Bag rattet af denne Mercedes kan ansigtshuden blive strammet op til et satanisk smil

Mercedes-Benz E63 AMG S ligner en ulv i fåreklæder, men den er faktisk meget vildere end det

Der findes mange kunder, der elsker den indbyggede diskretion i en AMG E-Klasse, og de bliver ikke skuffede over den hurtige E63 AMG S. Foto: Christian Schacht
Der findes mange kunder, der elsker den indbyggede diskretion i en AMG E-Klasse, og de bliver ikke skuffede over den hurtige E63 AMG S. Foto: Christian Schacht

Hvis en stangvare fra Mercedes, altså en helt almindelig standardbil fra det tyske stjernemærke, ikke er spændende nok, har man siden 1967 haft en mulighed for at gøre noget ved det med en AMG.

Bare sig navnet, og tænderne løber i vand hos bilentusiaster, der nok kender betydningen af de tre bogstaver, tag bare Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+, der har en basispris på 2.232.000 kr., men har ekstra udstyr til en merpris af 572.000 kr.

En vild pris, javist, men så sandelig også en usædvanlig vogn. Man må dog lade Mercedes-folkene, at de mestrer underdrivelsens kunst. Ved første blik ligner den nye E63 AMG S en forholdsvis almindelig E-klasse, der blot har fået tilsat de forvoksede fælge, som enhver salgsdirektør kører rundt på i dag.

Men kig igen: armtykke udstødningsrør og integreret spoiler, overalt små luftindtag. Fåreklæderne kan ikke helt skjule den indre ulv. Rødhætte behøver dog ikke at få nervøse trækninger.

Vognen er snarere på jagt efter Audi-og BMW-ejere med et RS-eller M-skilt på bagklappen.

I princippet er der tale om samme motor som i flertallet af de nyeste AMG'er, men i en optimeret version, så den nu kaster hele 612 hk af sig mod ellers 510 hk. Du har måske også allerede regnet ud, at selv om fabrikken holder fast i den klassiske E63-betegnelse, så er motorens volumen ikke på 6,3 liter, men en 4,0 V8' er, der er hjertet i flertallet af de nyeste AMG'er.

Bilen rykker alle omstændigheder så hårrejsende, at ansigtshuden strammes op til et satanisk smil. Og indrømmet: Det var med let rystende knæ, vi råbte 'af banen' og drog ud på gader og stræder, men fornøjelsen var til at starte med helt på vores side. For lige så stor den er, lige så let er den at håndtere.

Ekstraudstyr er en pakke, der øger topfarten fra de begrænsede 250 km/t. til hele 300 km/ t. Foto: Christian Schacht
Ekstraudstyr er en pakke, der øger topfarten fra de begrænsede 250 km/t. til hele 300 km/ t. Foto: Christian Schacht

Letkørt
Med permanent firehjulstræk er det forbløffende nemt at udnytte kræfterne fra motoren og to tilhørende turboladere.

Måske endda lidt for nemt, for faktisk er den så let at køre, at puritanere måske vil savne lidt af den vildskab, der kendetegnede forgængeren. I mellemtiden undres man over, hvad det var, der skete, for selv om accelerationen er i Porsche 911-klassen, ja, faktisk hurtigere, så fornemmer man overhovedet ikke farten.

Automatgearet med ni trin er effektivt, og der er ingen rusk fra den kant, som nærmest sørger for at skyde gearskiftene ind.

Bag rattet er der dømt sport, men et kraftigt Mercedes-krydderi, der hedder luksus. Foto: Christian Schacht
Bag rattet er der dømt sport, men et kraftigt Mercedes-krydderi, der hedder luksus. Foto: Christian Schacht

Heldigvis er gode bremser ikke ekstraudstyr, og testbilen har endda keramiske skiver til 161.000 kr. Kører du alene, kan du overveje at sætte undervognen op til sport eller måske endda sport+ ved at dreje indstillingsknappen. Det forvandler E63 fra en overraskende omgængelig sag til et nyreknusende, brutalt bæst.

Det kan dog sagtens lade sig gøre at køre stille og komfortabelt, og et voldsomt drejningsmoment på 850 Nm ved kun 1.750 omdrejninger gør, at man slet ikke behøver at køre motoren langt op i omdrejninger, hvis det skal gå lidt rapt.

Styretøjet er nøjagtigt nok til at få E63' eren til at køre præcis derhen, hvor rattet peger. Og der er ingen grund til at frygte mødet med et snævert sving, som bilen æder til hovedret. Men selvfølgelig mærker vi kampvægten -med to personer, en fyldt benzintank og et par tasker om bord vejer raketten over to ton, og det sætter trods alt en begrænsning for, hvor atletisk køretøjet opleves.

Samtidig pirker en ny AMG ikke til janteloven, og det er altid den 'rigtige' finger, man får, når man viser sig.

Mercedes-Benz E63 AMG S

Pris: 2.221.700 kr. plus lev.

Testbilen: 2.793.869 kr

Forbrug: 11,0 km/ l, EUsnit

Motor: 4,0 benzinmotor med otte cylindre og to turboladere

0-100 km/ t.: 3,4 sek.

Topfart: 300 km/ t. (med AMG drivers-pakke)

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Nanna C. Pedersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen