Biltest: Honda Civic Tourer

Honda Civic Tourer 1,6 diesel er netop blevet lanceret - men dur den til noget?

Honda Civic Tourer diesel er den rette Honda Civic. Motoren er nemlig helt suværæn i klassen. Bagagerummet er enormt, og udstyret er i top. Køber du en Sport-version er det svært at komme i tanker om udstyr, du mangler. Men kørestillingen trækker ned for lave personer.
Honda Civic Tourer diesel er den rette Honda Civic. Motoren er nemlig helt suværæn i klassen. Bagagerummet er enormt, og udstyret er i top. Køber du en Sport-version er det svært at komme i tanker om udstyr, du mangler. Men kørestillingen trækker ned for lave personer.

Honda Civic har et design, som du enten vil elske eller hade, er fyldt til randen med gennemtænkte løsninger og fin mekanik - men har ét problem ...

Karosseri og plads
Civic Tourer er 23 cm længere end hatchbackmodellen - og cirka tre cm kortere end en Golf Variant, som Civic Tourer er i klasse med. Og selvom Honda'en med sine sportslige linier ser upraktisk ud, er Civic Tourer det modsatte. Det er svært at finde en bil, der rummer meget bedre i samme størrelse. Bagagerummet er f.eks. med 625 liter det største i klassen. Alligevel er praktikken ikke fulgt helt til dørs: I bagsædet er det svært at få plads til fødderne, fordi benzintanken er i vejen, og i forsædet er det svært for korte personer, at finde en naturlig kørestilling. Det er næsten som at sætte sig i en kontorstol - en lækker en af slagsen. Men for mig er det så tilpas irriterende, at jeg ville vælge bilen fra alene på det grundlag.

Motor
Suveræn dieselmotor. Mindre kan ikke udtrykke det. Hondas fine 1,6'er er både momentstærk, reagerer hurtigt på gassen og er desuden støjsvag: Vi parkerede Hondaen ved siden af en helt ny Mercedes-Benz GLA med en 2,1 liters diesel for at sammenligne motorlyd. Her fik Honda'en tyskeren til at lyde som et tærskeværk. Du kan desuden køre maskinen langt ud i gearene, uden at den lyder bliver anstrengt.

Mekanisk samspil
Det fås næsten ikke bedre på markedet, hvis du er til finafstemt mekanik og let betjening. Eneste match er Mazda3, selvom europæere som Golf og Peugeot 308 efterhånden er meget tæt på. Honda Civic er yderst letkørt, gearskiftet er letgående og præcist, koblingen det samme - og i det hele taget er Honda'en en fornøjelse at betjene.

Køreegenskaber/Komfort
Honda har lange traditioner for at lave biler, som er underholdende at køre - men den her er ikke en af dem. Den kører gennemsnitligt for klassen. Styretøjet føles lidt dødt, og Civic ender er ikke en bil, som man kører omveje i, fordi det er sjovt. Men det gider du heller ikke i en Golf. Vi kørte modellen uden adaptiv affjedring, som har en fin evne til at sluge korte og lange ujævnheder. Civic'en støjer mere ved høj fart end de bedste i klassen, men ikke så meget som Mazda3.

Sikkerhed
Honda Civic er efter Euro NCAP-testen at dømme et sikkert bekendtskab for folk både i og udenfor bilen. Sikkerheden for voksne på forsæderne er god. Kabinen forblev stabil i frontaltesten. Sidetesten var til topkarakter, mens pæletesten afslørede svagheder forbeskyttelse af brystet. Piskesmældstesten klarede Civic også godt.

Pris/udstyr
Honda Civic Tourer ligger nogenlunde på linie med VW Golf Variant, men er svær at sammenligne fordi udstyret er markant højere i Honda. Den billigste og dårligst udstyrede S-model koster 260.000 kr. med dieselmotor. Men det er ikke den model, du bør interessere dig for. Sport-versionen til 290.000 kr. giver enormt meget udstyr for pengene med klimaanlæg, fartpilot, delvist elektriske sæder, bakkamera, bluetooth, 17 tommer alu, betjening af elruder fra nøglen og en masse andet udstyr.

Hvorfor Honda Civic Tourer?
Er du til Honda Civic, er Civic Tourer diesel den rette Honda Civic. Motoren er suværæn i klassen. Bagagerummet er enormt, adgangen til bagsædet er klassens bedste, og udstyret er i top. Køber du en Sport-version er det svært at komme i tanker om udstyr, du mangler.

Hvorfor ikke Honda Civic Tourer?
Kørestillingen i førersædet er akavet for personer under 180 cm. Er du til benzin-motorer er der bedre valg på markedet end 1,8'eren. Har du lange ben og er til diesel, er 1,6'eren iDTEC en fremragende bil.

1 af 5 Førerpladsen er Hondatypisk og anderledes. Den ser uoverskuelig ud, men er det ikke. Finish, materialer og funktion er helt i top og på Audi-niveau.
2 af 5 En gammel Honda-finte: Bagsædehynden kan slås op. Benzin-tanken ligger nemlig ikke her, men under forsædet, men ...
3 af 5 ... det betyder desværre to ting: at det er svært at få plads til fødderne, når du sidder i bagsædet, og værre endnu: At skinnen, som holder sædet skråner. Har du lange ben og sidder i forsædet er det nemt at finde en god kørestilling. Har du korte ben, kniber det, fordi sædet ikke kan komme langt nok ned.
4 af 5 Bagagerummet er i to dæk - samlet set er det 625 liter stort. En sjov detalje er at Honda har barberet stoffet i bagagerummet, så grannåle osv. ikke sidder fast i luven. Læssekanten er 13 cm lavere end på hatchback-modellen
5 af 5 Honda Civic Tourer diesel er den rette Honda Civic. Motoren er nemlig helt suværæn i klassen. Bagagerummet er enormt, og udstyret er i top. Køber du en Sport-version er det svært at komme i tanker om udstyr, du mangler. Men kørestillingen trækker ned for lave personer.
0 kommentarer
Vis kommentarer