Annonce:
Annonce:

Buldrende bisse blottet for politisk korrekthed

En buldrende bisse. En rendyrket sportsvogn for entusiasten - lidt for rendyrket vil nogle sikkert mene. Kør med en tur i den nye Mercedes-Benz GT R

Hele Mercedes-Benz AMG GT R er en skæg blanding af voksne muskler og køremæssig kompetence blandet med en udpræget umodenhed i sin måde at aflevere produktet på. Foto: Mads Dreier
Hele Mercedes-Benz AMG GT R er en skæg blanding af voksne muskler og køremæssig kompetence blandet med en udpræget umodenhed i sin måde at aflevere produktet på. Foto: Mads Dreier
Annonce:
Følg Biler
Følg Bilanmeldelser

Mercedes AMG GTR

Smæk døren, spænd selen og drej nøglen! Efter at den velvoksne V8-motor har drejet et par omgange, springer den i gang. Tomgangen er ganske jævn og civiliseret, men en dyb, dyb og lavfrekvent buldren fra de to dobbelte udstødningsrør synes at sige: Pas på min ven. Jeg er større end dig.

Lav, brutal og med en rigtig 'flyt dig'-front, når den dukker op i bakspejlet. Mercedes-Benz AMG GT R fører sig frem blottet for politisk korrekthed og frigjort fra pænhedens tyranni.

Opskriften er klassisk. Bredbringet frontmotor og træk på baghjulene. Plads til to personer og lidt habengut.

Der er stadig nogle, der tør. Heldigvis. Mercedes-Benz AMG GT R er vildere end de allerfleste vogne på den her side af racerbanernes pitområde.

Annonce:

Mercedes tør mere end de fleste. Og det er heldigt, for det er sjovt at køre den kradsbørstige krabat - rigtig sjovt. Ikke mindst fordi den er så relativt letkørt. Det er en supersportsvogn, som støtter og hjælper chaufføren, og mange vil kunne køre rigtigt stærkt.

At den også kan køre afsindigt stærkt, vidner en omgangsrekord på Nürburgrings Nordsløjfen; banen, der blandt entusiaster nyder kælenavnet 'Det Grønne Helvede'. og som tyskerne er noteret for i kategorien serieproducerede baghjulstrukne biler.

Farven hedder AMG Green Hell Magno og skal hylde Nürburgrings Nordsløjfen; banen, der blandt fans nyder kælenavnet 'Det Grønne Helvede'. Foto: Mads Dreier
Farven hedder AMG Green Hell Magno og skal hylde Nürburgrings Nordsløjfen; banen, der blandt fans nyder kælenavnet 'Det Grønne Helvede'. Foto: Mads Dreier
 

Historien om farven
Derfor er testbilen også i den særlige grønne nuance AMG Green Hell Magno, og derfor er bilen opgraderet markant i forhold til den almindelige GT S, bl. a. med ændret aerodynamik og en justerbar hækvinge, men også med lavere vægt.

Og for at understrege alvoren har fronten fået et ekstra svung med et voldsomt kølergitter med inspiration fra Mercedes-300 SL-raceren, som vandt det historiske Panamericana-løb i 1952.

Prisen er så også lige så vild som bilen: Basisudgaven ligger på 3.185.000 kr., mens testbilen har ekstraudstyr for 726.756 kr. og lander på næsten fire mio. kr.

Annonce:

Vi så de første, mere civiliserede udgaver af AMG GT og GT S for et par år siden. De kan sammenlignes med Porsche 911 og 911 Carrera, men med en AMG GT med tilnavnet R er vi oppe i kategorien Porsche 911 GT3, altså et vogntøj, der mest er til kunder, der af og til sætter kursen mod trackdays på rigtige racerbaner.

Motoren er i princippet identisk med den, vi kender fra AMG GT S, hvor den yder 522 hk, men nu kaster den hele 585 hk af sig.

Mere imponerende og langt mere brugbart er dog maskinens asfaltknusende drejningsmoment på hele 700 Newtonmeter. Det lyder vildt og er det for så vidt også, men motoren har beholdt sin rolige karakteristik og afleverer de forbløffende kræfter ved samme lave omdrejninger som altid.

Maksimalt drejningsmoment afleveres ved 1.900 omdrejninger.

Og vognen er lynende hurtig. Accelerationstiden op til 100 kilometer i timen på kun 3,6 sek. fortæller faktisk ikke hele historien. Det er nemlig mellemaccelerationerne, der er de mest imponerende.

Man mærker på intet tidspunkt den tøven ved gasgivning, som turbovogne før i tiden var kendt for. Tværtimod virker det, som om hele det fantastiske drejningsmoment er til stede, fra det øjeblik man træder gaspedalen ned.

Annonce:

Første gang vejen åbner sig lidt op, og vi lader motoren få ordentligt fat, viser der sig til gengæld en krafteksplosion, der nok i første omgang vil tage pippet fra de fleste.

For når de to turbomøller først bliver pustet i gang af udstødningsgasserne og derefter blæser luft og brændstof ind i motorens otte forbrændingskamre, ja, så er det, at det finértynde lag af civilisation samtidig bliver blæst af Mercedesen. Fører samt eventuelle, og nu skrækslagne, passagerer bliver mast tilbage i de faste lædersæder.

Bag rattet er der dømt racerstemning, men i luksusudgave med blødt nappalæder og gule sikkerhedsseler. Foto: Mercedes-Benz
Bag rattet er der dømt racerstemning, men i luksusudgave med blødt nappalæder og gule sikkerhedsseler. Foto: Mercedes-Benz

Ekstraudstyr

Bakkamera: 9.290 kr.

Parking Assist PARKTRONIC: 16.253 kr.

COMAND Online: 65.013 kr.

DAB-radio: 10.215 kr.

KEYLESS-GO komfortpakke: 18.343 kr.

Ildslukker: 2.788 kr.

Eksklusiv interiørpakke: 15.093 kr.

AMG eksteriør carbonpakke I: 97.520 kr.

Stor brændstoftank (80 l): 1.858 kr.

TIREFIT: 1.160 kr.

AMG interiørlister i mat carbon: 44.118 kr.

AMG eksteriør carbonpakke II: 74.300 kr.

Memorypakke: 29.023 kr.

Spejlpakke: 13.468 kr.

19"/ 20" AMG letmetalfælge i mat sort: 34.828 kr.

Sikkerhedssele i gul: 9.290 kr.

AMG keramiske bremser: 161.370 kr.

Burmester surround sound-system: 30.183 kr.

Eksklusiv nappalæder/ DINAMICA, sort: 69.655 kr.

Dæk som på en F1-bil
I små sving viser indstyringen sig at være overordentlig præcis, og GT R'en er så godt som blottet for krængning. Når den bliver presset på vej rundt i en kurve, virker det derimod, som om den går lidt ned i knæ og griber ekstra godt fat i asfalten med sine klæbrige Michelin Pilot Sport Cup 2-dæk i størrelserne 275/ 35 ZR 19 foran og 325/ 30 ZR 20 bagpå, næsten så brede som på Kevin Magnussens F1-bil.

Annonce:

Men der skal også noget til for at leve op til det brutale, men også nærmest provokerende design.

Hver en linje signalerer selvsikkerhed og gåpåmod i overflod - som en mandlig student med stor cigar i mundvigen.

Interiøret er med gule seler og syninger, og den lille drejeknap på instrumentbordet lader dig justere på bilens antispin.

Men fart er intet uden kontrol, og nedbremsningen bliver varetaget af keramiske bremseskiver.

Testbilen løber op i hele 3,9 mio. kr. med bl. a. keramiske bremser til 161.000 kr., to forskellige kulfiberpakker udvendigt til i alt 170.000 kr., men ildslukkeren indvendigt står til 2.788 kr. Foto: Mads Dreier
Testbilen løber op i hele 3,9 mio. kr. med bl. a. keramiske bremser til 161.000 kr., to forskellige kulfiberpakker udvendigt til i alt 170.000 kr., men ildslukkeren indvendigt står til 2.788 kr. Foto: Mads Dreier
 

Køreoplevelsen er på alle måder intens. Man sidder dybt mellem de høje dørsider, og udsigten begrænser sig hermed til de runde instrumenter og vejbanen foran, der kun venter på at blive ædt af det sultne bæst. Lyden af maskinen, der arbejder, er påtrængende og gør sit til at holde andre indtryk ude.

Affjedringen er, som den skal være - fast uden at være for hård. De fremragende stole gør samtidig deres til, at føreren skal engagere sig i kørslen i stedet for at sidde og ømme sig.

Annonce:

Skal vi være lidt spidse, må vi sige, at bevares, den lyder herligt, men den lyder også meget. Så meget, at lange ture med høj hastighed godt kunne gå hen og blive en belastning for trommehinderne.

Ikke mindst fordi lyden af de store, brede bagdæks nærkontakt med asfalten er temmelig gennemtrængende i den lille topersoners kabine.

Derudover vil faktafreaks sikkert bemærke, at vognen faktisk er tre tiendedele langsommere end den netop introducerede Mercedes E-klasse AMG S, der takket være træk på alle fire hjul er hurtigere ude af starthullerne. Samtidig er den almindelige AMG GT S så overlegent et automobil, at R-versionen virker overflødig og unødigt kompliceret til daglig kørsel.

Mercedes GT R er en bulderbasse, der gang på gang vil kunne levere læssevis af køreglæde på en kompetent, men lidt upoleret måde. Men det kræver næsten adgang til en racerbane, måske Nürburgring...

Annonce:

Den er i hvert fald en slags forfriskende indslag i en automobilverden, hvor vi alt for ofte bliver forsøgt lullet i søvn af for meget finish og for lidt livsglæde og bravour.

Specifikationer

Mercedes AMG GTR

Pris: 3.185.000 kr.

Testbilen: 3.913.556 kr.

Forbrug: 8,8 km/l

Motor: V8-benzinmotor på 4,4 liter med turbo

Hk: 585/6.250 o/min.

Nm: 700/1.900 o/min.

0-100 km/t.: 3,6 sek.

Topfart: 318 km/t.

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Mere fra Ekstra Bladet+

I naturen foregår sex, vold, incest og voldtægter
Annonce:

Udforsk Ekstra Bladet+

Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:
Annonce:
Annonce: