Brugttest: Så billig er helten fra før finanskrisen

Porsche Cayenne Turbo, årg. 2003-2010 fås billigt, men spørgsmålet er, om du har råd til at holde den kørende - vi tester den

En motorstærk og tung performancebil med højt km-tal er den sikre vej til privatøkonomisk ruin, hvis den skal repareres på et værksted. En flexleasingaftale inklusive service og reparation kan være en god idé. Foto: Brugte Drømmebiler
En motorstærk og tung performancebil med højt km-tal er den sikre vej til privatøkonomisk ruin, hvis den skal repareres på et værksted. En flexleasingaftale inklusive service og reparation kan være en god idé. Foto: Brugte Drømmebiler

Finanskrisen er ikke lutter nedtur og bristede bobler. For bilentusiaster ligner den snarere et tag selv-bord af engang uopnåelige drømmebiler, der nu rykker indenfor økonomisk rækkevidde.

Tag bare Porsche Cayenne – et af de bedste eksempler på en bil fra før finanskrisen, som i dag kan fås for en slik.

Vi har bl.a. fundet en 2006’er med 182.000 km på tælleren til 380.000 kr. Nypris: 2,2 mio kr. Historien fortælles i årbogen, Brugte Drømmebiler, udgivet af Bonnier og skrevet af brugtbileksperten Steen Bachmann.

Se også: Her skal Tesla køre som patruljevogn  

Den enorme Cayenne gik som varmt brød i midten af 00’erne, men spørgsmålet er, om der stadig er saft og kraft i mastodonten 230.000 km senere? Ja, DET er der, mener forfatteren.

Kræver lidt kærlighed
Den sorte Cayenne Turbo, som Bachmann har prøvet, er efter et par ejere og 230.000 km havnet hos House of Cars i Taastrup ved København, der har specialiseret sig i godt brugte specialbiler.

Interiøret ser fortsat moderne ud, om end de brune nuancer i testbilen nok næppe falder i alles smag. Foto: Brugte Drømmebiler
Interiøret ser fortsat moderne ud, om end de brune nuancer i testbilen nok næppe falder i alles smag. Foto: Brugte Drømmebiler
 

Der er et par småting, som en knastkæde, der skal strammes, og bilen vil have godt af et stort service og en gang kærlighed fra en Porsche-mekaniker. Men får den det, er det en pragtfuld performance-bil med plads til hele familien, mener han.

Se også: Ny Audi A4 er tyst som langt dyrere biler  

Det er 10 år siden, han første gang kørte Cayenne Turbo, og han var derfor en lille smule nervøs for at få ødelagt mindet om den utrolige bil, der kører som en meget stor og meget tung Porsche 911. Den køreklare vægt er 2,4 ton, men undervogn og bremser er konstrueret til at kunne stoppe uhyret fra topfarten på 266 km/t.

Bachmann skulle derfor lige igennem de obligatoriske første 30 minutter med advarsler om diverse fejl og indkaldelse til service, og så er der noget med det elbetjente udklappelige anhængertræk, der ikke rigtig er låst, og en elbagklap, der lige for tiden fungerer manuelt. Men pyt:

Det blev fikset af en Porsche-mand under klargøringen.

Populær vare
Porsche Cayenne gik i produktion i 2002 og kom til Danmark året efter som Cayenne S og Cayenne Turbo. Porsche-fans var bestyrtede over at se en stor og fedladen SUV med det ærefulde Porsche-logo på aluminiumsmotorhjelmen, men kom på andre tanker, da de fik lejlighed til at prøve bilen.

Se også: Modebiler mere udsatte for rust  

Motorpressen var åndeløst begejstrede for Cayennes evner som performance-SUV, og køberne stimlede til i en grad, så den danske importør lod de mange nye Cayenner på gule og hvide plader finansiere et kæmpe bilhus i København i stål og glas.

Mange problemer
De første år roste mange Cayenne for den fine kvalitet, men så opstod der problemer med elektronikken. Musik- og navigationsanlæg kunne pludselig gå i sort, der var ustabile p-sensorer og et generelt problem med kontakten til den oplukkelige bagrude. V8-motorerne er utroligt tørstige hvad angår motorolie, og et forbrug på 1,5 liter olie pr. 1000 km er normalt, ifølge Porsche.

Se også: Så farlig er din gamle bil  

En stor bil med stor motor og højt kilometertal lugter af problemer. Testbilen sælges for 74.000 kr. inkl. moms, men uden registreringsafgift, og kun til en mekaniker eller gør det selv-mand med et CVR-nummer. Du skal have hænderne skruet rigtigt på for at gå i gang, men har du det, er det ikke et uoverkommeligt projekt. Motor, undervogn og lak virker brugt, men langt fra hærget, og kabinen er forbløffende intakt.

Husk den årlige afgift på 13.460 kr. i budgettet.

Festlig i kurverne
En gennemkørsel af en S-kurve på en øde bivej til ære for fotografen udvikler sig til en fest. Motoren trækker som en besat okse over 4000 o/min, og man skal køre virkelig, virkelig stærkt, før Cayenne Turbo så meget som overvejer at begynde at skride ud. Der er masser af kilometer tilbage i den tunge dreng. Og nej, Steen Bachmann blev ikke skuffet. Langt fra!

Se også: Så mange danskere hedder det samme som en bil  

Der er også andre varianter af Cayenne, lige fra en beskeden dieselmotor over en V6 og en V8.

De kan også være værd at overveje, men byder ikke på samme kompromisløse fartfornemmelse.

18 kommentarer
Vis kommentarer