Kias nye model mangler højdepunkter

Kia Stonic er lavere end de fleste af konkurrenterne, og det gør, at man savner lidt af crossover-fornemmelsen. Prisen er også i den høje ende, mens komforten halter

Giv den et tofarvet tag, ellers virker Kia Stonic lidt for kedelig. Under alle omstændigheder er det en glimrende bil, som dog ikke rigtigt formår at udmærke sig på nogen punkter. Foto: Christian Schacht
Giv den et tofarvet tag, ellers virker Kia Stonic lidt for kedelig. Under alle omstændigheder er det en glimrende bil, som dog ikke rigtigt formår at udmærke sig på nogen punkter. Foto: Christian Schacht

Kia Stonic 1,0 T-GDI Advance Intro Edition

Når det gælder biler, halser alle producenter efter den samme tendens. Klassen for de mindre crossovere er efterhånden så overfyldt, at man som producent virkelig skal tilbyde et eller andet, for ellers drukner man i vrimlen.

Men med den nye Kia Stonic virker det, som om de ikke rigtig har vidst, hvad de skulle satse på.

Bevares, Stonic er da en pæn og nydelig bil, der ikke gør meget væsen af sig, men den er også klassens laveste model. Det gør, at den egentlig ikke adskiller sig så meget fra en væsentligt billigere Rio.

Der er dog mulighed for at peppe bilen op med kontrastfarve til taget og andre ting, og det klæder virkelig bilen.

Ekstra Bladet tester Kia Stonic 1,0 T-GDI Advance Intro Edition, der koster 219.990 kroner plus levering. Det er ganske mange penge i denne klasse, men bilen har også en omfattende udstyrsliste.

Man sidder forholdsvis lavt, og instrumenteringen er ret konservativ. Foto: Christian Schacht
Man sidder forholdsvis lavt, og instrumenteringen er ret konservativ. Foto: Christian Schacht

Lav kørestilling
Inde bag rattet er det første, man lægger mærke til, at man sidder forholdsvis lavt i Stonic. Føreren har altså ikke helt den samme fornemmelse af at sidde i en høj bil som i mange af konkurrenterne, og man savner det gode overblik. Instrumentbrættet ser eksklusivt ud på afstand og virker meget gedigent, men er med sit mørke, hårde plast også en noget dunkel omgang.

I denne introversion er der rigeligt med udstyr såsom syvtommersskærm, endda med integreret navigation og Apple CarPlay, varme i sæderne, klimaanlæg, fartpilot og læderrat med videre. Der er også udmærket plads i kabinen, selvom Stonic ikke sætter nogen verdensrekorder på bagsædet - og slet ikke i bagagerummet.

Benzinmotoren, der har 120 hk, virker ikke specielt kvik. Nok er den dejlig støjsvag, ja, faktisk en af de bedste på det punkt, men motoren er svag ved lave omdrejninger. I praksis sidder man ofte og venter på, at turboen formår at sætte gang i tingene, for man skal op over 2.500 omdrejninger, før der for alvor sker noget.

Til gengæld er gearskift og kobling blandt klassens bedste.

Designet er bestemt harmonisk, og der er masser af udstyr i kampagneversionen. Foto: Christian Schacht
Designet er bestemt harmonisk, og der er masser af udstyr i kampagneversionen. Foto: Christian Schacht

Ej køreglad
Kører man friskt til, så er der dog ikke meget sjov bag rattet, og styringen er lidt upræcis og understyrende.

Køreegenskaberne er sikre nok, men køreglæde er der ikke noget af. Til gengæld er der stor ros til Kia for at gøre automatisk nødbremse til standardudstyr.

Når bilproducenterne bygger i højden, skal undervognen strammes op for at undgå for meget krængning. I Stonic har Kia strammet for meget, og bilen har en hoppende tendens, som om den aldrig falder til ro.

Stonic leveres også med en 1,2-liters motor med 84 hk, der er billigere, men til gengæld går kortere på en liter brændstof, og derfor er dyrere i ejerafgift.

Vælger man den model, sparer man hele 25.000 kroner. Et kig på konkurrenternes priser viser dog under alle omstændigheder, at koreaneren ligger i den dyre ende af prisspektret.

Men heldigvis plejer Kia at holde brugtprisen godt, og importørens legendariske garanti på syv år eller 150.000 km skal man bestemt heller ikke kimse ad.

Kia Stonic er en snusfornuftig bilmodel, som sagtens kan gøres smart med ekstraudstyr. Men den savner lidt af de højere konkurrenters gode overblik, komforten kunne være bedre, og så er priserne i den pebrede ende.

Kia Stonic 1,0 T-GDI Advance Intro Edition

Pris: 219.990 kr. plus lev.

Stonic fra: 179.990 kr.

Forbrug: 20 km/ l

CO2 per km: 115 g

Hk: 120

Nm: 171/ 1.500 o/ min.

0-100 km/ t.: 10,3 sek.

Topfart: 184 km/ t.

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste
Biler Mest læste
Seneste i biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen