Verdens bedste lys

Test: Den faceliftede Audi A8 fremstår yngre end forgængeren og byder på verdens vel nok bedste forlygter

De nye matrix LED-forlygter har en række dioder, som kan tænde og slukke uafhængigt af hinanden, så objekter på vejen ikke blændes, og vejbanen lyser op. Blinklyset bevæger sig løbende ud mod siden. Foto: Christian Schacht
De nye matrix LED-forlygter har en række dioder, som kan tænde og slukke uafhængigt af hinanden, så objekter på vejen ikke blændes, og vejbanen lyser op. Blinklyset bevæger sig løbende ud mod siden. Foto: Christian Schacht

Du kender det sikkert. Efter en god middag går fadene lige en omgang mere med en presserunde.

Du er mæt af lækkerier og behøver ikke mere.

Men hvis du vil, kan der måske presses en portion mere ned.

Sådan opleves den faceliftede Audi A8 3,0 TDI Quattro.



Audi A8 har fået et facelift med nye strammere linie for og bag. Foto: Christian Schacht
Audi A8 har fået et facelift med nye strammere linie for og bag. Foto: Christian Schacht


Den 258 hk diesel leverer nemlig med sine 580 Nm rigelig med overlegen trækkraft og kørekomfort, så du egentlig ikke savner mere.

Men der er selvfølgelig forskel i gangkulturen.

Modellen, vi tester, koster knap 1,68 mio. kr. og er ydermere bestykket med ekstraudstyr for mere end 330.000 kr.

Svælger i plads

Her er især de nye Matrix LED-forlygter værd at skrive hjem om. Dem vender vi tilbage til.

Modellen fra 2010 har fået et nænsomt facelift, som skal holde den skarp mod konkurrenter som den et par år ældre BMW 7-serie og især den nye Mercedes S-klasse, indtil en ny generation kommer i 2016.

Mens A8’eren i udlandet typisk køres af ejerne selv, har den store model herhjemme i stor stil gennem år og dag været ført af chauffører med skiftende ministre på bagsædet.

Enhver af slagsen vil ganske sikkert føle sig hjemme på sofaen agterude, hvor vedkommende kan svælge i de brede sæder, mens benene slynges nonchalant over kors.

Modellen har fået et nænsomt facelift, som skal holde den skarp mod konkurrenterne

Foran er der udsigt til en førerplads, som ikke ligner noget fra andre Audi-modeller.

Den brede midterkonsol med ædle materialer og gearvælgeren med et greb, der minder om hovedet på en golfkølle fortæller, at vi nærmere er i et klassisk herreværelse end i en bilkabine.

De nye Matrix LED-forlygter til 19.426 kr. er et kapitel for sig.

Aldrig har vi oplevet så godt lys i en bil.

LED-lygterne med en lang række små dioder, som i forvejen giver et lys, der svarer til dagslys, er her udvidet med et system, der kan opfatte op til otte objekter i trafikken og blænde ned for de pågældende, mens resten af vejen lyses op.

Alene om nye lygter

Hvis du møder en mørk fodgænger på en vej, advares både bilisten og vedkommende ved, at der sendes tre blink af sted mod vedkommende.

Det er et system, som formentlig også vil kunne fås til A6’eren inden for overskuelig fremtid.

I det daglige kan A8 med Matrix LED-forlygterne kendes på et rullende blinklys med et LED-bånd her.

På bundlinjen står en storlimousine, som stadig holder

En cool detalje, som Audi foreløbig er ene om.

Standardudstyret er righoldigt, men listen af muligt ekstraudstyr indeholder toppen fra VW-koncernens hylder.

Blandt standardudstyret findes bl.a. firezonet klimaanlæg, adaptiv undervogn, Audi Drive Select, elsolskærme i bagruder og bagerste sideruder, elforsæder med memory og så videre.

Testbilen byder ydermere bl.a. på læderpakke, Head Up display, garageportsåbner, parkeringshjælp med kamera, stikdåse med 230 volt, tonede dobbeltbagruder og meget mere

På bundlinjen står en storlimousine, som stadig holder, og på fornem vis fører A8 hen mod næste generation om et par år.

Og så kan ministerchaufføren roligt nøjes med den lille dieselmotor.

0 kommentarer
Vis kommentarer