Endelig kommer der en helt ny bil fra Mitsubishi

Mitsubishi præsenterer helt ny model, der rammer lige midt i en af de mest populære bilklasser

Ekstra Bladet Biler var inviteret til Barcelona af Mitsubishi

BARCELONA (Ekstra Bladet Biler): Mitsubishi er lidt af en anakronisme blandt de internationale mærker.

Mærket med det karakteristiske diamant-logo og hæderkronede 4x4-biler har været partner eller delvist ejet af snart sagt alle store betydende bilfabrikker i verden.

Jo, både Volvo, PSA, Daimler og Chrysler har haft mærket under deres vinger.

Blandt de ikoniske biler fra Mitsubishi er Colten, Mitsubishi Lancer samt Galant og en stribe fuldvoksne SUV'er. Sidste år overtog Nissan/Renault 34 pct. af virksomheden, og meningen er, at de fremtidige modeller bliver 'delebiler', hvorfor den nye Mitsubishi Eclipse Cross måske er den sidste 'rene' Mitsubishi.

Som den nye bil i Nissan Qashqai-klassen ser den slet ikke tosset ud, som den holder i vintersolen på en bjergtop uden for Barcelona. En dyb rød speciallakering hjælper med til at skabe indtrykket af en bil, der sagtens kan gøre en god figur i klassen.

Indtrykket bundfældes efter et par dage med bilen, og på bundlinjen efterlader Eclipse Cross et solidt indtryk, men også en oplevelse af en bil, der på nogle måder virker lidt gammeldags.

Det er mest interiøret, der i indpakningen virker som noget, vi så for 10 år siden i japanske biler. Sort plast i forskellige småhårde kvaliteter i et design, der mest af alt måske nok er funktionelt, men ikke udstråler eksklusivitet.

Interiøret er pænt lavet, og den store skærm er moderne og endda standardudstyr. Alligevel er der en snert af lidt ældre japansk bil over designet og især mikset af forskellige plastmaterialer. Foto: Mitsubishi
Interiøret er pænt lavet, og den store skærm er moderne og endda standardudstyr. Alligevel er der en snert af lidt ældre japansk bil over designet og især mikset af forskellige plastmaterialer. Foto: Mitsubishi
 

Helt moderne
Den lidt traditionelle kabine står i skærende kontrast til teknikken i bilen, som må siges at være helt moderne. Kigger man eksempelvis på bilens sikkerhedsudstyr, så får Eclipse Cross klassens bestseller, Nissan Qashqai, til at ligne lidt af et fortidslevn.

Nødbremsen i Eclipse er således standard på alle modeller og er af den avancerede type med både laser, kamera og radar, hvis man bestiller bilen med automatgear. Hos Qashqai er nødbremse sparet væk på billigste model, og adaptiv fartpilot er slet ikke en mulighed.

Avanceret lak. Den flotte røde farve er resultatet af en lakopbygning bestående af adskillige lag, der påføres lyserød sølvfarve og en delvist gennemsigtig rød lak før en klarlak til sidst. Foto: Mitsubishi
Avanceret lak. Den flotte røde farve er resultatet af en lakopbygning bestående af adskillige lag, der påføres lyserød sølvfarve og en delvist gennemsigtig rød lak før en klarlak til sidst. Foto: Mitsubishi
 

Energisk turbo
Den nye Mitsubishi placerer sig størrelsesmæssigt under den store Outlander, men over modellen ASX og leveres både som rent forhjuls-trukket og med firehjulstræk.

Som udgangspunkt fordeler firehjulstrækket den optimale kraft til bagakslen i forhold til bilens hastighed, speederstillingen og underlaget. Den nye Mitsubishi er klart en komfortabel bil i den lidt bløde afdeling, og bilen har det bedst, når det går ligeud!

Benzinmotoren på 1,5 liter er ny, og med et let tryk på en lille turbolader leverer den energiske 163 hk og solide 250 Nm i drejningsmoment allerede fra 1.800 o/min.

Prisen forventes at starte omkring 300.000 kr., og selv om det er omtrent 50.000 kr. mere end konkurrenter som Qashqai, skal man huske på, at en Qashqai-basismodel kun har 115 hk og yderst begrænset udstyr at gøre godt med.

Lidt senere i forløbet kan bilen også leveres med en opdateret version af Mitsubishis klassiske 2,2 liters diesel.

Lidt usædvanligt har Mitsubishi fravalgt at udvikle et navigationssystem til bilen. Man mener ganske enkelt, at kunderne fint kan klare sig ved at slutte deres telefon til enten Android Auto eller Apple CarPlay. Det virker som en lidt underlig beslutning, for hånden på hjertet så er et indbygget navigationssystem trods alt bedre end en løs telefon.

Desuden virker Android Auto stadig ikke på dansk. Det skal nu ikke ændre på, at den nye Mitsubishi generelt er vellykket, har godt med udstyr og en kraftig motor.

Mitsubishi Eclipse Cross

Motorer: 1,5 turbo benzin/ 2,2 diesel

Konkurrenter: Peugeot 3008, Toyota C-HR, Kia Sportage, Nissan Qashqai (topsælger i klassen)

Levering: April

Priser: Fra ca. 300.000 kr.

26 kommentarer
Vis kommentarer