Annonce:
Annonce:

ID.Buzz vinder på charmen

Første indtryk: Retrolook, elektrisk drivlinje og rummelighed som en bus gør Volkswagen ID.Buzz til et både lækkert og moderne valg for børnefamilierne, viser de første kilometer bag rattet

Charmerende ser den ud, den nye elektriske ID.Buzz. Foto: Volkswagen
Charmerende ser den ud, den nye elektriske ID.Buzz. Foto: Volkswagen
Annonce:
Følg Biler
Følg Bilanmeldelser

Ekstra Bladet Biler var inviteret af Volkswagen Danmark.

København (Ekstra Bladet Biler): En midaldrende herre hilser nysgerrigt på, da jeg har parkeret et eksemplar af den nye elektriske Volkswagen ID.Buzz på havnen i Dragør.

Han fortæller lystigt om et familiemedlem, som selv har haft et originaly folkevognsrugbrød i sin tid, og han er allerede vild med den nye elektriske fortolkning.

Få andre biler får omverdenen til at pege, smile og endda hilse på i lige så stor grad som den nye ID.Buzz, en moderne elektrisk fortolkning af folkevognsrugbrødet.

Volkswagen spiller da også gerne både nostalgi- og retrokort i forbindelse med den internationale pressefremvisning af Volkswagen ID.Buzz, som foregår på hjemmebane i København.

Annonce:

Her viser Volkswagen videoer med billeder af surfere i gamle rugbrød og ældre herrer, der ejer originale eksemplarer, får lov at sidde bag rattet af den nye.

Allright, Volkswagen, vi har forstået budskabet: Den nye ID.Buzz skal appellere til vores romantiske og nostalgiske side.

At dømme ud fra reaktionen fra de mennesker, jeg passerer i hovedstadsområdet, er den mission lykkedes til fulde.

Der er masser af plads til fem personer. Foto: Volkswagen
Der er masser af plads til fem personer. Foto: Volkswagen

Det elektriske rugbrød drives af en elmotor, som yder 204 hk og 310 Nm. Med tanke på, at ID.Buzz har form som en varebil, kan man måske allerede nu regne ud, at den ikke ligefrem skyder ud af starthullerne, når man sætter i gang.

Efterhånden er vi blevet vant til, at elbiler accelererer meget hurtigt, men fordi ID.Buzz trods alt ikke har flere kræfter og samtidig er tung, opleves den noget mere afdæmpet i sit kraftoverskud. På testturen rundt i og omkring København bliver det mest tydeligt på motorvej, hvor den mangler saft og kraft, når der skal foretages overhalinger.

Annonce:

Imidlertid skal en ID.Buzz ikke købes for dens accelerationsevne, så man tilgiver hurtigt, at den ikke er hurtigst ude af lyskrydset. Faktisk kører ID.Buzz superfint. Elbilen trækker, som det hører sig til i et folkevognsrugbrød, på baghjulene, og den er meget let at manøvrere omkring i trafikken trods en vægt på næsten 2,5 ton.

Den opleves ikke lige så tung og skrumlet som eksempelvis en VW California. Styretøjet er letgående uden at blive upræcist. Manøvrebiliteten understreges af en venderadius på blot 11 meter, hvilket er meget lavt for en bil i denne klasse.

Under kørsel er der en anelse dækstøj, men det skyldes nok langt hen ad vejen, at resten af bilen er helt lydløs under kørsel. Drejer man gearvælgeren over i B, så bilen genererer ny strøm til batteriet, når man slipper speederen, behøver man næsten ikke røre bremsen under kørsel.

Imponerende 1200 liter er der plads til i bagagerummet. Foto: Volkswagen
Imponerende 1200 liter er der plads til i bagagerummet. Foto: Volkswagen
 

Annonce:

Fordi der er meget langt fra, hvor man sidder i førersædet og frem til bilens forrude og front, kan det være svært at overskue den forreste del af bilens front. Under parkering sætter man derfor stor pris på diverse hjælpesystemer som kameraer og sensorer, hvoraf noget dog er ekstraudstyr. Hvad angår resten af udsynet, er overblikket fra førersædet suverænt.

Hvis man virkelig vil dyrke retrolooket, er der ingen vej udenom den tofarvede lak, som er en dyr fornøjelse og ekstraudstyr til 22.300 kr.

Kabinen er ID.Buzz’ helt store trækplaster. I første omgang lanceres elbilen i en version med plads til fem personer, mens den senere kommer med længere akselafstand og plads til syv.

I den testede udgave med plads til fem er pladsforholdene særdeles gode, og det flade gulv sikrer, at ingen i bag skal lide nød, når det gælder benplads.

Kabinen byder samtidig på et utal af aflægningsrum og smarte detaljer – eksempelvis er der USB-porte i dørsiderne i bag, så ungerne kan holde liv i iPad’en på kør-selv-ferien. Bagagerummet kan sluge op til voldsomme 1200 liter, selvom det er indrettet med høj bund med plads til ladekabler.

Det er imponerende! Lægger man bagerste sæderække ned, er der så meget plads, at man vil kunne folde en madras ud.

Annonce:

Konklusion
Med en fleksibel og rummelig kabine, et enormt charmerende retrodesign og fine køreegenskaber stempler VW ID.Buzz ind på markedet som et gennemført produkt til pladskrævende familier. Kun få ting trækker ned i den samlede oplevelse.

+

  • Retrodesign

  • Pladsforhold

  • Velkørende

÷

  • Mangler power

  • Dyr lakering

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Sådan er ID.Buzz udstyret

Volkswagen-interiør som man kender det. Foto: Volkswagen
Volkswagen-interiør som man kender det. Foto: Volkswagen
 

Volkswagen ID.Buzz kommer i to forskellige udstyrsvarianter, kaldet Life og Style, og begge versioner byder på pænt med udstyr.

Den billigste version, Life, starter til en pris på 489.995 kr., og her tæller standardudstyret ting som bakkamera, adaptiv fartpilot, nøglefri betjening, 10 tommer touchskærm og 9 højtalere.

For 90.000 kr. mere kan man få den topudstyrede Style-version, som blandt andet også er udstyret med den såkaldte designpakke med Matrix LED-forlygter og LED-baglygter med dynamisk blinklys, ligesom den topudstyrede variant også har en særlig interiørpakke med ambientebelysning med 30 farver, komfortsæder foran med el–justering og armlæn på begge sider af forsæderne.

Annonce:

Man skal også op i Style-versionen for at få Assistentpakke Plus med 360 grader kamera, automatisk parkering med hukommelsesfunktion og Volkswagen Travel Assist.

For begge udgaver gælder det, at man kan tilvælge metallak til 12.800 kr., mens den to-farvede lakering koster 22.300 kr. uanset udstyrsvariant.

Uanset version er et service- og reparationsabonnement på 5 år/100.000 km med i prisen, og det skal Volkswagen have ros for.

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Kan huske din indkørsel

Den nye Volkswagen ID.Buzz kommer med en lang række teknologier, der har til formål at gøre hverdagen sikrere og nemmere.

For eksempel er den topudstyrede Style-version udstyret med den såkaldte Intelligent Park Assist Plus med hukommelsesfunktion, som betyder, at bilen selv kan parkere, ligesom den også kan lære en parkeringsplads at kende.

Annonce:

Det vil altså sige, at du lærer bilen at manøvrere ind på en bestemt parkeringsplads, for eksempel hjemme i indkørslen eller på dit arbejde, og herefter kan bilen selv huske parkeringsmanøvren, når du skal parkere på den samme plads igen. I alt kan bilen huske op til fem forskellige parkeringsmanøvrer.

Volkswagen ID.Buzz

Pris (fra): 489.995 kr.

Motor: Elektrisk bag

Gearkasse: Automatisk

Ydelse: 204 hk

Moment: 310 Nm

Batterikapacitet: 77 kWh

Rækkevidde: 423 km

Ladning op til: 170 kW

Forbrug: 20,9 kWh/km

Acceleration (0-100 km/t): 10,2 sek.

Topfart: 145 km/t


Er du til kultbiler med kant og coolness, så læs med om denne elektriske superbil, der kan det hele - næsten.

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Spar med
Elpris LIGE NU
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*

Populært i Ekstra Bladet+

Annonce:

Mest læste lige nu

Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:

Mere om krop og velvære med Ekstra Bladet+

Mere om krim med Ekstra Bladet+

Jakob Ellemann spiller hasard med befolkningens retsbevidsthed

Det bedste fra Ekstra Bladet+

Mest læste fra den seneste uge

Bagholdet

Annonce:
Annonce: