Højbenet italiener satser på design og sport

Alfa Romeo første SUV, Stelvio, har sportslige køreegenskaber, men er langtfra perfekt

Sagen er den, at Alfa Romeo ikke kan overleve som entusiastmærke, og Stelvio er muligvis den vigtigste bil i Alfa Romeos 105-årige historie. Foto: Christian Schacht
Sagen er den, at Alfa Romeo ikke kan overleve som entusiastmærke, og Stelvio er muligvis den vigtigste bil i Alfa Romeos 105-årige historie. Foto: Christian Schacht

Alfa Stelvio 2,2 Diesel, 210 AUT. Q4 Super1

En SUV fra Alfa Romeo...

Det er jo næsten at sammenligne med pizzafyld som bearnaisesovs, rejer og kebab, som italienerne betragter som en hån mod de originale og simple pizzaer fra Napoli.

Men præcis som med pizzafyldet kan det fungere overraskende godt. Som en mørkhåret italiensk skønhed forfører Alfa Romeo Stelvio i hvert fald forbipasserende.

Og konstruktørerne har selvfølgelig tillige forstået, at Alfa Romeo også handler om fart og følelser. Det kommer til udtryk i en køreglad bil med temperament og den helt rigtige udstråling. Man kan næsten fornemme stemningen, når den elegante vogn smyger sig igennem de krogede italienske bygader.

Herhjemme må vi nøjes med at drømme os hen til støvlelandets specielle atmosfære, men kan i mellemtiden nyde Alfaens evner, som vi tester med firehjulstræk og dieselmotor med 210 hk.

Med den dybe, Alfa-karakteristiske V-udskæring trækker den faktisk mindelser helt tilbage til 1940' erne. Designet er på samme tid potent med buler og elegant med lange, lave kurver.

Der er god stil indenfor, og man sidder fremragende. Multimediesystemet er dog ikke på niveau. Foto: Christian Schacht
Der er god stil indenfor, og man sidder fremragende. Multimediesystemet er dog ikke på niveau. Foto: Christian Schacht

Det handler om at se ud
Design er blevet salgsargument nummer ét i en tid, hvor individualismen går sin sejrsgang. Og når der nu heller ikke produceres rigtige møgspande mere, kan du jo lige så godt købe en bil, der får dig til at ligne en million. Så dyr er den heldigvis ikke.

Testbilen koster 702.000 kroner og har en skatteværdi ved erhvervsleasing på 510.000 kroner. Er du på udkig efter en SUV, hvor sport er i højsædet, leverer Stelvio i den grad varen.

Jeg elsker det præcise styretøj og den kompetente undervogn, der sikrer rimelig komfort, men først og fremmest tilgodeser de sportsligt indstillede bilister, som ikke behøver at frygte mødet med bilferiens hårnålesving i bjergene.

Stelvio æder sving, som danskerne fortærer pizza søndag aften. Og med samme appetit.

Den kører med smittende appetit, og styringen er en gokart værdig: Et lille vrid på rattet, og bilen dykker ind i sving, som var der udlagt skinner på vejen. Alfaen krænger næsten ikke, selv om den vejer næsten 1,7 ton.

Sportslige køreegenskaber er i højsædet, men komforten er stadig i behold. Foto: Christian Schacht
Sportslige køreegenskaber er i højsædet, men komforten er stadig i behold. Foto: Christian Schacht

Plads til parmaskinken
Kabinen oser af god stil, selv om kvaliteten ikke helt når de sydtyske konkurrenter, samtidig med at infotainmentsystemet heller ikke er alt for overbevisende og skærmen lidt gnidret.

Der er udmærket plads, men i forhold til konkurrenterne er Stelvio ikke udhulet særlig godt.

På bagsædet kunne der også godt være mere plads til benene, og Stelvio er langt fra at være den rummeligste vogn i klassen. Bagagerummet er dog fornuftigt med plads til mere end bare parmaskinke og en flaske Barolo.

Har man temperament som en forladt italiensk ungmø, bliver man heller ikke skuffet over den kraftige dieselmotor, der gør den store Alfa Romeo hurtig, selv om den bestemt ikke er den mest støjsvage af slagsen. I øvrigt kan man sagtens nøjes med den mindste dieselmotor med 180 hk, selv om den kun har baghjulstræk. Her er der lige godt 70.000 kroner at spare.

Alfa Romeo Stelvio er ikke perfekt, men jeg er tilbøjelig til at tilgive Alfa Romeo, for det er befriende, at de er gået så rendyrket efter det sportslige islæt.

Alfa Stelvio 2,2 Diesel, 210 AUT. Q4 Super

Pris: 702.365 kr. plus lev.

Beskatningsmæssig værdi: 550.000 kr.

Stelvio fra: 565.000 kr. (150 hk)

Forbrug: 20,8 km/ l, EU-snit

CO2 per km: 127 g

Motor: 2,2 diesel

Hk: 210

Nm: 470/ 1.750 o/min.

Topfart: 215 km/ t.

0-100 km/ t.: 6,6 sek.

Maks. anhængervægt: 2.300 kg.

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste
Biler Mest læste
Seneste i biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Nanna C. Pedersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen