Charmerende bjergged fra Suzuki

Den lille, kantede Suzuki Jimny er en ukompliceret og charmerende bil, der byder på gode egenskaber i terrænet, men som også er rustik og bagud på sikkerheden

Den kantede Suzuki Jimny er en charmetrold, der kravler let gennem terrænet. Foto: Suzuki
Den kantede Suzuki Jimny er en charmetrold, der kravler let gennem terrænet. Foto: Suzuki

Suzuki Jimny

Ekstra Bladet var inviteret til Frankfurt af Suzuki.

FRANKFURT, TYSKLAND (Ekstra Bladet Biler): 'Man kan jo ikke gøre for, at man har charme'.

Sådan lød refrænet, da crooneren Bjarne Liller i 1970’erne sang sig ind i mangen kvindehjerter med den klassiske revyvise.

Hvis der kunne brummes med fra bilverdenen, ville den nye Suzuki Jimny være med i koret. Den Ritter Sport-kantede og høje mikro-SUV er med sit retrolook både charmerende og afvæbnende på samme tid.

Men under de markante linjer, som har tråde til såvel tidligere Jimny-generationer og offroad-ikoner som Land Rover Discovery og især Mercedes-Benz G-Klasse, gemmer der sig også en bil, som på forunderlig vis forener det rustikke og det civiliserede.

Uden at skjule at den først og fremmest er konstrueret som en letbenet bjergged, der kravler ubesværet gennem terrænet.

Det sker til priser, som forventes at begynde ved 225.000 kroner for den billigste 'Active'-model med firehjulstræk og en 1,4 liters turbomotor på 102 hestekræfter.

Den lidt dyrere 'Adventure'-model koster 250.000 kroner, og det er den, vi tester ved den internationale premiere i Frankfurt.

Knubs ved sikkerhedstest
Det rustikke slår dog især igennem på sikkerhedsfronten, hvor Jimny kun hentede tre stjerner ved Euro NCAP-sikkerhedstesten.

Bilen er ellers udstyret med en sikkerhedspakke, som inkluderer nødbremse med registrering af fodgængere, men den faldt alligevel igennem på tre punkter: En airbag foldede sig ikke ud, nakkestøtterne beskytter ikke mod piskesmæld, og så kan nødbremsen ikke opfange cyklister eller virke i mørke. Det er forhold, producenten er ved at undersøge, og som vil være afklarede, når Jimny lander herhjemme til marts næste år.

Siden den første Jimny så dagens lys i 1970, har den været en af de mest ikoniske modeller for Suzuki, der dog ikke solgte den seneste, tredje generation herhjemme. Det ændres med den nye, som bygger på samme princip som sine forgængere med en solid chassisramme.

Vi hopper ombord i bilen, der størrelsesmæssigt matcher de fleste biler i mikroklassen. Det betyder, at der ikke er nogle oplagte konkurrenter. De nærmeste er biler som Dacia Duster eller måske Opel Mokka, men det er begge større biler. Det samme gælder Ford Ecosport, som dog ikke importeres med firehjulstræk.

Bilen har en frihøjde på 21 cm, og det giver godt udsyn fra kabinen. Her er fladerne nærmest lamineret med glat, ridsesikker plast, der ser ud, som om det kan spules med en vandslange. Selv bagsiden af bagsædet med plads til to har fået samme praktiske belægning.

Det opleves lidt gammeldags, men det er praktisk for landmanden, entreprenøren eller jægeren, som er de primære målgrupper for marketingfolkene.

Alle greb er endda konstruerede, så de kan betjenes med handsker på – selv berøringsskærmen på syv tommer. Det rustikke look understreges yderligere af imiterede bolte i plastik, der virker lidt kitschet.

Bagdøren bærer også reservehjulet. Bagaerummet er nærmest ikke-eksisterende. Foto: Suzuki
Bagdøren bærer også reservehjulet. Bagaerummet er nærmest ikke-eksisterende. Foto: Suzuki

De to sidedøre er brede og giver god adgang til kabinen. Med tre døre skal du have vippet et af forsæderne for at komme om til de bagerste pladser, men her slår den gode pladsudnyttelse igennem. Hovedhøjden er fin, og benpladsen er rimelig. Til gengæld kan bagagerummet med sine 85 liter kun rumme en håndfuld tennissko.

Bag rattet har du udsigt til en instrumentering med ure, der er lige så kantede som det udvendige på bilen.

Gearskiftet klares med hele tre stænger; en til kørsel på vej og to til mere terrængående fremfærd, hvor du med reduktionsgear kan sætte bilen op i 4H eller 4L.

I det høje gear kan bilen klare op til 100 km/t., mens lavt kun er til langsom terrænkørsel.

Discounten slår dog igennem på bekvemmeligheden. Rattet kan kun indstilles op/ned og ikke frem/tilbage. Det er heller ikke muligt at indstille førersædet i højden.

Med en ekstra gearstang kan du sætte Suzuki Jimny i lavt eller højt terrængear. Foto: Suzuki
Med en ekstra gearstang kan du sætte Suzuki Jimny i lavt eller højt terrængear. Foto: Suzuki

Mekanisk oplevelse
Så kører vi. Man mærker med det samme, at det her er en mere upoleret og kontant bil end de mange crossovere på markedet.

Gearskiftet er en smule stramt og let klikkende, mens transmissionen tydeligt kan høres under kørsel. Jimny opleves meget mekanisk, men de fleste huller og bump opsluges til gengæld overraskende behageligt, og bilen ligger godt på vejen. Styretøjet er dog til den komfortable side, og det høje tyngdepunkt mærkes klart i sving, hvor bilen duver let.

Motoren, som kaster 130 Nm af sig, er noget lavgearet, og ved motorvejsfart snurrer motoren helt oppe i 3000 omdrejninger. Her kunne vi godt bruge en højere gearing. Opsætningen er dog ifølge fabrikken rettet mod terrænkørsel, hvor man ofte kravler afsted i lave gear.

Det tester vi i praksis i Constantia-skoven, som byder på bakker, knoklede veje og vandhuller.

Her mærker vi effekten af, at Suzukis ingeniører har optimeret undervognen med en kraftigere opbygning, mens en række hjælpesystemer skal lette fremfærden.

Det gælder blandt andet 'LSD Traction Control', som bremser spinnende hjul og på den måde giver det modsatte hjul bedre fæste.

Det suppleres af hjælpesystemer som 'Hill Hold' og 'Hill Descent Control', der kan holde bilen på en stigning og selv bremse den på vej ned. Det fungerer udmærket i praksis. Med en indgangsvinkel på 37 grader og en afgangsvinkel på 49 er Jimny i det hele taget en habil fætter i terrænet.

Benzinmotoren med 102 hk er den eneste i programmet, og den klarer 12,7 km/l efter den nye og mere retvisende WLTP-skala.

Det er ikke imponerende, men brændstoføkonomien har ikke været højeste prioritet for Suzuki, hvorfor Jimny heller ikke har stop/start-funktion.

Kabinen byder på glatte overflader, som er ridsefri og nemme at gøre rene. Foto: Suzuki
Kabinen byder på glatte overflader, som er ridsefri og nemme at gøre rene. Foto: Suzuki

Konklusion
Suzuki Jimny er en ærlig bil, der klart retter sig til professionelle. Den byder på en no-nonsense tilgang til terrænet, uden at den er umenneskelig at køre i til hverdag.

Udstyret er pænt, og den vil endda se godt ud i storbyjunglen. Det er dog en lille bil, som har et ringe brændstofforbrug og en foreløbig dårlig Euro NCAP-sikkerhedstest.

Suzuki Jimny

Forventet pris: Cirka 250.000 kroner

Grøn ejerafgift, halvårlig: 1520 kroner

CO2 per km: 178 gram (WLTP)

Brændstofforbrug: 12,7 km/l (WLTP)

Motor: 1,5 liter, 102 hk, 130 Nm

Topfart: 145 km/t.

L/ B/ H: 348(365 med reservehjul) / 172/ 225 cm

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Steffan Kærulf Frandsen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen