Familiebil for feinschmeckeren

Mercedes-Benz B-Klasse er selv i indstigningsmodellen en luksuriøs og rummelig bil, men spareøvelsen mærkes under motorhjelmen

Foto: Mathias Gram
Foto: Mathias Gram

Duggen hænger stadig i græsset, da jeg drejer B-Klassen ind på den lille parkeringsplads ved Ledreborg Slot. Her holder allerede en god portion velholdte, nyere stationcars, og i græsset står to kvinder og laver hoftesving. En kasketklædt mand hiver golftasken ud af bagagerummet, slår armene ud mod mig og udbryder:

– Det er tidligt, hva’?

Jeg giver ham ret med et søvnigt ’godmorgen’. Dagens golftræning skal til at begynde, og jeg er kørt til Lejre i en bil, som jeg indtil for nylig har set som en nichemodel til velhavere med voksne børn og tid til morgengolf. På turen til og fra Lejre bliver jeg dog en hel del klogere.

Bilen i fokus er den nye Mercedes-Benz B-Klasse, som vi tester med næsten ingen ekstraudstyr og den mindste benzinmotor. Det til trods byder bilen på en luksuriøs kabine, masser af teknologi og højt til loftet.

Startprisen er 319.000 kroner, men modellen her har takket være automatgear, metallak og Apple CarPlay sneget sig op på 384.000 kroner.

B-klassen er på mange måder en højere og mere praktisk udgave af Mercedes-Benz A-Klasse. Den ekstra højde betyder, at man sætter sig ind i bilen, ikke ned i den, og at man sidder højt og med godt udsyn hele vejen rundt, når man har fundet sig til rette i førersædet.

På bagsædet nyder man også godt af bilens form, for her er højt til loftet, god benplads og ikke mindst nem adgang gennem en bred døråbning.

Bilens vel nok største konkurrent er den høje VW Golf Sportsvan, og Mercedes-Benz har oprustet til den dyst med rigelige mængder brunt kunstlæder, pianolak og digitale instrumenter.

Resultatet er en kabine, der oser af kvalitet. Uanset om man retter blikket mod rattet, instrumentbordet eller midterkonsollen, så er der kræset for detaljen. Antallet af fysiske knapper er holdt på et minimum, og i midterkonsollen har man sågar fået en lille skammel, hvor man kan hvile hånden, når man betjener drejehjulet til infotainmentsystemet. Det er ekstravagant.

Vi er her også nået frem til det, der gør min gamle fordom om B-Klassen til skamme. For den fuldfede Mercedes-fornemmelse bag rattet og den særdeles gode plads på bagsædet betyder, at modellen kan være et seriøst alternativ til C-Klasse stationcar for familien, der for nylig har pakket barnevognen væk. Og ikke mindst har lyst til at spare 166.000 kroner.

Her er rigtig, rigtig god plads på bagsædet. Foto: Mathias Gram
Her er rigtig, rigtig god plads på bagsædet. Foto: Mathias Gram
 

Efter besøget på golfbanerne går turen tilbage mod byen ad landeveje, der bugter sig gennem dale og over bakker. Her mærker jeg for første gang, at bilen er udstyret med den mindste benzinmotor i modelprogrammet. Selv om jeg er den eneste i kabinen, kommer motorens 136 heste på hårdt arbejde under accelerationer op ad bakke. Bilen kan sagtens forcere dem, men det sker ikke helt så ubesværet, som jeg havde regnet med.

Automatgearet er til gengæld en fornøjelse. Det har syv trin, og man kan vælge mellem fire køreprogrammer alt efter, om køreturen skal være sporty eller økonomisk nøjeregnende. Programmerne har stor betydning for gearkassens personlighed: Den kan være kontant med høje omdrejninger og hårde skift i ’Sport’ og holde sig i baggrunden med glidende skift i ’Comfort’.

Komfortabel kørestil passer bedst til bilen, hvilket ikke mindst hænger sammen med, at motoren har en temmelig grovkornet lyd. Den fylder meget i kabinen, og under hårde accelerationer lyder det næsten, som om speederpedalen er direkte forbundet til en pisk ude foran. Det tager lidt af luften ud af de luksuriøse fornemmelser.

De snoede landeveje bliver til lange, lige indfaldsveje, inden et hvidt byskilt sender hastigheden ned under 50 km/t. Takket være B-Klassens store ruder kan jeg gå selvsikkert til byens højresving uden frygt for cyklister i den blinde vinkel. Bilen er overraskende nem at manøvrere rundt, for ved lav hastighed bliver rattet fjerlet.

Selv om B-Klassen udefra ligner en forholdsvis stor bil, er det derfor en leg at kante den gennem smalle gader og ind i smørhullet mellem to parkerede biler.

Konklusion
Mercedes-Benz B180 er et luksuriøst alternativ til VW Golf Sportsvan, der er spækket med teknologi, men går på kompromis med motorkraften. Der kan derfor være god fornuft i at opgradere til storebror, B200, der med en startpris bare 8000 kroner over B180 giver adgang til 27 ekstra hestekræfter.

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Teknologi i anden potens

B-klassen har Mercedes' nye MBUX-system. Foto: Mathias Gram
B-klassen har Mercedes' nye MBUX-system. Foto: Mathias Gram
 

Mercedes-Benz har proppet den nye B-Klasse med teknologi. Mest iøjnefaldende er det digitale instrumentbord, der deler ramme med infotainmentskærmen.

Systemet hedder MBUX og er intuitivt og hurtigt, når man lærer det at kende. Det giver kabinen et topmoderne udseende, men i testbilen er instrumentskærmen så lille, at man ikke kan se speedometer og omdrejningstæller på samme tid. Det er et ærgerligt kompromis, men en større skærm koster smertelige 10.448 kroner.

Listen over standardudstyr er lang. Her er blandt andet aktiv vejbaneassistent, navigation, fartpilot, sportsrat i nappalæder og parkeringspakke med bakkamera.

 

 

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Plads til 455 liter jord

Det er ingen sag at læsse bilen med jord. Foto: Mathias Gram
Det er ingen sag at læsse bilen med jord. Foto: Mathias Gram
 

Bagerst er B-Klassen praktisk indrettet med en stor, bred bagklap, der åbner op til et bagagerum på 455 liter med et tryk på nøglen. Gulvet flugter med åbningen, hvilket gør det let at laste bagagerummet med tunge sække som her.

Har man stiftet bekendtskab med den forrige generation af B-Klasse, så skal man dog indskrænke sig lidt mere, end man er vant til – tidligere var bagagerummet nemlig på 488 liter.

B-Klasse vil i løbet af i år kunne fås med bagsæder, der kan skubbes fremad, så man får 705 liter uden at lægge sæderne ned. Til sammenligning byder VW Golf Sportsvan på op til 590 liter.

Mercedes-Benz B 180

Pris (testbil): 384.000 kroner

Pris (fra): 319.000 kroner

Motor: Firecylindret, 136 hk, 200 Nm

Brændstofforbrug: 15,6 km/l

0-100 km/t.: 9,4 sekunder

51 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere