Ekstra Bladet var inviteret til Lissabon af BMW.
Medmindre du til daglig tilfredsstiller din dødsdrift med en bil a la Dodge Viper, vil alle M-BMW'er give dig lidt samme sus, som når cirkusdomptøren stikker hovedet ind i løvens gab.
Og det er naturligvis meningen - ellers ville det ikke være sjovt. Og med den forrige M5 i nogenlunde frisk erindring burde jeg svede lidt mere i håndfladerne, end jeg gør i dag.
Mine ture i forgængeren havde gjort det klart, hvorfor en bil med 560 hk på baghjulene er rigeligt til 95 pct. af kunderne. Alligevel har denne helt nye udgave af M5 ekstra 40 hk. Men fordi den har firehjulstræk, er jeg helt rolig - og helt uden svedige hænder.
Sjette generation M5 ligner til forveksling sin forgænger - både på ydersiden og under hjelmen.
Karosseriet er nyt, men du skal være BMW-nørd for at se det. Under hjelmen ligger en let opgraderet udgave af den samme 4,4 liters V8' er.
Denne gang med 600 hk i stedet for 560 hk. Og de er nemme at trylle frem - du skal ikke trykke på tre knapper, vride en fjerde og slå korsets tegn over brystet, inden du får alle hestekræfterne frem, som man skulle i den gamle M5, indtil man fik snørklet sig igennem et sindrigt menusystem og fik programmeret M-knappen til gå-amokmodus.
Det skal være nemt og ufarligt at køre den nye M5, selv om den er vanvittigt hurtig.
Firehjulstrækket gør ikke bilen langsommere, tværtimod: 0-100 er overstået på 3,4 sek., 200 på 11 sek., og det hele sker på en ret udramatisk facon.
Hurtigt og nemt, men med lidt bedre lyd end i den gamle M5, fordi ingeniørerne har skruet ned for den kunstige lyd og op for den mekaniske udstødningslyd.
Den ikoniske M5 har alle dage været et højteknologisk udstyrsstykke. Og modellen skal da også lægge afstand til konkurrenter som Audi RS6 Performance med 605 hk og Mercedes E-Klasse AMG med 571 hk-612 hk alt efter version, og som begge har firehjulstræk og ånder den tæt i nakken.

Skift fra 4x4
Var det ikke for lyden, ville jeg nok begynde at kede mig, hvis jeg ikke havde mulighed for at slå firehjulstrækket fra og gå all in på burnouts og dertil hørende fugtige håndflader. Det kan den nye M5, og det er nemt at slå til i modsætning til konkurrenten Mercedes E63 S AMG, hvor man skal slå op i en tommetyk manual for at lave safemode om til vanvids-mode.
I BMW slår du blot ESC-systemet fra med et kort klik på knappen ved siden af gearvælgeren, og vupti, så er alle kræfterne på baghjulene. Apropos gear: M5 fås kun med automatgear, og det er ikke længere typen med to koblinger, men en traditionel ottetrins Steptronic-gearkasse, som er hurtig, lydefri, men også mindre dramatisk end gearkassen med dobbeltkobling fra forgængeren.

Selv med alle kræfterne på baghjulene er M5 utrolig nem og sikker at køre. Den er tung - 1.855 kg - men ikke så tung, at det tager hele følelsen ud af bilen. Styretøjet er præcist, og bilen er i fornem balance, men fordi M5 ikke er en BMW M2 eller M240i, føler du dig lidt distanceret fra mekanikken - komforten er hele tiden til stede.
Sådan vil kunderne have det, siger BMW.
Modellen er slanket med mere brug af letvægtsmaterialer.
Således er taget lavet i en kulfiberforstærket plast, mens udstødningen har meget lav vægt.
Kendere kan spotte den vilde model på M-kompoundbremser med blålakerede bremsecalibre, der har seks stempler på forakslen og flydende monostempelkalibre på bagakslen.
De ekstreme kan vælge mere effektive og 23 kg lettere keramiske M-kulfiberbremser med guldfarvede kalibre. Store, markante åbninger i fronten ved motor, indsugning og gearkasse skal sikre tilstrækkelig med køleluft.

Indvendig er M5 et næsten absurd overflødighedshorn af læder og plads naturligvis - for M5 er lige så praktisk som enhver anden 5' er. Og det er jo netop det, der gør den interessant for rigtig mange købere: muligheden for at få en bil, som på en gang er lynhurtig og superpraktisk.
Prisen? To millioner plus det løse. M5 er et orgie i kræfter, luksus og teknologi, men ligesom forgængeren er den for meget luksus til min smag. Jeg napper en 530D til langturen og den himmelske M2 til weekenden. De kan lige være i dobbeltcarporten.
Der skete en fejl under valideringen af din bruger.
Gå til Min profil eller prøv igen senere.