Annonce:
Annonce:

Fransk delikatesse

Gennemført og stilren: Den nye Renault Megane E-Tech er en selvsikker elbil, der bør kunne lokke kunder til

Renault Megane E-Tech sætter konkurrenterne til vægs, når det gælder udstråling og design. Foto: Niels Friis
Renault Megane E-Tech sætter konkurrenterne til vægs, når det gælder udstråling og design. Foto: Niels Friis
Annonce:
Følg Biler
Følg Bilanmeldelser

Hvad får man, når man blander vanlig fransk fornemmelse for stil med en velfungerende elektrisk drivlinje og krydrer massen med en god portion teknologi?

Så får man en Renault Megane E-Tech, som er den franske bilproducents nye elektriske stjerneskud.

Hvis en Volkswagen ID.3 er for kedelig og grå til dig, er der grund til at skele mod den nye Renault, for den har væsentlig mere karisma og karakter.

Udover navnet deler Megane E-Tech ikke ét eneste element med den traditionelle Megane-model, og selvom den elektriske version med en længde på 4,2 meter er betydeligt kortere end den almindelige Megane, sikrer en akselafstand på 2,7 meter, at der er bedre plads i Megane E-Tech.

Foto: Niels Friis
Foto: Niels Friis
 

Annonce:

Renault Megane E-Tech er bygget på en helt ny platform til elbiler, kaldet CMFB-EV. Megane E-Tech er første bil på den nye platform, som skal bruges til en række af nye elbiler fra Renault, og at dømme ud fra debutbilen lover det godt.

Rummeligheden i elbilen er generelt god, men loftshøjden i bag kunne være bedre.

Omend der ikke er plads til fem store vikinger i bilen, kan en familie med små børn sagtens finde sig til rette i den kompakte franskmand - blandt andet takket være et bagagerum, der kan klare op til 440 liter. I en Volkswagen ID.3 er der til sammenligning plads til 385 liter.

Bagagerummet kan sluge op til 440 liter. Foto: Niels Friis
Bagagerummet kan sluge op til 440 liter. Foto: Niels Friis
 

Min testtur går fra Hovedstadsområdet mod det vestjyske, og da jeg sætter mig i bilen, melder bilens computer, at der er 92 procent strøm tilbage på den 60 kWh store batteripakke.

Officielt ligger rækkevidden på 428 km, men det er mest et teoretisk tal. Bilens computer melder i hvert fald, at den ikke kan nå de omkring 300 km frem til destinationen uden at skulle forbi en lader.

Annonce:

På en rasteplads på Midtsjælland finder jeg en ledig 50 kW-lader, og mens jeg trækker frisk luft og strækker ben, sluger Renaulten omkring 20 procent strøm. Det er rigeligt til, at jeg kan nå frem til min endelige destination i det jyske uden at blive ramt af nogen form for rækkeviddeangst.

Motorvejsstrækningen afslører, at selvom det flotte ydre gør Megane E-Tech mere spændende at kigge på end konkurrenterne, har designet en pris.

Foto: Niels Friis
Foto: Niels Friis
 

Udsynet via bagruden er decideret ringe, og man kan nærmest overse biler. I testbilen er den problematik løst med et digitalt bakspejl, som dog er ekstraudstyr, som er så godt som umuligt at undvære.

Undervejs sørger det indbyggede Google Maps i bilens store touchskærm på 12 tommer for at opdatere mig på, hvor meget strøm bilen vil have tilbage på batteriet, når jeg kommer frem.

Multimediesystemet er et af bilens partytricks. Systemet er lynhurtigt, og opløsningen på skærmen er krystalklar. Her tager Renault kegler i forhold til de systemer, som man får hos visse af konkurrenterne, og kan man godt lide hurtig og skarp teknologi, får man præcis det i Renaulten.

Foto: Niels Friis
Foto: Niels Friis
 

Annonce:

Testbilen er den kraftigste af de varianter, der findes, hvilket vil sige, at jeg har 220 hk at gøre godt med, når jeg trykker højrefoden ned. El-Meganen opleves kvik og på motorvejen udviser den fornem kørekomfort.

Godt fremme ved min destination finder jeg en lynlader, hvorfra jeg lader bilen tappe et par og 60 procent strøm, så der er rigeligt til at finde ud af, hvordan Megane E-Tech opfører sig, når man lader den prøve kræfter med veje, der ikke kun går ligeud.

Bagsædepladsen er ikke overvældende, når det gælder loftshøjde. Foto: Niels Friis
Bagsædepladsen er ikke overvældende, når det gælder loftshøjde. Foto: Niels Friis
 

Kort fortalt kører Renault Megane E-Tech velafstemt med udmærket feedback af, hvad forhjulene foretager sig. Den kører meget, som man forventer, at en elbil i denne klasse gør - og det er positivt.

Efter en god lang køretur i Renaults nye elektriske darling, sidder jeg med en oplevelse af, at franskmændene har ramt langt mere plet med denne elbil, end de - måske nogensinde - har formået at gøre med den almindelige Megane-model.

Foto: Niels Friis
Foto: Niels Friis
 

Annonce:

Konklusion
Megane E-Tech er spændende at kigge på, den er dejlig at køre i, og den kommer med topmoderne udstyr, som gør livet som elbilchauffør lettere. Du bør overveje, inden du køber en Volkswagen ID.3.

+

  • Design

  • Multimediesystem

  • Køreegenskaber

÷

  • Udsyn via bagruden

  • Loftshøjde i bag

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Udstyrsvarianter

LED-lygter er med i alle udstyrspakkerne. Foto: Niels Friis
LED-lygter er med i alle udstyrspakkerne. Foto: Niels Friis
 

Renault Megane E-Tech kan fås i tre forskellige udstyrsvarianter, som hedder Equilibre, Techno og Iconic, hvor Equilibre er laveste udstyrstrin, mens Iconic er højeste.

Standardudstyret i Equilibre tæller ting som 18 tommer alufælge, fuld LED-lygter, bakkamera og sikkerhedspakke.

Går man op i Techno-versionen, som står på 20 tommer alufælge og desuden har klimaanlæg.

I højeste udstyrstrin, Iconic, venter der blandt andet særlige 20 tommer alufælge, ægte træ på dørsiderne og instrumentbordet, samt lædersæder og et Harman Kardon-lydsystem.

Tager man udgangspunkt i den store 60 kWh-version med 220 hk, koster Equilibre 329.990 kr., mens det skal koste 351.990 kr. at blive ejer af en Techno-udgave. Den højeste udstyrspakke koster 373.990 kr.

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Denne skal du gå efter

Foto: Niels Friis
Foto: Niels Friis
 

Annonce:

Renault Megane E-Tech kan fås med to forskellige batteristørrelser på enten 40 eller 60 kWh. Har du ikke særlig langt på arbejde, og ved du, at bilen næsten kun skal bruges til en pendletur frem og tilbage på arbejde, så kan den mindste version være et udmærket bud.

Her starter prisen for den billigste version ved 292.990 kr., og for prisen får man en elbil med en rækkevidde på 291 km.

Det er ikke alverden, så for langt de fleste vil der være god ræson i at spendere de ekstra 37.000 kr., som det koster at få den store batteripakke på 60 kWh.

Her koster den billigste version nemlig 329.990 kr., og rækkevidden stiger til væsentligt mere brugbare 428 km, mens antallet af hestekræfter stiger fra 130 hk i 40 kWh-versionen til 220 hk i 60 kWh’eren.

Derfor lyder anbefalingen herfra også at gå efter den store batteripakke, så man får en mere fleksibel rækkevidde og mere power.

Renault Megane E-Tech EV60 Iconic

Pris (Megane E-Tech fra): 292.990 kr.

Pris (testbil): 397.490 kr.

Motor: Elektrisk motor

Gearkasse: Automatisk

Ydelse: 220 hk

Moment: 300 Nm

Batterikapacitet: 60 kWh

Rækkevidde: 428 km

Ladning (DC): Op til 130 kW

Ladning (10-80 procent): 30 min.

Acceleration (0-100 km/t): 7,5 sek.

Topfart: 160 km/t


Kom med ind bag facaden Danmarks hemmelige bil-fabrik, der bygger biler til de rigeste af de rige i denne artikel fra arkivet.

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Mere fra Ekstra Bladet+

Annonce:
Mette har spillet magtbingo hele sit liv
Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:

Det bedste fra Ekstra Bladet+

Mest læste fra den seneste uge

Annonce:
Annonce: