Familieflytter med store armbevægelser

Test: Renault Grand Scenic giver nyt liv til klassen for syvpersoners MPV’er, der presses af de nye crossovere

Kast et nærmere blik på Renaults store familieflytter her. Video: Renault

Renault Grand Scenic Energy dCi 110 EDC Bose

5

Franskmændene kan noget med store teatralske armbevægelser. Det gælder ikke kun, når vi taler film, forførelse og gastronomi.

På den firehjulede front har sydeuropæerne også markeret et solidt statement. Det gælder i særdeleshed den nye Renault Scenic, der med sin bredflabede front, store frihøjde og kæmpe 20 tommer hjul har masser af tråde til de populære crossovere og et dramatisk design.

Men den er stadig i grundformen en mere familieorienteret MPV, hvor mærket med chefdesigner Laurens van den Acker i spidsen har gjort modellen indbydende, så den oser mere af sex end sokker.

Det gælder også den store syvpersoners Grand Scenic, vi tester, med den mindste dCi dieselmotor på 110 hk med topudstyret, Bose, og EDC-automatgear med dobbeltkobling; pris: 387.900 kr.

Se også: Dristigt designet MPV

Den nye Grand Scenic er en model, som udsender helt andre signaler end forgængeren, men byder indendørs på klassiske MPV-dyder, der først og fremmest peger mod praktikalitet i hverdagen.

Det er en bil, der med sin tredje sæderække levner plads til et par ekstra passagerer agterude. Grand Scenic har i sin grundform en opbygning med en særdeles luftig kabine, hvor du nærmest sætter dig direkte ind.

Vi har i klassisk MPV-stil langt ud til forruden, hvor de store sidesprosser og vinduesflader giver en oplevelse af letbane. Inden døre byder modellen, der med sine 4,64 meter er 23 cm længere end en almindelig Scenic, på fornuftig anvendelighed.

Instrumenteringen virker nærmest enkel og minimalistisk kontra det mere voldsomme ydre. Finish og kvalitetsoplevelse er i orden uden at være prangende. Foto: Christian Schacht
Instrumenteringen virker nærmest enkel og minimalistisk kontra det mere voldsomme ydre. Finish og kvalitetsoplevelse er i orden uden at være prangende. Foto: Christian Schacht
 

Masser af udstyr
Her er udstyr som nødbremse med fodgængergenkendelse, nøglefri start og infotainmentsystem med navigationsanlæg og DAB-radio standard, mens Bose-versionen bl.a. har full LED-forlygter, elførersæde med massagefunktion, el-nedfældelige bagsæder og en større 8,7 tommers berøringsskærm – og selvfølgelig et lydsystem med lækre Bose-højtalere.

Pladsen på anden sæderække er godkendt, mens de to passagerer på tredje sæderække skal krympe sig sammen eller være mellemstore børn for at finde sig til rette.

Det gælder også den store opbevaringsboks i midterkonsollen med plads til 13 liter og kølefunktion, som kun tangeres af Opel Zafiras rummelige og forskydelige kabineindretning. Vi savner dog tidligere tiders mulighed for at kunne tage sæderne ud eller flytte rundt på opsætningen.

Linjerne på den store syvpersoners familiebus fra Renault indeholder drama. Under overfladen videreføres de klassiske dyder fra de tidligere Scenic generationer. Foto: Christian Schacht
Linjerne på den store syvpersoners familiebus fra Renault indeholder drama. Under overfladen videreføres de klassiske dyder fra de tidligere Scenic generationer. Foto: Christian Schacht
 

Enkelt layout
Bag rattet er der udsigt til en instrumentering, der i sin nærmest minimalistiske enkelthed er et modstykke til det mere markante ydre design, og hvor det digitale viserhus kendes fra forgængeren. De fleste instrumenter er samlet i et bredt midtertårn med storskærm, hvor skiftet til automatgearet også findes, og som ligger løftet perfekt for højrehånden.

Her findes en række funktioner på berøringsskærmen, mens du fortsat f.eks. indstiller blæseren med gammeldags drejekontakter. Det er den rigtige kombination, for så kan du reagere hurtigt i visse situationer.

Til gengæld er drejekontakterne noget klejne, mens grafik og hastighed på skærmen heller ikke er de hurtigste på markedet.

Tredje sæderrække matcher meget klassens andre syvpersoners MPV’er, hvor pladsen er trang, og større børn er den maksimale størrelse, hvis du skal sidde nogenlunde. Foto: Christian Schacht
Tredje sæderrække matcher meget klassens andre syvpersoners MPV’er, hvor pladsen er trang, og større børn er den maksimale størrelse, hvis du skal sidde nogenlunde. Foto: Christian Schacht
 

Effektiv motor
Den 1,5 liters diesel med 110 hk og et moment på 260 Nm ved 1.750 omdr. virker veloplagt og spiller godt sammen med gearkassen, der skifter så gelinde som blød fransk nougat.

Med få om bord er kræfterne tilstrækkelige. Det teoretiske forbrug på 25,0 km/l er godkendt.

Undervognen er komfortabel, men mere fast, end vi kender det fra franskmændene, hvor de store 20 tommer hjul, som er standard, sætter en vis begrænsning, men heller ikke giver en knusende hård affjedring. Styretøjet er balanceret, men ikke sportsligt som i f.eks. Ford Grand C-Max.

Franskmændene har fået pakket Grand Scenic ind, støjniveauet har helt i tidens ånd fået et dyk ned, så bluetooth-telefoneringen går mere gelinde igennem. Der er dog stadig en vis vindstøj fra de store A-stolper.

På bundlinjen står en stor familiebil, der ikke alene er den mest moderne på markedet, men også løfter arven fra de tidligere Grand Scenic-generationer.

Specifikationer

Renault Grand Scenic Energy dCi 110 EDC Bose

Pris: 387.900 kr. plus levering

Forbrug: 25,0 km/l, EU-snit

CO2 per km: 104 g

Grøn ejerafgift: 1.190 kr. halvårligt

Motor: Firecylindret dieselmotor på 1,5 liter

Ydelse: 110 hk

Moment: 260 Nm/1.750 omdr.

Topfart: 184 km/t.

0-100 km/t.: 12,4 sek.

L/B/H: 4,64/1,87/2,06

kommentarer
Vis kommentarer
Biler Mest læste
Seneste i biler
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Peter Roelsgaard
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen