Banebrydende Jaguar er den fedeste elbil lige nu

Jaguar I-Pace kører ikke alene godt, elbilen er også praktisk, gadget-lækker og har en rimelig rækkevidde

Sådan præsenterer Jaguar selv den nye I-PACE - der bliver ikke lagt skjul på, HVOR lydløs den er... (Video: Jaguar)

Jaguar I-Pace HSE FI

Ekstra Bladet Biler var inviteret til Sverige af Jaguar.

Stockholm, Sverige (Ekstra Bladet Biler): Masser af gode hensigter, men stadig et stykke til målet.

Det er skudsmålet for de sidste års elbiler. Men endelig er der nu en bil, som indfrier mange af løfterne. Det står klart efter nogle timer i selskab med Jaguar I-Pace, som den engelske premiumproducent viser for den danske presse nær Stockholm.

Mens Tesla med Model S og Model X har revolutioneret elbilsverdenen med lang rækkevidde og hightech-løsninger, har den amerikanske producent ikke skabt biler med nerve og køreegenskaber, som matcher de mere konventionelle i samme premiumklasse. Men det gør Jaguar med I-Pace.

En elbil, der samtidig byder på helt nytænkende design, masser af plads, nye teknologier og en rækkevidde på 480 kilometer efter den nye og mere retvisende WLTP-skala. Det svarer til 540 kilometer efter den gamle NEDC-skala, og I-Pace er således godt med.

Den nye elektriske Jaguar I-Pace ser ikke alene blændende godt ud, den kører også formidabelt og nærmer sig en agil konventionel bil. Foto: Jaguar
Den nye elektriske Jaguar I-Pace ser ikke alene blændende godt ud, den kører også formidabelt og nærmer sig en agil konventionel bil. Foto: Jaguar
 

Opladning

  • Opladningen til ’fuld tank’ klares hjemme på 16 timer, men importøren forventer, at det kan halveres til 7,5 timer inden for et års tid i et samarbejde med operatøren Clever.
  • På farten kan du lade bilen op til 270 kilometer på en time med en klassisk hurtiglader på 50 kW, og som en af få modeller er I-Pace også klar til de kommende 100 kW-ladere, der er lige om hjørnet.
  • Det betyder ifølge Jaguar, at du kan lade strøm til 100 kilometer på den tid, det tager at drikke en kop kaffe. Audi har dog meldt ud, at den kommende etron-elbil vil kunne lade på standere, der leverer

Den elektriske Jaguar koster fra 741.000 kroner i billigste udstyrsniveau, mens den beskatningsmæssige værdi ved erhvervsleasing begynder ved 605.999 kroner for en S Business-model.

Vi tester I-Pace i det noget dyrere HSE-niveau med First Edition-udstyr, så den samlede pris lander på 989.000 kroner.

Det er en model, der snart får konkurrence fra blandt andet den nye Audi e-tron, der lanceres senere på året.

Betjeningen foregår på skærme med haptiske kontakter. Foto: Jaguar
Betjeningen foregår på skærme med haptiske kontakter. Foto: Jaguar

Sporsikker og præcis
Lad os først lade blikket løbe over crossover-modellen, der med sine 4,68 meter næsten matcher Jaguars mere traditionelle F-Pace.

Bilens linjer, der stammer fra designboss Ian Callums hånd, giver med sine korte udhæng, lange akselafstand og store bagklap et helt andet udtryk end nogen bil på markedet. Det får pludselig de andre biler i forhandlerens udstillingslokale til at se håbløst gammeldags ud.

I-Pace er drevet af elmotorer med en samlet systemydelse på 400 hestekræfter og et moment på hele 700 Nm. Det rækker til en acceleration fra 0 til 100 km/t. på 4,8 sekunder og en topfart på 200 km/t.

Udgangspunktet er en aluminiumsopbygning med batterierne anbragt centralt mellem akslerne, hvilket betyder, at vi har en langt mere optimal 50/50-vægtfordeling og et tyngdepunkt, der er godt 130 mm lavere end i Jaguar F-Pace.

Det hjælper, når kampvægten er 2,2 ton, og bilen føles ikke nær så tung.

På vejen oplever du en bil, som har en fornem støjdæmpning, men hvor de store hjul af og til kan rumle på ujævnt underlag.

I-Pace er også sporsikker og følger vejens sving med en agilitet som i præcision bringer den meget tættere på de mere konventionelle modeller – inklusiv de kendte større modeller fra Jaguar – end vi nogensinde har oplevet i en elbil før.

Bilen er rummelig, hvilket især mærkes på bagsæderne. Foto: Jaguar
Bilen er rummelig, hvilket især mærkes på bagsæderne. Foto: Jaguar

I-Pace har som standard pænt store 18-tommershjul, men testbilen var på 20- og 22-tommershjul, hvilket naturligt giver et bedre vejgreb. Her fungerer 20 tommer fint, mens kagerullerne på 22 tommer giver klart mere grip. De vil dog også være tungere at tumle med i det daglige.

De købere, der vil mere, kan også bruge funktionen ’Single pedal driving’. Den svarer til Nissans e-Pedal og gør det muligt at bruge speederen til både acceleration og motorbremsning.

Det hele kontrolleres fra en kabine, hvor der er plads til store armbevægelser og især benbevægelser. Særligt på bagsædet. Her er vi nærmest på ministerklasse, og det er imponerende.

Da der ikke er nogen kardantunnel, kan der ovenikøbet være en stor kardanboks i midten, der kan rumme 10,5 liter mindre pikpak, mens der under bagsædet er plads til iPads eller bærbare computere. Bagagerummet er med sine 656 liter ganske pænt og rummeligt, selv om bunden er noget høj.

Gearskiftet klares med små trykkontakter i midterkonsollen. De er lidt bøvlede at betjene, og her havde vi nok foretrukket et mini-joystik som i Nissan Leaf.

De fleste vil dog også have øje for betjeningen af infotainmentdelen med Jaguars Touch Pro Duo-system. Det har flere berøringsskærme og har de nyeste haptiske kontakter integreret, som kan give respons til føreren.

Helt praktisk spiller en skærm, hvor du blandt andet kan styre sædevarme, ventilation og infotainment, sammen med mere klassiske instrumenter.

Det ser langt mere helstøbt ud end for eksempel kæmpe-touchskærmen i Tesla Model S eller de nøgne, rene glasoverflader med haptiske kontakter i Audi A6.

Skærmene i I-Pace virker godt, men reagerer dog noget langsomt. Da der er tale om forserie-biler, hvor der kan komme opdateringer af softwaren senere, må systemet afprøves igen ved en senere lejlighed.

Elbil med kølergrill

  • Aficionados vil formentlig straks spotte fronten på Jaguar I-Pace. I modsætning til mange andre elbiler, der er lukket helt af, er bilen nemlig udstyret med en rigtig kølergrill.
  • Grillen har det klare budskab at fortælle, at det er en Jaguar. Den har dog også en funktion, for gitre i grillen kan åbnes, når køling er nødvendig
  • Når der ikke er brug for ekstra luft, ledes denne over kølerhjelmen. Her holdes vindmodstanden nede af en spoiler, som er integreret i kølerhjelmen på samme måde som i taget. Sådan er I-Pace sin egen hele vej

Jaguar er genfødt
De biler, vi var i nærheden af, bød på høj finish og lækre materialer som tykt blødt læder og blankpoleret aluminium.

Udstyret er pænt fra startniveauet S med blandt andet full LED-forlygter, ottevejs indstillelige elsæder og stor sikkerhedspakke. Har man appetit på mere, er der desuden mulighed for at gøre bilen mere personlig. Det gælder blandt andet indtræk fra danske Kvadrat, panoramaglastag eller head up-display i forruden.

Den danske importør hå ber også at få fat i de private leasing-kunder, når modellen lanceres officielt herhjemme til august.

Leasingaftalens startydelse er med små 59.995 kroner dog noget høj, når den lægges sammen med en månedlig ydelse på 8.795 kroner over tre år.

Modellen har til gengæld en fin garanti på tre år inklusive gratis service, mens der er otte års garanti på batteriet. Hos Jaguar Danmark, der også er importør for Norge og Sverige, fortæller man, at der foreløbig er solgt imponerende 1830 I-Pace til Norge, mens svenskerne har købt 80 og danskerne 30. Biler, der bestilles nu, vil dog først kunne leveres i første kvartal af 2019.

Trykkontakterne til gearet er lidt bøvlede at betjene. Foto: Jaguar
Trykkontakterne til gearet er lidt bøvlede at betjene. Foto: Jaguar

Konklusion
Jaguar I-Pace er firstmover i en ny generation af elbiler med færre kompromiser og flere fordele.

Den er gadget-lækker, har pænt med rækkevidde og plads, og så er den præcis og sjov at køre i – især med luftaffjedring og bilen sat op i køreindstillingen Dynamic.

Prisen er ikke urimelig, så den høje elektriske Jaguar har potentiale til at få et nyt elbilspublikum i tale. Det er en udvikling, der kan få et ekstra skub, hvis Folketinget, som foreslået af Dansk Elbil Alliance, tilgodeser firmabilister, som vælger elbil.

I alle tilfælde tegner I-Pace en strømpil for alle de nye elbiler, vi vil se i de kommende år. Ikke mindst i de billigere klasser. Det ser lovende ud!

Jaguar I-Pace HSE FI

Pris: 988.880 kroner

S-model fra: 740.880 kroner

Beskatningsværdi ved erhvervsleasing fra: 605.999 kroner

Grøn ejerafgift: 330 kroner halvårligt

CO2 per km: 0 gram

Motor: Elmotor

Rækkevidde: Teoretisk rækkevidde på 480 kilometer (WLTP)/ 540 (NEDC)

Systemeffekt: 400 hk

Moment: 700 Nm

Acceleration 0-100 km/t.: 4,8 sekunder

Topfart: 200 km/t.

87 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere