Brugt bil: Ford Mondeo eller Opel Insignia?

Brugttest: Både Opel Insignia og Ford Mondeo er gode køb, og som de to eneste i firmaklassen er priserne attraktive og udbuddet stort - men hvilken er bedst?

Ford Mondeo i modellen fra 2007 og Opel Insignia fra 2009 er de eneste to brugte stationcars i firmaklassen, hvor priserne er ganske fornuftige. De er derfor begge gode brugtkøb. Foto: Christian Schacht
Ford Mondeo i modellen fra 2007 og Opel Insignia fra 2009 er de eneste to brugte stationcars i firmaklassen, hvor priserne er ganske fornuftige. De er derfor begge gode brugtkøb. Foto: Christian Schacht

Læsere med trang til at skeje ud i specielle køretøjer kan roligt bladre videre. Her skal det handle om et par fornuftige stationcars, der med en vis ret kan kalde sig kollektive transportmidler.

Vi taler om den klassiske Ford Mondeo stationcar, som bliver udfordret af Opel Insignia, der ifølge Jan Lang, Bilbasens markedsanalytiker, hver for sig er ganske glimrende køb som brugte. Han tøver heller ikke med at udnævne dem til de eneste brugte stationcars i firmaklassen netop nu, der er til at købe for penge.



Ford Mondeo er en meget solid brugtbil, mens der er lidt flere børnesygdomme i Opel Insignia. Foto: Christian Schacht
Ford Mondeo er en meget solid brugtbil, mens der er lidt flere børnesygdomme i Opel Insignia. Foto: Christian Schacht


Brugte stationcars er nemlig særdeles eftertragtede blandt de danske familier, som især er købere til bilerne, der tidligere har ageret firmabiler.

- Der er et pænt antal Mondeo til salg, men især Insignia er der mange af, da der blev solgt rigtig mange af Opels nye model i 2009 og 2010, hvor den kom frem, siger Jan Lang, der også roser begge biler for deres driftsøkonomi.

- Det er generelt solide biler, som er billige at vedligeholde. Ford er nok den mest driftssikre, da Opel havde visse børnesygdomme, som importøren dog har været gode til at få ordnet for kunderne, og Insignia er suverænt billig i service, siger han og tilføjer, at man heller ikke skal være afskrækket af dem, selv om de har kørt 100.000 km.

Det er generelt solide biler, som er billige at vedligeholde. Ford er nok den mest driftssikre, da Opel havde visse børnesygdomme

Vi satte de to stationcars stævne for at finde ud af, om Opel Insignia virkelig kan true Fords bestseller, som på mange måder er målestok for, hvor meget plads og komfort der kan være i en firmabil. Til formålet har vi håndplukket de mest populære varianter med 2,0 dieselmotor og mellemudstyr. Begge er fire år gamle.

Populære dieselmodeller

Ford Mondeo stiller op som 2,0 TDCI med 140 hk og Trend-udstyr, mens Opel er klar med en Insignia 2,0 CDTI med 130 hk og udstyrspakken Edition. Priserne ligger på cirka 200.000 kr. for en årgang 2010 med godt 70.000 km på tælleren, men svinger naturligt nok noget alt efter forhandler, stand og udstyr. Der er en tendens til, at Insignia er en smule billigere.



Bagagerummet i Mondeo er klart det største, og det sluger uden problemer en stor barnevogn. Foto: Christian Schacht
Bagagerummet i Mondeo er klart det største, og det sluger uden problemer en stor barnevogn. Foto: Christian Schacht


Samtidig kan man ofte få en lidt nyere bil med endnu færre kilometer på tælleren til en beskeden merpris.

- Typisk er bilerne i 'klasse b'. Det betyder, at de er velholdte, men ikke i helt perfekt stand. Derfor skal man være grundig i sin gennemgang, siger Jan Lang, der mener, at man bør tale med sælger om at få bilerne gennemgået af en uafhængig ekspert og eventuelt købe en forlængelse af brugtbilgaranti.

Når dagen er omme, er der ingen tvivl om, at Mondeo fortsat er et af de mest køreglade valg i klassen

Ved første øjekast er Insignia mere atletisk end den mere gammeldags Mondeo, og Opel breder sig over statelige 491 centimeter. Det er en dåsecolas længde mere end Mondeo.

Men Mondeo er en klart større bil i kabinen, hvor der er så meget plads bagi, at man kan søge om hektarstøtte til den. I Insignia kan det være svært at få plads til en af de store barnevogne.



Bag rattet i Mondeo sidder man bare godt, mens betjeningen godt kan virke lidt forvirrende. Foto: Christian Schacht
Bag rattet i Mondeo sidder man bare godt, mens betjeningen godt kan virke lidt forvirrende. Foto: Christian Schacht




I Opel er der mere luksus. Bilen er både bedre skruet sammen og har et mere moderne cockpit. Foto: Christian Schacht
I Opel er der mere luksus. Bilen er både bedre skruet sammen og har et mere moderne cockpit. Foto: Christian Schacht


Testen viser dog, at familien ikke behøver at frygte en lang køretur, hvis den skal på bilferie til sommer. Komforten er i højsædet i begge modeller, hvor fjedre og dæmpere filtrerer de fleste ujævnheder fra – dog med en lille fordel til Mondeo. Der er også stille og roligt i kabinerne, selv om dieselmaskinen i Opel giver en smule mere lyd fra sig, når det skal gå stærkt.

Højt kvalitetsniveau

I praksis er Ford Mondeo klart den kvikkeste af de to, og alene distancen fra 0-100 km/t. overstås næsten to sekunder hurtigere end i Opel. Det skyldes, at Mondeo har 10 hk mere at gøre godt med i det daglige og et større drejningsmoment til at sejtrække med. Den adrætte opførsel koster ikke noget på tankstationen. Du kan til gengæld med fordel kigge efter en 160 hestes diesel-Insignia, der har et langt større kraftoverskud.



Dieselmotorerne passer bedst til bilerne, men de kræver et stort kørselsbehov. Fords maskine er den bedste. Foto: Christian Schacht
Dieselmotorerne passer bedst til bilerne, men de kræver et stort kørselsbehov. Fords maskine er den bedste. Foto: Christian Schacht


Insignia overgiver sig ikke så let. Den svarer igen med et højere kvalitetsniveau hele vejen igennem. Fra døren, der lukker som et pengeskab, til materialevalget i kabinen.

Cockpittets design er også klasser over det lidt forvirrende look i Mondeo med vidt forskellige knapper og materialer. Der er pænt med udstyr her i de to biler. Det vil sige, at klimaanlæg, fjernbetjent centrallås og en god radio er standard, mens det varierer mere, hvis man vil have lækkerier som fartpilot og regnsensor med om bord.



På bagsædet er det ren businessclass i Mondeo, der har oceaner af plads til både ben og hoved. Opel er mere afmålt.
På bagsædet er det ren businessclass i Mondeo, der har oceaner af plads til både ben og hoved. Opel er mere afmålt.


Begge biler kører også slavisk gennem slidte motorvejskurver, og selv skarpe, hullede sving kommer de rask igennem uden at dunke eller krænge. Men når dagen er omme, er der ingen tvivl om, at Mondeo fortsat er et af de mest køreglade valg i klassen.

I sidste ende er det dog smag og behag, der kan gøre udslaget, men er pladsen førsteprioritet, er der ingen vej uden om den klassiske Mondeo, som vinder brugtbiltesten. Også selv om Insignia er mere moderne.

0 kommentarer
Vis kommentarer