Her er Suzukis nye angreb i miniklassen

Udstyr, plads og brændstoføkonomi skal sælge Baleno, som er Suzukis nye satsning i miniklassen

Suzuki Baleno hører på målene ikke til blandt de allerstørste i klassen, men den er godt udhulet. Foto: PR
Suzuki Baleno hører på målene ikke til blandt de allerstørste i klassen, men den er godt udhulet. Foto: PR

Mere plads, meget udstyr og bedre brændstoføkonomi. Det er nogle af de argumenter, som skal sælge Baleno, der er Suzukis nye bud i miniklassen.

Den fire meter lange bil skubber sig ind over Swift, der er køreglad, men en af de mindste biler i klassen. Den nye femdørs hatchback skal appellere til klassiske Suzuki-dyder som sund fornuft og værdi for pengene.

Baleno, som begynder ved 135.000 kr., har noget at have det i; for 5000 kr. ekstra byder modellen på automatisk nødbremse, der ifølge Suzuki kan bremse bilen ned ved hastigheder op til 130 km/t., der er fuld udstyrspakke med bl.a. bi-xenonlys fra 160.000 kr., og så klarer den på papiret 25,0 km/l i den nye, milde hybridversion.

Suzukis SHVS-system: Mild hybrid
  • Bygget op om et lithium-ion batteri på 12 volt.
  • Stop/start-systemet kobles automatisk til ved 15 km/t. og under.
  • En integreret starter/generator hjælper motoren ved acceleration og sparer på den måde brændstof.
  • Batteriet opsamler strøm ved deacceleration og nedbremsning.

Baleno er en bil, som du først og fremmest skal købe, hvis du mangler en hverdagsslider med god plads i bagagerummet.

Baleno er klart mest vellykket med den nye trecylindrede Boosterjet turbobenzinmotor på 112 hk, men den er også forholdsvist dyr. Mellemmodellen, Dualjet Active, med den noget sløve, men kendte 1,2 liters motor med 90 hk til 140.000 kr. er det bedste bud.

Letkørt bil
Baleno er først og fremmest en letkørt bil, der er ubesværet at tumle i bytrafikken.

En ny undervogn har gjort det muligt for Suzuki at få trykket badevægten ned, så den med sine 860 kg er den letteste i klassen. Men den er langtfra så underholdende som lillebror Swift.

Her findes mere neutrale, forudsigelige køreegenskaber, som til gengæld nok skal falde i god jord hos kernekøberne.

Kørestillingen er høj bag rattet. Der er udsigt til et lavtliggende instrumentbord, hvor vi i testbilen kan følge energiflow og motorydelse på et grafisk display.

Klassiske instrumenter
Da vi får justeret rattet, som dog ikke kan skubbes frem og tilbage i de to billigste varianter, er kørestillingen fornuftig. Her har vi udsigt til en klassisk instrumentering.

Et farverigt display viser energiflowet. Foto: PR
Et farverigt display viser energiflowet. Foto: PR

Med aircondition, læderrat og det meste i eludstyr er basisudstyret i orden, mens en aktiv fartpilot er med i næste niveau, som også omfatter den automatiske nødbremse.

I topversionen er multimedieanlæg med syv tommers skærm, bakkamera og nøglefri start nogle af trækplastrene.

Bi-xenon-lyset er dog kun såkaldt baby-xenon-lygter uden lygtevasker og niveauregulering, der er bedre end H4-lys, men ringere end rigtigt xenon-lys.

God plads
På papiret er der mere plads i en Hyundai i20, men Baleno er hulet godt ud. Her er fint med luft i længderetningen både for og agter, hvor især benpladsen på bagsædet trækker op.

Til gengæld skal man på bagsædet ikke måle ret meget over middelhøjde, før håret rammer loftet. Den indisk byggede japaner kan til gengæld prale med klassens største bagagerum på 355 liter.

Bagagerummet er det største i miniklassen. Foto: PR
Bagagerummet er det største i miniklassen. Foto: PR
 

På vejen er der lagt vægt på det komfortable. Gearskiftet glider gelinde, og det forholdsvist tunge styretøj holder minibilen på ret kurs, mens lyddæmpning og støjniveau matcher klassen, og vejens bump opsuges fint.

I forhold til klassemestre som den sportslige Fiesta og den komfortabelt affekterede VW Polo er køreoplevelsen nærmest neutral. Baleno gør ikke noget forkert, men efterlader altså heller ingen særlig køreglæde.

17 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere