Bussen til den velvoksne familie

Opel Vivaro Tourer har busformat og rigeligt med plads til mellem syv og ni ombord, men den er også rustik

Opel Vivaro Tourer er et godt bud på en bil i busformat med regulær plads til fører og syv-otte passagerer, men den er også rustik som en varevogn. Foto: Christian Schacht
Opel Vivaro Tourer er et godt bud på en bil i busformat med regulær plads til fører og syv-otte passagerer, men den er også rustik som en varevogn. Foto: Christian Schacht

Opel Vivaro Tourer 1,6 Bi-Turbo 145 hk

Størrelsen tæller. I hvert fald når vi taler om transport for familien.

Og lur os, om der ikke er mange familiefædre eller -mødre, der i ny og næ har drømt om en bus med højt til loftet og plads til børn, babygrej og BMX-cykler.

Fortvivl ikke. Løsningen findes nemlig i de store varebilsbusser, der blandt andet omfatter VW Multivan, Mercedes V-Klasse og Opel Vivaro. Det er modeller, som er faldet 40.000-50.000 kroner efter den seneste afgiftsomlægning, men som stadig bevæger sig i de højere prismæssige luftlag.

Det gælder også Opel Vivaro Tourer, Ekstra Bladet her tester med 145 hk dieselmotor. Prisen for denne model begynder ved 584.385 kroner, men testbilens ekstraudstyr betyder, at den endelige pris hedder 712.000 kroner.

Kan man nøjes med det mere enkle Combi-udstyr og en dieselmotor på 95 hk, kan bilen fås fra 471.000 kroner.

Instrumenteringen er rustik, og der mangler aflæggeplads. Infotainmentanlægget er lidt gammeldags. Foto: Christian Schacht
Instrumenteringen er rustik, og der mangler aflæggeplads. Infotainmentanlægget er lidt gammeldags. Foto: Christian Schacht

Som rockstjerner på tour
Vi griber fat i det store dørhåndtag, træder op på det lille dørtrin og springer ombord og op i højden.

Udsynet over trafikken er godt, vi kan se langt, og også hen over de mange crossover-modeller på vejene.

Adgangen til bagsæderne klares nemt med skydedøren i højre side. Den er suppleret med en magen til i venstre side, der dog er ekstraudstyr til 15.000 kroner.

Det er noget, som kan anbefales og gør bilen langt mere fleksibel og trafiksikker, hvis der skal læsses børn af ved fortovskanten.

Sidedørene glider let op og åbenbarer en kabine, hvor de fem bagsæder er stillet op i formation over for hinanden som i et DSB-tog.

Bilens midterste sæder kan nemlig drejes og er her vendt bagud, så man har snuderne rettet mod hinanden. Da der også er enkeltsæder foran, har testbilen to sæder færre end i basisopstillingen, hvor der er tre rækker med tre pladser hver.

De flytbare drejesæder i række to er ekstraudstyr til en snes tusinde kroner, men de giver en ekstra dimension og kan suppleres med et midterbord.

Du sidder godt i sæderne, og et par børn, som var med til at teste bussen, var ellevilde over at komme frem som rockstjerner på VIP-tour. Passagererne sidder godt formummede bag de mørktonede ruder, som er ekstraudstyr til beskedne 600 kroner.

Alle bagsæder er forankret i en skinne i bunden. Det giver stor fleksibilitet og mulighed for at rykke sæderne frem, hvis der skal mere bagage ombord.

Bagagerummet er i forvejen enormt, og det gav stor frihed at kunne flytte sæderne, da vi prøvede at få en cykel ind. Den store bagklap er dog svær at håndtere - her kan der være gevinst ved at vælge en todelt bagdør.

Med en justérbar sædeopsætning kan der møbleres rundt indendørs. Bilen fås også med et midterbord. Foto: Christian Schacht
Med en justérbar sædeopsætning kan der møbleres rundt indendørs. Bilen fås også med et midterbord. Foto: Christian Schacht

Bilen skal ’køres’
Lad os komme foran i førersædet. Her er ingen tvivl om, at Vivaro er født som en arbejdshest af en varevogn.

I forhold til de mere personvognsagtige MPV'er og SUV'er skal du her koncentrere dig om at ’køre’ bilen. Rattet har en pæn frigang, det manuelle gearskift er noget løst i koderne - automatgear findes ikke - og så skal du korrigere for vind og vejr.

Du skal også regne med et vist rumle- og støjniveau i kabinen, hvor instrumentering og finish er på det noget rustikke varevognsniveau med hård plast.

Multimedieanlægget er også noget antikvarisk med langsom og grynet grafik, og så koster navigationsdelen endda 20.000 kroner. Sikkerhedsudstyr som vejstribealarm, advarsel for blinde vinkler eller nødbremse skal du kigge langt efter.

Det høje tyngdepunkt mærkes i sving og ved nedbremsninger. Den 1,6-liters dieselmotor med biturbo, 145 hk og et moment på 340 Nm ved 1.750 omdrejninger er dog voksen nok til at flytte bilen.

Hvis du tænker på at købe en familiebus, kræver det i højere grad end normalt, at alle, der skal køre bilen, får prøvet den, før I køber.

Opel Vivaro Tourer 1,6 Bi-Turbo 145 hk

Pris: 584.385 kr. plus lev.

Testbilen: 711.592 kr.

Vivaro fra: 470.685 kr.

Grøn ejerafgift, halvårlig: 1.580 kr.

CO2 per km: 156 g

Brændstofforbrug: 16,7 km/ (Eu-norm)

Motor: Firecylindret dieselmotor på 1,6 liter

Effekt: 145 hk

Ydelse: 340 Nm/1750 omdr.

Acceleration: 10,9 sek.

Topfart: 183 km/ t.

L/B/H: 500/ 196/ 197 cm

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen