Hyundai snuser til premiumklassen med strittende numse og coupéform

Den nye Hyundai i30 Fastback byder med sine fem døre og coupéagtige afrunding på premium-attitude. Men interiør og køreegenskaber matcher mere en almindelig i30

Hyundai i30 Fastback har en elegant fremtoning med klare tråde til biler i premium-klassen. Bilen er godt 20 cm længere og end en i30 Hatchback. Foto: Jens Overgaard
Hyundai i30 Fastback har en elegant fremtoning med klare tråde til biler i premium-klassen. Bilen er godt 20 cm længere og end en i30 Hatchback. Foto: Jens Overgaard

Hyundai i30 Fastback 1,4 T-GDI Premium

- Hvorfor ikke skabe en bil, der ligner en million, men kun koster en fjerdedel?

Det kunne meget vel - og helt frit oversat - have været et af de spørgsmål, som er fløjet hen over bordet i Hyundais europæiske designcenter i tyske Rüsselsheim. En samtale, som kunne have fortsat med ordene:

- Fint, vi tager den nye i30, pakker den ind i et femdørs-karrosseri med en coupéagtig afslutning og en lille bagende, som vi har set det med de større VW Arteon og Mercedes CLS. Oven i hatten gør vi modellen længere og giver den en bredere kølergrill. Så sænker vi undervognen, så den ser mere smooth ud og kører en tand mere nærværende end de andre i30-modeller.

Man kunne også forestille sig, at en enkelt medarbejder ved bordet blev grebet af stemningen og indskød:

- Det ville være oplagt med et interiør i fuldfed finish og mere ædle materialer som i den potente Kia Stinger.

En idé, der dog straks ville blive lagt ned:

- Nej, det er der ikke råd til. Lad den få standardinteriør og sæder som i30. Men lad det være muligt at købe eksklusive lædersæder til, så er alle glade.

Sådan kunne optakten have været til ugens testbil, den nye Hyundai i30 Fastback, som Ekstra Bladet tester med 1,4 liters T-GDI-turbobenzinmotor på 140 hk og med det højeste udstyrsniveau, premium, til en pris af godt 294.000 kroner.

Interiøret er gedigent, men stil og udførelse matcher ikke det stilige ydre. Foto: Jens Overgaard
Interiøret er gedigent, men stil og udførelse matcher ikke det stilige ydre. Foto: Jens Overgaard

Helt sin egen
Fastbacken kan dog fås fra 254.000 kroner med den mindste 1,0 liters T-GDI-benzinmotor på 120 hk og det lidt mindre omfattende Trend-udstyr, hvilket er en snes tusinde kroner mere end en i30-hatchback med tilsvarende udstyr.

Fastbacken ligner en premiumbil og scorer point på den konto i en tid, hvor premiummærkerne har vind i sejlene.

Hvad udseendet lover holder dog ikke helt under huden og indendøre, hvor den ganske gedigne, men også ordinære kabine, ikke fortsætter stilen fra det ydre.

Køreegenskaberne er trods opstramning også til den mere bløde og komfortable side, mens der er få muligheder for ekstraordinær styling eller udstyr.

Med de fem store døre i fastbacken får du også adgang til et bagagerum, der med sine 450 liter er rimeligt i forhold til de 395 liter, som hatchbacken byder på, selv om den skrånende taglinje tager noget af pladsen. Det er altså en bil, som er fuld af funktionalitet.

Så på den front kan modellen sagtens være et alternativ til dem, der synes, at både hatchback og stationcar er for ordinære.

Bagagerummet i i30 Fastback er på 450 liter. Foto: Jens Overgaard
Bagagerummet i i30 Fastback er på 450 liter. Foto: Jens Overgaard

Støjdæmpningen virker umanerlig gennemført og opfordrer nærmest til at hviske. Den 1,4 liters turbobenzinmotor er elastisk og har det nødvendige kraftoverskud til alle situationer, dog uden at slå hatten af. Forbruget er med sine rimelige 18,2 km/l på papiret godkendt.

Udstyrslisten, som fra og med Trend-udgaven er pænt lang, er med til at holde hvilepulsen i ro. Her er både otte tommer skærm med Apple Carplay, DAB-radio, bakkamera og en sikkerhedspakke med blandt andet nødbremse, nøglefri start og lændestøtte.

Premium-udgaven har også full LED-forlygter og skiltegenkendelse.

Her er især ros til den store og hurtige skærm. Kvalitet og finish i kabinen virker indbydende og som noget, der kan holde i mange år, men designet er også lidt kedeligt og leverpostej-agtigt uden meget spræl eller premium-detaljer.

Konklusion
Den nye Fastback kan være et smart alternativ til en overkommelig pris, hvis de kendte karrosserivarianter virker for kedelige.

Det kræver dog også, at du har et pladsbehov, som matcher bilens dyder, der er mere lagt an på udseende end praktisk anvendelighed.

Hyundai i30 Fastback 1,4 T-GDI Premium

Pris: 293.975 kroner

Grøn ejerafgift, halvårlig: 1.280 kr.

CO2 per km: 129 g

Brændstofforbrug: 18,2 km/l (EU-norm)

Motor: Firecylindret benzinmotor på 1,4 liter

Effekt: 140 hk

Ydelse: 242 Nm/ 1.500 omdr.

Acceleration 0-100 km/t.: 9,2 sek.

Topfart: 208 km/ t.

L/ B/ H: 4,56/ 1,80/ 1,43 meter

22 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere