Japansk firmaflyder til de snoede sogneveje

Den stilrene Mazda6 har fået endnu et facelift, der har gjort bilen en tand mere luksuriøs og velkørende

Alle Mazda6-modellerne har nu full LED-forlygter som standard. Det giver ikke alene bedre lys, men også et mere årvågent udseende. Foto: Jens Overgaard
Alle Mazda6-modellerne har nu full LED-forlygter som standard. Det giver ikke alene bedre lys, men også et mere årvågent udseende. Foto: Jens Overgaard

Mazda6

Der er få biler i firmaklassen – og familieklassen for den sags skyld – som kan smykke sig med titlen 'køremaskine'. Mazda6 er en af dem.

Faktisk har den store model i mange år haft en trofast fanskare af private, som sværgede til bilens momentstærke benzinmotorer. Mazda har holdt fast i den såkaldte 'Skyactiv-G'-teknologi, hvor man lader motoren arbejde under ekstrem høj kompression i stedet for at udstyre den med turbo.

Det er en motorteknologi, som nu har fået en opgradering, samtidig med at bilen har gennemgået sit andet omfattende facelift siden lanceringen tilbage i 2012.

Ændringerne er så omfattende, at der er tale om et kvart modelskifte. Det står klart, da vi tester den faceliftede Mazda6 med en 2,0 liters benzinmotor på 165 hk og det mellemste udstyrsniveau, 'Premium'.

Prisen for Mazda6 begynder ved fornuftige 284.000 kroner for et eksemplar med en benzinmotor på 150 hk, mens testbilen koster godt 317.000 kroner. Med en dieselmotor på 150 hk og automatgear løber Mazda6 op i 361.000 kroner eller en skatteværdi på 319.000 kroner ved erhvervsleasing.

Med faceliftet følger nyt lygtedesign for og agter, mens instrumentbordet har fået nyt design. Det er samtidig gjort mere overskueligt, og der er brugt nye, blødere materialer.

Sæderne har også fået et løft, mens topmodellen, 'Optimum', nu byder på indbygget ventilation i forsæderne.

Under de strømlinede linjer er bilen også blevet bedre støjdæmpet. Styretøj og affjedring har tilmed fået en finpudsning, hvilket skulle gavne komfort og køreegenskaber.

Trods et løft indendørs er alt ikke perfekt. Startknappen sidder uhensigtsmæssigt højt, mens grafikken i skærmen er lidt klodset. Foto: Jens Overgaard
Trods et løft indendørs er alt ikke perfekt. Startknappen sidder uhensigtsmæssigt højt, mens grafikken i skærmen er lidt klodset. Foto: Jens Overgaard

Japansk BMW
Mazda6 har altid været en velkørende bil med godt vejgreb, der et stykke henad vejen har kunnet kalde sig et japansk svar på BMW's 3-serie uden at rødme.

Mens Mazda6 tidligere var en bil med en knaldhård affjedring, er der på den front blødt op ved hvert facelift, uden at det er gået ud over bilens sugende greb.

Her er et nærmest intimt samspil mellem det skarpe styretøj, den præcise gearkasse og vejbeliggenheden, som gør det sjovt at besøge snoede sogneveje.

Det nye instrumentbord virker harmonisk og en tand mere lækkert end forgængeren. Storskærmen i midten, som kan betjenes med et solidt drejehjul, når du kører, og med berøring, når bilen holder stille, er solid.

Grafikken ved særligt navigation virker dog noget uraffineret. Placeringen af den elektriske startkontakt næsten oppe under forruden virker også lidt akavet.

Mazda6 er en stor bil med masser af plads både foran og på bagsæderne, mens bagagerummet kaperer pæne 522 liter. Bilen byder med andre ord på masser af anvendelighed, men sæderne er dog noget bløde efter vores smag.

Mazda6 er en stor bil, der udover at køre godt har masser af plads i bagagerummet. Foto: Jens Overgaard
Mazda6 er en stor bil, der udover at køre godt har masser af plads i bagagerummet. Foto: Jens Overgaard

Nye miljøkrav
I motorrummet betyder faceliftet, at motorerne nu lever op til EU's nye miljøkrav, samtidig med at de har fået et lidt højere drejningsmoment og hurtigere speederrespons. Sugemotoren på 2,0 liter har en rolig gangkultur, som du ikke finder i konkurrerende turbomaskiner. Den er mere tilbagelænet, men alligevel kvik.

Mazda lover 15,2 km/l efter den omregnede NEDC2-norm. Det er ikke imponerende, og her vil en del nok kigge mod dieselmotoren på 150 hk, som er opgjort til 22,2 km/l med manuelt gear.

Med faceliftet smider Mazda en dynge ekstraudstyr i bilen allerede i basisversionen, Vision.

Den har full LED-forlygter, head-up display, nødbremse med fodgængergenkendelse og advarsel for krydsende trafik ved bakning som standardudstyr. Priserne er de samme for sedan og stationcar gennem hele modelprogrammet.

Konklusion
Mazda6 er helt sin egen og muligvis lidt overset. Det kan faceliftet måske ændre på, for modellen er velkørende, veludstyret og giver meget for pengene. Brændstoføkonomien er dog ikke optimal i benzinversionen.

Mazda6

Pris (testbil): 316.998 kroner

Grøn ejerafgift (halvårlig): 1190 kroner

Brændstofforbrug: 15,2 km/l (NEDC2)

Motor: 2,0 liter, 165 hk, 213 Nm

Topfart: 214 km/t.

L/ B/ H: 481/ 184/ 148 cm

30 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere