Få overblik: Her er de bedste vinterdæk - og de værste

Selvom vejret stadig er lunt, så er det tid til at få vinterfodtøj på bilen. Her er de bedste og værste vinterdæk

Vinterdæk er det sikreste valg, selv om sne ikke er en selvfølge i Danmark. Visse vinterdæk er bedre tilpasset den våde danske vinter end andre. Foto: FDM/ADAC
Vinterdæk er det sikreste valg, selv om sne ikke er en selvfølge i Danmark. Visse vinterdæk er bedre tilpasset den våde danske vinter end andre. Foto: FDM/ADAC

Så kører det igen. I dækbranchen er man ved at falde over hinanden for at forklare om den store sikkerhedsmæssige gevinst ved at køre på vinterdæk. Man vil jo gerne sælge dæk.

Andre har engang hørt, at sommerdæk under visse forhold kan være bedre, selv om vinteren.

Men egentligt er det meget simpelt, for ville du selv vælge et par lette sandaler, hvis det er koldt, vådt eller glat på fortovet? Her giver ordentlige sko både varme og ordentligt fodfæste.

Se også: Pas på dækkene og spar penge  

Fra bilejernes organisation, FDM, er meldingen også klar. Organisationen anbefaler, at alle, der regner med at køre bil i vintervejret, sætter vinterdæk på bilen

- Vinterdæk er ikke bare afgørende for sikkerheden, de har også stor betydning for fremkommeligheden. Der er derfor ingen vej uden om vinterdæk, hvis man vil køre i vinterføre. I Danmark er vinteren dog ofte mere våd end hvid, og det er netop egenskaberne på våd vej, der adskiller testens bedste dæk fra de dårligste, siger bilteknisk redaktør Søren W. Rasmussen

Dæk til danskerne
FDM har endda god hjælp til bilisterne med den årlige dæktest, som man har bearbejdet til danske forhold, efter at det hårde testarbejde er udført at tyske ADAC.

I alt 34 vinterdæk er testet, og heldigvis passer gummiet til to af de mest populære bilklasser herhjemme: Mikroklassen som eksempelvis Peugeot 108, der typisk kører på 165/70 i 14 tommer og den lille mellemklasse med 205/55 og med 16 tommer. Det kan være biler VW Golf.

Topfart - 3. dec. 2014 - kl. 21:37 TV: Du skal ha' vinterdæk  

Blandt de små dæk i 14-tommer-størrelsen er vinderen, Goodyear UltraGrip 9, der får 5 stjerner. Her er vejgrebet bedst på våd vej, men dækket står også godt fast i sne og har en lav rullemodstand til gavn for brændstofforbruget. FDM fremhæver også Michelin Alpin A4 og Dunlop Winter Response 2, der når op på 5 stjerner.

Dækkenes egenskaber er testet på tør og våd vej samt sne og is. Derudover bedømmes deres rullemodstand, slidstyrke og dækstøj også. Foto: FDM/ADAC
Dækkenes egenskaber er testet på tør og våd vej samt sne og is. Derudover bedømmes deres rullemodstand, slidstyrke og dækstøj også. Foto: FDM/ADAC
 

Værre ser det dog ud med de tre absolut ringeste dæk, som er Mentor M200, Linglong Green-Max Winter HP og Aeolus SnowAce AW02, der alle dumper med et brag, blandt andet fordi de falder igennem, når man ser på vejgrebet på våd vej, som er meget ringe.

Når det gælder 16-tommer-dækkene er det Continental ContiWinterContact TS 850, der vurderes til at være allerbedst, blandt andet fordi det er en vinder på våde veje og i sne, samtidig med, at dækket holder længe. En enkelt af de andre konkurrenter får også hevet fem stjerner hjem, nemlig Yokohama W.drive V905, mens man skal holde sig fra Avon Ice Touring ST, der dumper helt, ikke mindst, da den slet ikke står ordentligt fast på regnvåde veje.

Se også: Derfor skal du skifte til vinterdæk

 

Vinterdæk til våde veje
Mens de fleste af testens dæk ingen problemer har med at finde fodfæste i både sne og is, er det netop på allround-egenskaberne, som dansk vejr og danske veje stiller krav til, de dårligste dæk falder igennem. De er ganske enkelt uegnede til kørsel på våd vej, som er det parameter, der vægtes højest.

Testen omhandler bl.a. dæk til de små mikrobiler som Volkswagen Up og Kia Picanto, der typisk har gummistørrelsen 165/70 R14 T. Foto: FDM/ADAC
Testen omhandler bl.a. dæk til de små mikrobiler som Volkswagen Up og Kia Picanto, der typisk har gummistørrelsen 165/70 R14 T. Foto: FDM/ADAC

- Der stilles forskellige krav til vinterdæk rundt om i Europa. Mange steder ligner vinteren dog den danske, og derfor er vi i FDM glade for, at man i testgruppen har valgt at prioritere andet end blot sne og is, når man ser på, hvad der gør et vinterdæk godt. Det betyder, at testen bliver langt mere brugbar i forhold til danske forhold, siger Søren W. Rasmussen og tilføjer:

- Markedet for dæk er stort og kan nemt virke uoverskueligt. Her er vores test en god guide, der kan hjælpe én med at finde det dæk, der passer bedst til ens behov og bil. Vigtigst er dog, at man vælger et dæk, der klarer sig godt på våd vej. Det er kort og godt et spørgsmål om sikkerhed.

* * *

FDM’s bedømmelse af vinterdæk

Størrelse 165/70 R14T


Goodyear UltraGrip 9


Michelin Alpin A4


Dunlop Winter Response 2


Fulda Kristall Montero 3


Bridgestone Blizzak LM001


Continental TS 850


Falken Eurowinter Hs449


Uniroyal MS plus 77


Pirelli MS plus 77


Semperit Master-Grip 2


Barum Polaris 3


Firestone Winterhawk 3


Matador MP56 Sibir Snow


Aeolus SnowAce AW02


Linglong Green-max Winter HP


Mentor M200

 

Størrelse 205/55 R16H


Continental Contiwintercontact TS850


Yokohama W.drive V905


Goodyear UltraGrip 9


Nokian WR D3


Bridgestone Blizzak LM001


Falken Eurowinter HSW449


Vredestein Snowtrac 5


Firestone Winterhawk 3


Fulda Kristall Control HP


Barum Polaris 3


BFGoodrich g-Force Winter


Michelin Alpin 5


Sava Eskimo hp


Semperit Speed-Grip 2


Kumho Wintercraft WP51


Viking Snow Tech II


Kleber Krisalp HP2


Toyo Snowprox S953


Avon Ice Touring ST

51 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere