Jaguar satser på ny og trendy bilklasse

Jaguar E-Pace er mærkets mindste SUV, men bilen har store kvaliteter. Først og fremmest ser den godt ud og kører sportsligt.

Forfra er ligheden med sportsvognen F-Type slående, og generelt er Jaguar E-Pace et vellykket design og ditto bil. Foto: Claus Møller
Forfra er ligheden med sportsvognen F-Type slående, og generelt er Jaguar E-Pace et vellykket design og ditto bil. Foto: Claus Møller

Der er mere intens kamp om kunderne end nogensinde i toppen af den kompakte klasse for de små SUV’ere. Det er her, Audi Q3 og Mercedes GLA huserer, men snart også BMW med den nye X2 og Volvos nye XC40.

Men de skal måske til at kigge sig over nakken.

Den helt nye Jaguar E-Pace vil gerne være et seriøst britisk alternativ.

Jaguar satser benhårdt på at vende tilbage til det, de engang var blandt verdens bedste til: at skabe sportslige biler, proppet med tekniske nyskabelser og pakket så flot ind, at man bare må eje den.

F-Pace har allerede skabt ny respekt om det gamle Jaguar-navn, som i en årrække klingede mere af røgfyldt engelsk herreværelse, end af ungdom i overhalingsbanen.

Designet har en del ligheder med storebror, F-Pacen, der er mærkets mest solgte model herhjemme, men designdirektør, Ian Callum, ville ikke bare skabe en lille F-pace, så han kigge i stedet i retning af sportsvognen, F-Type, hvor han har lånt forlygter og baglygter, så Jaguars lille SUV fremstår ekstra sportslig.

Man sidder lavt, men godt i den nye E-Pace, der har pænt med udstyr, selv i grundversionen. Her er der bl.a. en 10 tommer farveskærm. Foto: Claus Møller
Man sidder lavt, men godt i den nye E-Pace, der har pænt med udstyr, selv i grundversionen. Her er der bl.a. en 10 tommer farveskærm. Foto: Claus Møller
 

Sportslig
Man sidder lavt, og afstanden til forrude og A-stolpe er lille, så fornemmelsen er som at tage et skræddersyet jakkesæt på.

Kabinen er saglig og enkel som i en tysker. Jaguar har samlet de fleste funktioner i en trykbetjent skærm på hele 10,1 tommer, der gør det relativt let at betjene radio, kørecomputer og eventuel navigation.

Efter at have fordøjet indtrykket af interiøret og småbandet over at der mangler Apple Carplay, som i alle andre Jaguarer, starter vi op.

Vi sidder i en model med dieselmotor, 180 hk og automatgear, og den gode nyhed er, at teknikerne stille og roligt er ved at få styr på de alt for mange vibrationer og træls motorlyd, der har præget maskinen i de øvrige Jaguarer.

Startprisen er virkelig attraktivt. Her koster basismodellen med 150 hk, forhjulstræk og manuelt gear 384.000 kr. plus leveringsomkostninger, mens den beskatningsmæssige værdi udgør 325.000 kr.

Listen over standardudstyr er bestemt pæn og indeholder bl.a. LED-lygter, regnsensor, 17-tommer alufælge, klimaautomatik, fire køreprogrammer, 10-tommers trykfølsom skærm, fartpilot, p-sensorer for og bag med bakkamera og aktiv sikkerhed i form af automatisk nødbremse og vognbaneassistent. Til sammenligning koster F-Pace fra 523.000 kr.

Tre modeleksempler

Jaguar E-Pace D150 FWD man.

150 hk

21,3 km/l

383.771 kr.

Jaguar E-Pace D180 AWD aut.

180 hk

17,9 km/l

536.188 kr.

Jaguar E-Pace P250 AWD aut.

250 hk

13,0 km/l

566.381 kr.

Leasing
E-Pace kan privatleases fra 20.000 kroner i førstegangsydelse og 5000 kroner i månedlig ydelse.

Desuden introducerer Jaguar om kort tid produktet 'SimplyGo', som kort fortalt handler om at have bil i et halvt år til en fast månedlig ydelse. Den billigste E-PACE koster da 7.000 kr./måned.

Dyr med automatgear
Den dårlige nyhed er, at automatgear, som langt de fleste ønsker i denne klasse, kun fås i forbindelse med firehjulstræk, hvilket gør denne modelvariant markant dyrere med en pris på 493.000 kr., og en skatteværdi på 410.000 kr. mens vores testbil med 180 hk koster 536.000 kr. og med et skattegrundlag på 443.000 kr.

Jaguar tilbyder også privatleasing til 5.000 kr. om måneden i tre år og med 20.000 kr. i førstegangsydelse. Ud over regulært køb og traditionel leasing tilbyder endda Jaguar seks måneders leasing til 7.000 kr. om måneden inklusive forsikring og ejerafgift. Og her skal der ikke betales engangsydelse.

Mens udgaver med 150 og 180 dieselheste ventes at blive bestsellere i Danmark, kan man også få E-Pace med 250 eller 300 hestes firecylindrede turbobenzinmotorer.

Den nye Jaguar kører sportsligt og nogenlunde komfortabelt. Til gengæld er pladsen i kabinen ikke så imponerende. Foto: Claus Møller
Den nye Jaguar kører sportsligt og nogenlunde komfortabelt. Til gengæld er pladsen i kabinen ikke så imponerende. Foto: Claus Møller
 

Køremæssigt har englænderne ramt et fornemt kompromis, for selv om vægten er lagt på det sportslige, fejler komforten bestemt ikke noget, holder kursen støt og fjedrer alligevel så behageligt, at traditionelle Jaguarkunder ikke vil føle sig stødt.

Hjulene er 20 tommer på den ene af testbilerne, men alligevel er komforten i behold, uanset hvor dårlige vejene er, og det er imponerende, så letfodet bilen skifter retning.

Gearskift foregår gelinde, takket være den 9-trins automatgearkasse, mens der dog af og til er lidt tøven, til gengæld slipper vi for den elegante, men upraktiske drejeknap af aluminium, der glider op mellem forsæderne i de øvrige Jaguarer. Her er der en helt almindelig gearstang i E-Pace.

Foran sidder man godt i stolene, der holder styr på alt fra slanke ladies til store lorder, men E-Pace er en bil, man ifører sig som et figursyet jakkesæt, præcist som hos konkurrenterne.

På bagsædet føles pladsen afmålt. Til gengæld er bagagerummet absolut godkendt. Strømstik er strøet ud i usædvanligt omfang: fire med 12-volt, fem USB/5-volt.

Prisen på basisudgaven er konkurrencedygtige 383.000 kr. plus lev., men det er enorme spring op til de næste modeller, hvis du vil have automatgear. Foto: Claus Møller
Prisen på basisudgaven er konkurrencedygtige 383.000 kr. plus lev., men det er enorme spring op til de næste modeller, hvis du vil have automatgear. Foto: Claus Møller
 

Til gengæld er det ikke ligefrem nogen racerbil, selv om vi har 180 hk at gøre godt med. Det skyldes bl.a., at E-Pace er en ret tung bil, ja, faktisk slår den højere ud på badevægten end F-Pace. Forklaringen er, at den nye Jaguar deler undervogn med den ældre Evoque og altså ikke nyder godt at letvægtskonstruktionen fra Jaguar XE og F-Pace.

Jaguar entrerer en bilklasse, hvor der kommer et hav af nye modeller inden for kort tid og hvor konkurrencen allerede er hård. Audi lokker således med kampagnepriser på den aldrende Q3 med 150 hk diesel og masser af udstyr til 340.000 kr., BMW har ekstra lave priser på X1, hvor man til 385.000 kr. for 150 hk diesel og automatgear, mens vi endnu ikke kender alle priserne på Volvo XC40.

Men de, der vælger E-Pacen får samtidig får de ganske gratis en hel masse positiv opmærksomhed i trafikken, for alle medtrafikanter, høj som lav, finder den smuk, den nye Jaguar.

 

Jaguar E-Pace D180 AWD aut.

Pris: 536.188 kr. plus lev.

E-Pace fra: 383.771 kr.

Beskatning fra: 324.000 kr.

Forbrug: 17,9 km/l

CO per km: 147 g

Motor: 2,0 diesel

Hk: 180/4.000 o/min.

Nm: 430/1.750 o/min.

Topfart: 205 km/t.

0-100 km/t.: 9,3 sek.

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Nanna C. Pedersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen