Masser af bil for pengene

Faceliftet Suzuki Swift giver af udstyr for dine grunker - og der er gode rabatter at hente på den. Men træerne vokser ikke ind i himlen ...

 

Suzuki Swift i den faceliftede udgave ser fræk ud og giver masser af udstyr for pengene. Fotos: Anders Berner
Suzuki Swift i den faceliftede udgave ser fræk ud og giver masser af udstyr for pengene. Fotos: Anders Berner

Hvad vil du helst have: masser af udstyr eller en topmoderne bil? Går du efter mængden af klassisk udstyr som aircon, elruder og alufælge har den faceliftede Suzuki Swift her på billederne en klar fordel i forhold til mere beskedent udstyrede konkurrenter som VW Polo og Ford Fiesta. Til gengæld er Swift ikke det bedste valg, hvis du køre langt og komfortabelt.

En interessant model netop nu er en kampagnemodel, som Suzuki kalder Exclusive og som blandt andet har nøglefri betjening, bluetooth-opkobling, klimaanlæg, 16 tommer alufælge, fartpilot og en masse andet udstyr for en pris på 155.000 kr. Det er billigt, men måske kan det blive endnu billigere:

Gode rabatter
Konkrete tilbud hentet ind via sitet autooffer.dk, viser, at der i gennemsnit gives 12 procent rabat på en ny Swift svarende til knap 19.000 kr. på en Swift til omkring 160.000 kr. Eksemplerne fra autooffer er konkrete tilbud givet til kunder via sitet.

Nummer ét i Danmark
Men hvad er Swiften for en størrelse? Suzuki Swift først og fremmest en rigtig danskerbil - eller har i hvert fald været det gennem mange år. I de glade 0’ere gjorde den sammen med de øvrige Suzukier det japanske mærke til et af de største mærker herhjemme med en rekord i 2005, hvor den privatejede importør solgte hele 15.300 biler og var nummer ét på det danske marked.

God mekanik
Swift var ikke storsællerten, men den var populær i starten af nullerne.  Og dengang var der gode grunde til det. De japanske bilmærker havde fordel af en lav yen-kurs, og Suzukien rullede på forkanten af den japanske bølge i Danmark, hvor udstyr, lav pris og velfungerende teknik gjorde udslaget for mange danskere.

Ny model i 2010
En ny Swift dukkede op i 2010, og det var tydeligt, at Suzuki frygtede at give slip på den succes, som forgængere havde været. Man skulle nemlig være importør eller Swift-ejer for at se forskel på den nye og den gamle model. Det samme gjorde sig gældende i måden bilen kørte på. Suzuki slog på at bilen var lille, letkørt og underholdende, hvilket da også stemte i nogen grad. Men helt ny var den alligevel.

Facelift
Ingen dele fra forgængeren blev genbrugt, og alene forbruget faldt med 20 procent. Netop forbruget er den store forbedring i den faceliftede udgave af Swift, som blev introduceret på det danske marked lige før sommerferien og som jeg nu har haft lejlighed til at køre en uges tid - og generelt oplevede jeg en bil, som kørte temmelig langt på literen. I praksis klarer bilen 15-18 km på literen i dagligdags trafik. Det er i hvert fald min vurdering efter at have kørt omkring nogle hundrede km i bilen.

Beskedent facelift
Foruden en ny motor betyder faceliftet en mild styling af fronten og en delvis fornyelse af kabinen. Også priserne er blevet skarpere, idet indgangsmodellen i Swift-programmet nu er 10.000 kr. lavere, således at den nu står i 110.000 kr. i stedet for 120.000 kr. for den allerbilligste model. I dén får du tre døre, syv airbags, centrallås og lovbefalet gearskifteindikator og dæktryksovervågning.

God plads på lidt plads
Swift er en forholdsvis lille bil - den er 10-15 cm kortere end konkurrenterne, men det går mere ud over bagagerummet end kabinepladsen, som faktisk er ret ok. Et meget stort bagudvendt barnesæde går ret smertefrit ind på bagsædet og levner ret god plads i forreste passagersæde.

Uden turbo
Motoren trækker ok uden at overvælde - de fleste konkurrenter benytter turbo- og set i det lys virker Swiften sløv. Til gengæld er forbruget fint - også når du går lidt til stålet - det kan man ikke sige om biler med turbo.

Sjov?
Suzuki kalder selv Swiften for Danmarks sjoveste bil - og selvom det er sagt med et glimt i øjet - sætter Suzuki forventningerne til bilens dynamiske køreevner - altså om den er sportslig - ret højt. Og sjov som en Mini eller en Ford Fiesta - det er Swift ikke. Kørestilen er langt hen ad vejen gennemsnitlig, styretøjet er ret hurtigt, men bløde dæksider og bøsninger sluger oplevelsen af at være forenet med bilen. Det opvejes til en vis grad at det høje støjniveau og den upoleret gear/koblingsfunktion i gear, som puster lidt liv i oplevelsen af at køre et stykke mekanik - i modsætning til f.eks. en Kia Rio, som er klinisk støvsuget for mekanik-følelse.

Konklusion: Swift er stadig et friskt pust i klassen, og går du op i at få fælge og lækkert udstyr kommer du rigtig langt for 160.000 kr. Der er dog en del biler, som virker mere modne, komfortable og rummer bedre.

Et alternativ til Swift Exclusive til 155.000 kr. kunne være: Ford Fiesta Ecoboost til 145.000 kr. Den er markant dårligere udstyret, men er kører langt mere voksent end Swiften - motoren er også federe.

Ford Fiesta er 10 cm længere og mere velkørende end Suzuki Swift. Har du 165.000 kr. kan du få en 1,0 ecoboost med 100 hk med aircondition og læderrat
Ford Fiesta er 10 cm længere og mere velkørende end Suzuki Swift. Har du 165.000 kr. kan du få en 1,0 ecoboost med 100 hk med aircondition og læderrat
 

1 af 6 Der er lidt mere knald på designet på en Swift end på en VW Polo. 16-tommer hjulene og den tofarvede lakering er standard på testbilen
2 af 6 Det sportslige snit går igen i kabinen. Kvalitetsoplevelsen er ikke helt i top - plastpanelerne virker billigere, men da prisen på bilen er lav, er det vel ret fair.
3 af 6 Er en Swift sjov at køre? Ikke i klassisk forstand, men den giver dig en meget kontant oplevelse, fordi du mærker mekanikken hele tiden
4 af 6 1,2-motoren er ny og klarer knap 23 km på literen
5 af 6 Det hvide tag er standard på Action-modellen
6 af 6 Suzuki Swift i den faceliftede udgave ser fræk ud og giver masser af udstyr for pengene. Fotos: Anders Berner
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere