Fra Kolding til Hirtshals i Hyundais nye folkelige elbil

Hyundai er på vej med elbilen Kona Electric, der med fornuftig kørsel kan bruges på en længere tur uden opladning undervejs

Den elektriske Hyundai Kona kan kendes på en front, som er mere lukket end den på den almindelige Kona. Den lange rækkevidde gør den meget anvendelig. Foto: Jens Overgaard
Den elektriske Hyundai Kona kan kendes på en front, som er mere lukket end den på den almindelige Kona. Den lange rækkevidde gør den meget anvendelig. Foto: Jens Overgaard

Hyundai Kona Electric

Det er sjældent, at en ny Hyundai er blandt årets mest hypede biler. Men der findes undtagelser, og en af dem står nu foran mig.

Den hedder Kona Electric, lander herhjemme omkring årsskiftet og er med i finalerunden til Årets Bil i Danmark 2019. Vi tester bilen over et par dage, der slutter med en tur fra Kolding til Hirtshals.

Bilen kan fås med to batteristørrelser, 39,2 kWt og 64 kWt, der på papiret sender rækkevidden op på henholdsvis 312 eller 482 kilometer efter den nye WLTPnorm.

Priserne begynder ved 270.000 kroner for det lille batteri og 300.000 for det store, og den elektriske Hyundai lægger sig dermed i et prisleje, som nærmest gør den folkelig.

Prisen får også bilen til at skille sig ud fra de mange andre elbiler, der vrimler frem med lange rækkevidder, for hovedparten er næsten dobbelt så dyre premiumbiler.

Kona Electric er samtidig en høj crossover-model, der rammer tidens trend.

Faktisk er der ikke mange konkurrenter i samme størrelse, og Nissan Leaf med en rækkevidde på 270 kilometer (WLTP) er den nærmeste.

Vi tester bilen med den store batteripakke og motor på 204 hestekræfter samt det højeste udstyrstrim ' Premium' til en samlet pris på 340.000 kroner. Til sammenligning koster Nissan Leaf fra 284.000 kroner.

Bilen kan indstilles i fire forskellige køreprogrammer. Foto: Jens Overgaard
Bilen kan indstilles i fire forskellige køreprogrammer. Foto: Jens Overgaard

Klinisk interiør
Kona Electric kan kendes på sin vindglatte front uden en traditionel kølergrill.

I kabinen sidder man højt som i bilens benzin-og dieseldrevne søstre, mens den til gengæld ikke har adopteret den bløde beklædning af instrumentbordet fra de andre.

I stedet må man nøjes med knaldhård, grå plast.

Det giver en lidt klinisk atmosfære, men er ikke ensbetydende med resonans og støj, som man måske kunne frygte. Snarere tværtimod.

Kona er en af de mest tyste elbiler, vi har kørt, og selv rumlestøjen er pakket godt ind.

Betjeningen er enkel og logisk.

Gearet styres af letbetjente trykknapper, og bilen kan også indstilles i køreprogrammerne 'Sport', 'Comfort', 'Eco' og det mere spartanske 'Eco Plus', hvor blandt andet varmeanlægget kobles fra.

Det er desuden muligt at styre, hvor meget energi bilen skal regenerere ved opbremsning ved hjælp af pedaler bag rattet. Det fungerer fint.

Da vi henter bilen, er den fuldt opladt, og displayet viser, at rækkevidden er omkring 450 kilometer. Det tal er dog lidt elastisk. Den første dag med bilen, hvor vi kører 45 kilometer med by-og landevejskørsel, bruger den kun 30 kilometer på tælleren.

Det viser, at man kan få meget ud af batteriet, når man følger trafikken med let speederfod, er forudseende og bruger kraftig regenerering som motorbremse.

Op gennem Jylland bladrer vi gennem alle køreprogrammer, men med konstant, flydende og fornuftig kørsel. Det er ingen hemmelighed, at motorvej dræner elbiler, og da vi lander i Hirtshals, er der 30 kilometer tilbage på batteriet.

Det samlede resultat, som ender med 350 kilometer på én opladning med blandet kørsel, heraf 250 kilometer motorvej, er foreløbigt godkendt; der er potentiale i bilen - med det forbehold, at vi ikke har testet den over en længere periode i kulde og frost.

Kabinen er klinisk med en stor mængde hård plast. Foto: Jens Overgaard
Kabinen er klinisk med en stor mængde hård plast. Foto: Jens Overgaard

Letkørt elbil
Bag rattet opleves Kona Electric et langt stykke hen ad vejen som en almindelig crossover. Undervognen er fast, men komfortabel, mens styretøjet er ret præcist og retningsstabiliteten god.

I trafikken byder elbilen på pænt med kræfter i selv 'Eco'-programmet, som mange vil kunne klare sig med.

'Comfort'-opsætningen giver flere kræfter til overhalinger, mens 'Sport' giver en direkte, kontant og sjov acceleration.

I det daglige er Kona Electric praktisk med højt til loftet og rimelig plads på bagsæderne, hvor den underliggende batteripakke ikke tager så meget plads, at det gør noget. Bagagerummet er rimeligt, men rummer med sine 322 liter godt 40 mindre end en almindelig Kona.

Opladningen af bilens batteri sker gennem et stik, som er gemt under et dæksel i forkofangeren.

Det tager henholdsvis 19 og 31 timer at oplade det lille og det store batteri, hvis man kun har en almindelig stikkontakt at slutte bilen til. En wallboks i garagen kan dog skære opladningstiden ned til seks eller ni timer.

Skal bilen lades op undervejs på turen, kan det store batteri nå 80 procent på en lille time, hvis man vel at mærke finder en hurtiglader på 100 kW - dem er der dog stadig ganske få af herhjemme.

I forhold til størrelsen er en elbil som Kona Electric stadig en dyr bil. De benzinog dieseldrevne modeller begynder ved 185.000 kroner, men mængden af udstyr retfærdiggør dog alligevel prisen.

En dieseldrevet Hyundai Kona med 136 hk, automatgear og ' Premium'-udstyr koster eksempelvis også små 300.000 kroner.

Selv med den billigste udstyrspakke, 'Trend', følger der en række sikkershedssystemer med. Blandt andet nødbremse med fodgængergenkendelse, adaptiv fartpilot, vognbaneassistent og delvis digital instrumentering, mens 'Premium'-modellen også byder på blandt andet head-up display, infotainmentskærm på otte tommer, LED-forlygter og skiltegenkendelse.

Opladning klares med et stik i bilens forkofanger. Foto: Jens Overgaard
Opladning klares med et stik i bilens forkofanger. Foto: Jens Overgaard

Konklusion
Hyundai Kona Electric er en god pakke, rammer spot on med sin lange rækkevidde, praktiske anvendelighed, righoldige udstyr og rimelige priser. Hvis priserne holder, og rækkevidden ikke ændrer sig mærkbart i det kolde vejr på vores breddegrader, så har Kona Electric alle de egenskaber, der skal til for at blive et hit.

Hyundai Kona Electric

Testbil: 64 kWt, ' Premium'

Pris (testbil): 339.995 kroner

Rækkevidde (64 kWt): 482 kilometer (WLTP)

Elmotor: 204 hk, 395 Nm.

Topfart: 167 km/t.

0-100 km/t: 7,6 sekunder

L/B/H: 4,18/1,80/1,57 meter.

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen