Audien er suveræn

Audi Q7 er ikke den kønneste, men teknisk den stærkeste pakke

Audi Q7 i seneste version er som forvandlet, og nu ligner den mest af alt en noget bombastisk stationcar. Ikke nødvendigvis den kønneste, men testens bedste allroundbil. Foto: Christian Schacht
Audi Q7 i seneste version er som forvandlet, og nu ligner den mest af alt en noget bombastisk stationcar. Ikke nødvendigvis den kønneste, men testens bedste allroundbil. Foto: Christian Schacht

Audi Q7
Plusser: Kvalitet, motorgang- og kraft, pladsforhold, sikkerhed, Minusser: Design virker lidt kluntet

Audi Q7 er vel det nærmeste, man kommer på en pansret mandskabsvogn med Audilogo, men alligevel virker den langt fra så klodset at age rundt i som forgængeren og den har da også tabt sig markant i vægt.

Samtidig ser Q7 markant mere letbenet ud - måske fordi linjeføringen er strammet op, så Q7 nu ligner en opblæst A6. Langt fra smuk som en Volvo XC90, men med sit eget firkantede look.

Se også: Alderen trykker i BMW

Inden døre er Q7 nærmest usandsynligt lækker med uset flotte materialer og imponerende detaljeafslutninger. Man sidder samtidig lavt, noget lavere end i BMW og Volvo, og det betyder, at Q7 føles som en mindre bil og med et cockpit, der giver en mere intim atmosfære. Der er dog plads - masser af plads. Uanset, hvor stor du er, får du heller ikke problemer i anden sæderække. Tredje sæderække, som ikke er standard, er et nødsæde - det her er trods alt ikke en syvpersoners bil.

Se også: Volvos mesterværk

Multimediesystemerne er helt up to date - i modsætning til de andre luksus-Audier som eksempelvis A7, der begynder at være gammeldags at betjene. Til gengæld kræver det tilvænning, hvis du vil bruge alle funktionerne i Q7.

Sådan kører den
Hvordan den kører? Skønt, komfortabelt - som du forestiller dig, en luksusbil skal køre.

Du mærker ikke højden sådan for alvor. Ingen nikke-og vuggebevægelser forstyrrer billedet af en velkørende bil. Du glider gennem landskabet uden vindsus og uden at anstrenge dig. En medstyrende bagaksel giver bilen stabilitet ved høj fart.

Den lækre 3-liters diesel holder hele vejen i kombination med en hurtigt skiftende gearkasse. Med 272 hk er den klart testens hurtigste bil og samtidig med den mest silkebløde diesellyd, som ikke fås bedre. I Audi er komforten samtidig nærmest eksorbitant, men den bliver aldrig sjov at køre.

Priserne starter ved 1.259.000 kr. med 272 hk og Skal der syv sæder til, er merprisen omkring 30.000 kr. Da Q7 i praksis nærmest er uden fejl, vinder den testen.

15 kommentarer
Vis kommentarer