Bamse-bil byder på et orgie af udstyr

Test: Den nye Kia Sorento er et orgie i plads og udstyr, men også en meget amerikansk bamse, der fylder godt i landskabet

Kia Sorento er både stor og komfortabel. Designet matcher nu mere resten af Kia's modelprogram. (Foto: Jens Overgaard)
Kia Sorento er både stor og komfortabel. Designet matcher nu mere resten af Kia's modelprogram. (Foto: Jens Overgaard)

Det er en bil, som med 4,78 meter, en kampvægt på et par ton og mulighed for firehjulstræk, matcher prestigefyldte tyskere som Audi Q5. Det er også en af de biler, vi har i baghovedet under testen af Sorento 4WD aut. med syv sæder og topudstyret Premium, som lander på godt 820.000 kr.

Til den pris får du en kæmpe skude med masser af plads og rimelig motorkraft, men som heller ikke kan løbe fra, at den er udviklet til de lange amerikanske motorvejstræk, hvor "hockey moms" har deres hjemmebane.

Se også: Mød verdens hurtigste SUV  

Den nye Sorento er udviklet på baggrund af forgængeren fra 2007, men er forynget af koncern-designguruen Peter Schreyers skarpe pen, så den matcher resten af modellernes ”Tiger Nose Grill”. Akselafstanden er den samme, men længden er vokset med små 10 cm.

Kun med dieselmotorer
Herhjemme får vi kun modeller med den 2,2-liters diesel på 200 hk, der starter fra godt 600.000 kr. med tohjulstræk og det ganske omfangsrige Vision-udstyr. Modellen med firehjulstræk er 30.000 kr. dyrere - til sammenligning koster en Q5 Quattro med 190 hk dieselmotor - der dog kun kan fås med plads til fem - 100.000 kr. mere.

Se også: Femårige drenge bryder ud fra børnehave for at købe Jaguar  

På udstyrsfronten er Sorento en showcase i, at koreanerne nu for alvor er med på vognen. Bl.a. er DAB-radio, varme i rat og bagsæder og kurvelys standard fra grundversionen, og næste niveau omfatter avanceret sikkerhedsudstyr som vognbaneassistent, adaptive forlygter mens alarmer for blinde vinkler og krydsende trafik er med et niveau højere oppe. Automatisk nødbremse kan overraskende nok ikke fås.

Finishen ligger over normal Kia-standard, og testbilen har TFT-display i instrumenthuset, men vi er ikke på premium-niveau. (Jens Overgaard)
Finishen ligger over normal Kia-standard, og testbilen har TFT-display i instrumenthuset, men vi er ikke på premium-niveau. (Jens Overgaard)
 

Til gengæld har testbilen orgier af udstyr som adaptive xenon-forlygter, otte-vejs justerbare sæder med fire-vejs justerbar lændestøtte, læderkabine, køling i forsæder, og TFT-instrumentering.

Rimelig plads på tredje række
Bag rattet har du udsigt til et instrumentbord i en finish, der opleves mere lækker end det, Kia normalt byder på, mens de læderbetrukne forsæder med et hav indstillingsmuligheder støtter godt. Vi er dog ikke på premium-niveau. Pladsen på anden sæderække er enorm og regulær på tredje, hvor også voksne sidder rimeligt.

Adgangen er dog bøvlet, da du skal kante dig ind over en skinne i bunden. Giv også agt, når du hopper ud af fordøren. En skarp hjørnekant i dørbunden kan give flænger på bare ben.

Den nye Sorento bygger på den sidste generation, men den er blevet små 10 centimeter længere. (Foto: Jens Overgaard)
Den nye Sorento bygger på den sidste generation, men den er blevet små 10 centimeter længere. (Foto: Jens Overgaard)

Hårde odds
På vejen ligger bilen stabilt, hvor motoren med et moment på tilstrækkelige 441 Nm er pakket godt ind og leverer kræfterne glidende sammen med den roligt skiftende automatgearkasse.

Se også: Så elegant bliver ny fransk Golf-rival  

Sorento er sammen med det noget syntetiske styretøj mest af alt lagt an på komfort frem for mere sportslige konkurrenter.

Den opgivne brændstoføkonomi på 14,9 km/l er ikke imponerende og tynger på ejerafgiften. På bundlinjen står en bil, som byder på masser af plads og udstyr til prisen. Men som er oppe mod hårde nysere af premium-konkurrenter i et marked, der tæller få biler.

1 af 2 Både børn og voksne kan finde sig til rette på 3. sæderække, men adgangen er bøvlet. (Foto: Jens Overgaard)
2 af 2 Kia Sorento er både stor og komfortabel. Designet matcher nu mere resten af Kia's modelprogram. (Foto: Jens Overgaard)
18 kommentarer
Vis kommentarer