6 Aston Martin ... men tjek lige næste billede ...
5 af 6 Ups, her er beviset, hvis du skulle være i tvivl. Teknisk set er en Cygnet helt identisk med Toyota IQ. Og her må vi bare sige: Kære Aston Martin. Her kunne I godt have gjort en indsats og i det mindste klistret et Aston Martin klistermærke på
6 af 6 Aston Martin Cygnet bliver nok ikke en storsællert som Aygo og Up. Men fræk er den. Og flot bygget
0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere