Golfens friske fætter

Biltest: Faceliftet Seat Leon FR med 180 hk og DSG-gear er et køreglad og billigere alternativ til den mere stilige fætter Golf

Designmæssigt er det svært at se, at der er tale om en faceliftet Seat Leon, men bilen er bl.a. blevet mere støjsvag. Foto: Jens Overgaard
Designmæssigt er det svært at se, at der er tale om en faceliftet Seat Leon, men bilen er bl.a. blevet mere støjsvag. Foto: Jens Overgaard

Seat Leon 5 dr. FR DSG

4

Søskende kan være meget ens og alligevel så forskellige på samme tid.

Det gælder også i bilernes verden, hvor VW Golf, Skoda Octavia og Seat Leon er tre alen af ét stykke. Alligevel er der forskelle.

Især efter det seneste midtvejsfacelift, hvor Octavia har fået et markant nyt ansigt af en front, mens de andre modeller har fået mere diskrete opgraderinger med vægt på de indre linjer.

Det gælder i særdeleshed Leon, men ændrer ikke ved, at modellen især i den sportslige FR-version er et særdeles prisstærkt alternativ til Golf.

Du kan dog ikke sammenligne den direkte med Golf GTI, der i den mindste version har 230 hk, mens FR byder på 180 af slagen.

Det er VW-koncernens måde at differentiere modellerne på. Med DSG-gear og fem døre koster FR-modellen da også knap 303.000 kr. mod 494.000 kr. for en Golf GTI med DSG-gear.

Vores testbil havde dog yderligere ekstraudstyr for godt 80.000 kr.

Bag rattet er den store skærm på otte tommer ny, mens mediasystemet er lynhurtigt. Foto: Jens Overgaard
Bag rattet er den store skærm på otte tommer ny, mens mediasystemet er lynhurtigt. Foto: Jens Overgaard
 

Effektiv motor
Den 180 hk TSI-motor er både elastisk og hurtig. Her taler værdier som 0-100 km/t. på 7,2 sek. og en topfart på 224 km/t. deres tydelige sprog.

Det er tilstrækkeligt for de fleste, og vi skal ikke mange år tilbage, for at en Golf GTI lå i samme luftlag.

I modsætning til den mere hardcore Leon Cupra med 300 hk, der koster 476.000 kr., har modellen her en undervogn, der nok giver ekstra grip på den i forvejen sportslige Leon, men som samtidig er så komfortabel, at den er behagelig til lange motorvejsstræk.

Det adrætte får et ekstra pift med bl. a. sportstrim, sportssæder, sportslæderrat og 17 tommer fælge.

Bilen her har en benzinmotor med 180 hk. Dermed er der næsten tale om en semi-GTI. Foto: Jens Overgaard
Bilen her har en benzinmotor med 180 hk. Dermed er der næsten tale om en semi-GTI. Foto: Jens Overgaard
 

Let ændret kølergrill
Den sekstrins DSG-automatgearkasse med dobbeltkobling skifter fjerlet.

Den kører i sportsmode lidt længere ud i gearene, men den kan lyde anstrengt, og omdrejningerne er egentlig ikke nødvendige, da bilen under alle omstændigheder nok skal flytte sig som en spansk tyr ved gadeløbet i Pamplona.

Versionen med DSG-gearet er 0,3 sek. hurtigere end den manuelle version med seks gear. Vi foretrækker automatgearsudgaven, som spiller optimalt sammen med motoren og giver et flydende flow. Brændstoføkonomien, der ifølge de officielle tal er på 17,2 km/ l, er godkendt.

Se også: Invasion af høje danskermodeller på vej

Let betjening
I kabinen kræves et falkeblik for at spotte ændringerne, men elektronisk håndbremse og mulighed for otte tommers touchscreen, mens det tidligere kun var op til 6,5 tommer, giver trods alt et løft. I Leon-serien er nødbremse desværre først standardudstyr fra mellemniveauet, Style.

Til gengæld fås der en bred vifte af sikkerhedsudstyr som f.eks. adaptiv fartpilot og køassistent, der selv kan bremse bilen helt ned ved langsom kørsel og sætte den i gang igen.

Det er en del af en sikkerhedspakke til 13.000 kr, der også omfatter bl.a. genkendelse af trafikskilte samt automatisk linjevogter og bestemt er givet godt ud.

Den nye grafik i det lynhurtige mediasystem Plus Infotainment til 7.000 kroner med mulighed for Apple Car-Play er letlæselig og virker mere moderne med nye symboler.

Opgraderingen omfatter også bedre støjdæmpning, hvilket bestemt klæder mellemklassemodellen.

Selvom c-stolpen er bred og coupéagtig, er der pænt med plads på bagsædet og i det 587 liter store bagagerum.

Så på den praktiske front lever Leon fuldt ud op til de forventninger, du måtte have til en femdørs mellemklasse hatchback.

Tag stationcaren
Du kan dog få Leonen som stationcaren, ST, for en snes tusinde kr. mere end den femdørs.

Den er lige så velskåret og vil formentlig holde brugtprisen bedre. Så det anbefaler vi klart herfra.

Specifikationer

Seat Leon 5 dr. FR DSG

Pris: 303.000 kr.

Testbilen: 383.900 kr. plus lev.

Forbrug: 17,2 km/ l

C02 per km: 134

Grøn ejerafgift: 890 kr. halvårligt

Motor: Firecylindret motor på 1,8 liter

Ydelse: 180 hk

Moment: 250 Nm/ 1.250-5.000 omdr./ min.

Topfart: 224 km/ t.

0-100 km/ t.: 7,2 sek.

L/ B/ H: 428/ 182/ 144 cm.

kommentarer
Vis kommentarer
Biler Mest læste
Seneste i biler
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Nanna C. Pedersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen