Gennemført mikrobil, men prisen løber op

Den nye Kia Picanto holder på det sikre og har masser af kvaliteter. Men prisen bliver høj, når du skal have aircondition ombord

Den nye Kia Picanto ser meget solid ud. Det er den også. Foto: Jens Overgaard
Den nye Kia Picanto ser meget solid ud. Det er den også. Foto: Jens Overgaard

Kia Picanto 1,0 Advance

4

De tider, hvor de helt små mikrobiler nærmest solgte sig selv, er forbi.

Danskerne vælger nemlig i højere grad biler i den lidt større miniklasse, og det giver mere kamp om pladserne blandt de mindste.

Kias våben er en ny generation af Picanto.

Modellen er blevet bedre udhulet og har fået en diskret designopdatering med mere kantede linjer, mens der under huden er sket meget i modellen, der i soliditet nærmest opleves som en nedskaleret version af den ligeledes nye Kia Rio.

Det sker til priser fra 95.000 kr. for en basismodel med 67 hk motor og automatisk nødbremse, der bremser bilen helt med en hastighed på op til 80 km/ t. Men uden aircondition, så skal vi nemlig købe mellemversionen, Comfort, med tilvalg af aircondition, eller den dyreste Advance, og så ryger vi hurtigt en snes tusinde kr. op.

Vi tester Picanto med Advance-udstyret til en pris af 115.000 kr. plus ekstraudstyr til yderligere 14.000 kr.

Det betyder, at vi befinder os i samme luftlag som klasselederen VW Up og den fine Opel Karl.

Picanto er godt udhulet og kan fås med seler til re eller fem ombord. Foto: Jens Overgaard
Picanto er godt udhulet og kan fås med seler til re eller fem ombord. Foto: Jens Overgaard
 

Stribe udstyrsmuligheder
Picanto var i forvejen en af de bedre mikrobiler, og den nye model understreger dette.

Den er med sin rummelighed, sikre køreegenskaber og mulighed for en stribe avanceret sikkerheds-og ekstraudstyr objektivt den bedste bil i klassen.

Importøren har få måneder efter introduktionen allerede lanceret kampagnemodellen Advance Edition til 116.000 kr. med ekstraudstyr for 12.000 kr. med i prisen.

Men lad os gå ombord i bilen, der holder mål med forgængeren, men bygger på en ny platform.

Det giver mere plads i kabinen og et større bagagerum, der nu vokser fra de beskedne 200 liter til 255 af slagsen og på den front overhaler koncernfætter Hyundai i10, som ellers har været den største i klassen.

En udfordring er dog en meget dyb brønd og dermed høj læssekant, som kan afbødes ved at hive dobbeltbunden op, så den opdeler bagagerummet.

Se også: Vi er vilde med brugte mikrobiler

Gode sæder
Indstigning og kabine er regulær. Bag rattet har du en god siddestilling med godt udsyn. Det er hjulpet af solide sæder og rigtige nakkestøtter i modsætning til Up, hvor de er integrerede i sædet, mens Karl også har rigtige nakkestøtter.

Interiøret er helstøbt og ligner mere noget fra en bil, der er en klasse større. Aircondition koster dog dyrt. Foto: Jens Overgaard
Interiøret er helstøbt og ligner mere noget fra en bil, der er en klasse større. Aircondition koster dog dyrt. Foto: Jens Overgaard
 

Det gribevenlige læderrat kan dog stadig kun stilles op, ikke også frem og tilbage. På bagsæderne er der pænt med plads til to, du kan opgradere med seler til tre personer for 5.000 kr. ekstra. Det går an for en kort tur. Men klassen taget i betragtning er der hæderligt med luft heromme for dem, der rent faktisk vil bruge bagsæderne.

Gnidret skærm
Øjet skuer et instrumentbord med et såkaldt flydende display på toppen. Det har i testbilen en lidt gnidret, lille skærm.

Den trecylindrede motor på 67 hk har stadig en fræsende charme og gør sig bedst i bytrafikken, mens formkurven falder på motorvejen.Hvis du pendler, så tag den firecylindrede 1,2 liters motor på 84 hk, der nok koster 12.000 kr. ekstra, men så automatisk har plads til fem ombord. Forbruget for 1,0 liters motoren, 25,6 km/ l, er godkendt.

Bagagerummet er med sine 255 liter et af de største i klassen. En høj læssekant generer dog. Foto: Jens Overgaard
Bagagerummet er med sine 255 liter et af de største i klassen. En høj læssekant generer dog. Foto: Jens Overgaard
 

På bundlinjen er Kia Picanto en bil, der bestemt ikke har noget at skamme sig over.

Importøren skal bare lige file lidt på priserne, så sidder den lige i skabet.

Køberne til de prisfølsomme mikrobiler går nemlig langt mere op i pris og udstyr, frem for om det er en ny model, der kører en tand bedre end den gamle.

Specifikationer

Kia Picanto 1,0 Advance

Pris: 128.996 kr. plus levering

Forbrug: 25,6 km/ l

CO2 per km: 89

Grøn ejerafgift: 310 kr. halvårligt

Motor: Trecylindret benzinmotor på1,0 liter

Ydelse: 67 hk

Moment: 96 Nm/ 3.500 omdr.

Topfart: 161 km/ t.

0-100 km/ t.: 14,3 sek.

L/ B/ H: 360/ 160/ 149 cm

kommentarer
Vis kommentarer
Biler Mest læste
Seneste i biler
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Peter Roelsgaard
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen