Audi A1 er kommet i lømmelalderen

Den nye generation af Audi A1 er vokset og er stadig køreglad, men den eksklusive miniklassebil har også fået mere kant og en langt mere selvstændig attitude

Designet af den nye Audi A1 har klare tråde tilbage til 1980'ernes Ur-Quattro-modeller. Det gælder eksempelvis de tværliggende luftindtag i kølerhjelmen. Foto: Audi
Designet af den nye Audi A1 har klare tråde tilbage til 1980'ernes Ur-Quattro-modeller. Det gælder eksempelvis de tværliggende luftindtag i kølerhjelmen. Foto: Audi

Ekstra Bladet var inviteret til Malaga af Audi.

MALAGA, SPANIEN (Ekstra Bladet Biler): Du kender det måske; du er faldet over en smart skjorte inde i byen, som rammer trenden spot on. Men derhjemme opdager du, at det er en slim fit, som strammer mere, end hvad godt er. Og det viser sig samtidig, at du må ud og købe dyrt tilbehør for at gøre det smarte look fuldendt.

Sådan har det været med den første generation af den lille Audi A1. Den har altid har været både stilren og kontant sportslig, men også dyr og med minimal kabineplads.

Her er der nu rettet op på flere fronter i den helt nye generation af A1, som både er vokset mellem akslerne og har fået mere højde indendørs – mens den selv i grundmodellerne byder på mere X Faktor.

Den nye Audi A1 har også videreført sin forgængers skarpe vejgreb, men der er mindre gokart og mere balance i modellen.

Audis nye designer, Marc Lichte, har dyrket mærkets forhistorie i designet, og linjerne har nu klare tråde til de første Ur-Quattro-modeller fra 1980’erne.

Det står klart ved den internationale præsentation af modellen, som foregår i Malaga i Spanien. Her testkører vi bilen med både en trecylindret TFSI-motor på 1,0 liter, der yder 116 hk, og den større firecylindrede TFSI-motor på 1,5 liter, der rammer 150 hk.

Modellen lander herhjemme lige efter nytår, men den danske importør har endnu ikke priserne klar.

Du kan få Audi A1 med fuldt digitalt cockpit og en storskærm på 10,2 tommer. Foto: Audi
Du kan få Audi A1 med fuldt digitalt cockpit og en storskærm på 10,2 tommer. Foto: Audi

Det stilige alternativ
Et hurtigt blik på den nye A1 afslører, at alt er ændret på den anden generation.

Med sine potensbulede skærme, den enorme kølergrill i fronten og de tre smalle Quattro-slidser i spidsen af motorhjelmen fremstår bilen langt mere maskulin end sin mere underspillede forgænger.

Audi har tidligere måttet høre for, at producentens modeller har lignet hinanden for meget. Det har Marc Lichte gjort noget ved med den nye designstil, som vi har set i de noget større A6-, A7- og A8-modeller, og som nu for alvor slår igennem her i miniklassen.

Samtidig er der lagt yderligere distance til koncernfætrene VW Polo, Seat Ibiza og Skoda Fabia, der fører sig frem som henholdsvis allrounderen, den let sportslige og den fornuftige. Her er Audi A1 det stilige og pågående alternativ.

Audi A1 deler platform med den nye Polo, og modellen er vokset fem centimeter mellem akslerne, så den nu måler 4,03 meter i længden. Den første generation af Audi A1 kunne fås med både fem og tre døre, men sidstnævnte er helt ude af programmet i den nye model.

På vejen oplever du en bil, som byder på hidtil uset balance for en model i miniklassen. Audi A1 ligger ikke alene klippefast på asfalten, den suger også huller og glatter vejen ud med stor selvfølgelighed.

Du har ikke den mere kontante fornemmelse af styretøj og kontakt med vejen, som forgængeren bød på. Men når du går til makronerne, er der ingen tvivl om, at den nye generation har samme bid i vejen.

Motorprogrammet spænder fra en trecylindret motor på 1,0 liter, der yder 95 hk, til en sportslig sag på 200 hk. Testbilens motor med 116 hk ligger en cru over den mindste version, og den har de kræfter, der skal til for at gøre køreoplevelsen fuldkommen, samtidig med at den klarer 20,4 km/l.

Motoren er umiddelbart også interessant set med danske briller – selv om meget afhænger af prisen.

Momentet på 200 Nm er tilstrækkeligt for de fleste og rækker fint til overhalinger, men på motorvej skal man dog være indstillet på at bruge gearene mere.

Motorprogram

A1 25 TFSI: 1.0 TFSI med 95 hk og 175 Nm

A1 30 TFSI: 1.0 TFSI med 116 hk og 200 Nm

A1 35 TFSI: 1.5 TFSI COD med 150 hk og 250 Nm

A1 40 TFSI: 2.0 TFSI med 200 hk og 320 Nm

Mere eksklusiv kabine
Bag rattet har du udsigt til et futuristisk instrumentbord med flere lag af flader, der nærmest er foldet som restaurantservietter i et sort glaslook. Det omkranser en centralt placeret storskærm, der som udgangspunkt er på otte tommer, men i testbilen er opgraderet til en hurtig kant til kant-skærm på 10 tommer.

Med testbilernes udstyr opleves kabinen mere eksklusiv end i forgængeren. Dørsiderne er dog lavet i hård plast, hvilket virker noget billigt.

Det står foreløbigt fast, at standardudstyret omfatter nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, vognbaneassistent og almindelig fartpilot.

Til gengæld er listen over muligt ekstraudstyr alenlang og omfatter blandt andet full LED-forlygter, virtual cockpit, B&O-lydsystem, adaptiv fartpilot med Stop&Go samt strammere sportsundervogn eller en adaptiv undervogn med indstillelige støddæmpere.

Audi vil tilbyde forskellige udstyrspakker til bilen, herunder dynamikpakken 'Basis'. Den vil kunne tilkøbes til selv den mindste motorversion på 95 hk, og den omfatter sportsundervogn, røde bremsesadler og større bremseskiver.

Til de større motorer hedder dynamikpakken 'Performance' og her får man – udover røde bremsesadler og større bremseskiver – også justerbare støddæmpere, en lydbooster til udstødningen og Audi Drive Select.

Instrumenteringen er bygget op med flere lag, og kvalitetsniveauet er hævet. Foto: Audi
Instrumenteringen er bygget op med flere lag, og kvalitetsniveauet er hævet. Foto: Audi

Konklusion
Med den nye A1 har Audi flyttet sin mindste model fra en niche og ind på det bredere marked, mens den samtidig er blevet mere eksklusiv. Det er noget af et kunststykke. A1-modellen løfter premium-overliggeren, men er samtidig mere maskulin og ikke mindst mere praktisk.

Fra at være en bil som appellerede til dem, der måske havde en Mini i tankerne, kan den nye A1’er i lige så høj grad være et bud til dem, der har kig på en veludstyret VW Polo. Det hele handler dog i sidste ende om, hvad de danske priser ender på.

Audi A1

Testbil: 'Sportback Advance' 30 TFSI

Pris fra: Ukendt

Brændstofforbrug: 20,4 km/l

Motor: 1,0 liter, 116 hk, 200 Nm

0-100 km/t.: 9,5 sekunder

L/ B/ H: 4,03/1,74/1,41 meter

55 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere