Fiats familiebil på godt og ondt

Fiat 500 L med plads til syv personer er ikke som de andre i sin klasse. Den er billig, men også lille og begynder at virke forældet sammenlignet med konkurrenterne

Den største udgave af Fiat 500 hedder 500 L Wagon, og det betyder, at der er syv sæder. Foto: Christian Schacht
Den største udgave af Fiat 500 hedder 500 L Wagon, og det betyder, at der er syv sæder. Foto: Christian Schacht

Fiat 500L Wagon Family 1,6 MJT 120 HK

En stor familiebil med syv sæder er ikke en metervare. Faktisk er der stor forskel på viften af syvpersoners MPV'er på markedet, både hvad angår plads, pris, køreegenskaber og anvendelse.

Fiat 500L Wagon er en halv klasse mindre end de øvrige syvpersonersbiler og har haft mere end svært ved at finde fodfæste herhjemme.

Men det kan ændre sig nu, hvor bilen har fået et facelift efter knap fire år på markedet. Ekstra Bladet tester versionen med 1,6 dieselmotor og 120 hk, der har en vejledende udsalgspris på 232.443 kroner.

Forbedret kabine
Italienerne har ændret den store Fiat på en række punkter, herunder redesignet instrumentbrættet og installeret et nyt rat, mens der nu også er mulighed for en syv tommer stor farveskærm med Apple CarPlay.

Den meget velfungerende skærm er med om bord i testbilen, men koster 4400 kroner ekstra.

En mere beskeden skærm på fem tommer uden Apple CarPlay er standard i det eneste udstyrsniveau, som Fiat markedsfører herhjemme, kaldet Family. Simpel aircondition, bluetooth og læderrat er også standard.

Man sidder såmænd også ganske glimrende på forsæderne, hvor gearstangen er blevet hævet, så den er lettere at betjene, mens aflæggepladsen også er blevet bedre. Nogen lækker langtursbil til familien er der dog ikke ligefrem tale om. Det virker snarere, som om Fiaten er bygget til livet i storbyen.

Instrumenteringen er blevet opdateret med en bedre skærm, nyt rat og flere aflæggerum. Foto: Christian Schacht
Instrumenteringen er blevet opdateret med en bedre skærm, nyt rat og flere aflæggerum. Foto: Christian Schacht

Godt udsyn
Forruden er en attraktion i sig selv, for den er designet til at lukke mest muligt lys ind i kabinen. Ikke ved at trække ruden op i taget, men ved at dele forrudestolperne i to slanke i stedet for én kraftig profil.

Den detalje fortjener et anerkendende si, si: ikke alene giver det panoramaudsigt, det er også et arrivederci til den blinde vinkel skråt fremad, der ofte plager konkurrenterne.

Omme på anden sæderække sidder man fornuftigt, men Fiaten er en smal vogn, så bredden i kabinen er begrænset. Her er ikke tre separate sæder, og fyldes 'bænken' op, sidder man klemt.

Det er også så som så med pladsen på tredje sæderække. Her vil selv små børn få svært ved at klemme sig ind, så nogen rigtig syvpersonersbil er der ikke tale om.

Fiat 500L Wagon er sikkert kørende, men ikke inspirerende eller letkørt.

Vognen føles nærmest større at køre, end den i virkeligheden er, og til tider føler du dig som en chauffør i en turistbus, når den skal bakses på plads.

Tag derudover et forholdsvis løst styretøj og gearskifte, og du har et adstadigt køretøj, som mest indbyder til at tage den med ro, når et skarpt sving nærmer sig.

At konstruktionen heller ikke er den mest moderne, vidner den automatiske nødbremse om: For det første er det ekstraudstyr til 6.500 kroner, og for det andet virker den kun op til 30 km/t.

Når alle sæderne er i brug, er der knap nok plads til et par friske ciabattabrød i bagagerummet. Foto: Christian Schacht
Når alle sæderne er i brug, er der knap nok plads til et par friske ciabattabrød i bagagerummet. Foto: Christian Schacht

Kraftfuld dieselmotor
Dieselmotoren er til gengæld effektiv og får den store italiener til at virke ganske hurtig i både accelerationer og under overhaling.

Der fås også en mindre dieselmotor på 1,3 liter med 95 hk, men selvom den er 20.000 kroner billigere, vil vi hellere anbefale, at man så går efter den tocylindrede benzinmotor med 105 hk. Den motor har nok en underlig fræsende lyd og en del vibrationer, men koster så også kun 198.995 kr.

Her er vi så fremme ved sagens kerne: Fiat 500L Wagon må simpelthen ikke koste meget mere end et par hundredetusinde kroner, for så byder langt større og ikke mindst mere moderne konkurrenter sig til.

Fiat 500L Wagon Family 1,6 MJT 120 HK

Motor: firecylindret diesel

Ydelse: 120 hk ved 3.750 omdr./min.

Maks. moment: 320 Nm ved 1.750 omdr./min.

Gearkasse: sekstrins manuel gearkasse

Brændstofforbrug: 23,8 km/ l ved blandet kørsel

CO2: 112 g/km

Tophastighed: 189 km/ t.

0-100 km/ t.: 10,9 sek.

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Peter Roelsgaard
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen