Klassikeren bliver mere maskulin

Den vævre Mazda MX-5 ændrer attitude med stålfoldetag frem for stofkaleche – og får mere kant. Den indre køreglæde er i behold

Mazda MX-5 får en mere maskulin karakter med stålfoldetaget i RF-modellen, der også har en lidt bredere og mere coupéagtig B-stolpe. Foto: Christian Schacht
Mazda MX-5 får en mere maskulin karakter med stålfoldetaget i RF-modellen, der også har en lidt bredere og mere coupéagtig B-stolpe. Foto: Christian Schacht

Mazda MX-5 RF 2,0

Mazdas designere har udvidet modelrækken og pillet ved linjerne på ikonet Mazda MX-5, så stofkalechen på den lille tosæders roadster er skiftet ud med et stålfoldetag. Resultatet er en bil, der i RF-udgaven – hvor forkortelsen betyder Retractable Fastback – ser langt mere maskulin og helstøbt ud.

Men der er også mangler i modellen, som ligger 45.000 kr. højere end en almindelig MX-5'er, der med den mindste 1,5-liters motor med 131 hk starter fra godt 300.000 kr. Vi tester MX-5 RF med en 2,0-liters motor med 160 hk.

Fronten på Crossland X er typisk Opel, men resten er helt nyt og byder på stor anvendelighed. Den er 14 cm kortere end en Astra, men ti cm højere. Fotos Jens Overgaard Bilanmeldelser Her er Opels nye høje bil

Udgangspunktet er fjerde generation af den lille lette sportsvogn, der blev lanceret i 2015. Efter få kilometers kørsel er der ingen tvivl om, at de medrivende køreegenskaber og vejgrebet, som gør den lille racer nærmest flyvende og utrolig letbenet i sving, stadig holder i den 1.045 kg lette bil – 45 kg mere end roadsteren.

Den store forskel ligger i komfortoplevelsen og funktionaliteten. Forbilledet har altid været de enkle engelske sportsvogne, hvor du skulle op og trække en lille stofklud af eller på. Noget som sætter grænser for anvendeligheden i et dansk klima med rusk, regn, sne og kulde.

Her er der mere anvendelighed i det elektriske stålfoldetag. Selv om ståltaget er bedre lyd- og varmeisoleret end stofkluden, er der alligevel gener.

Der er kun sket diskrete ændringer udvendigt på den faceliftede VW Golf, hvor en let ændret front får modellen til at se lidt bredere ud. Foto: Thomas Hjortshøj Bilanmeldelser Den tyske bestseller bliver endnu mere effektiv

Når du kører på motorvej, må du leve med vind- og rullestøj.

Og det er ubegribeligt, at taget kun kan åbnes eller lukkes ved hastigheder op til 10 km/t.

Men du tilgiver på få sekunder genstridighederne, når først bilen danser på de snoede sogneveje.

Den 2,0-liters motor skal have omdrejninger for at leve, så du henter hele momentet på 200 Nm. Det er helt tilpas, men mange vil dog kunne leve med den mindre motor.

Toyota C-HR er den mest spændende Toyota lige nu, og med hybridteknik er den økonomisk og meget letkørt. Foto: Jens Høy Bilanmeldelser Fantastiske Toyota er tilbage

Kabinen er nærmest så minimalistisk og intim, som den kan blive. Betjeningen fungerer til UG med det samurai-skarpe styretøj, den lille gearstang med det mekanisk og præcist klikkende skifte og undervognen, som er til den faste side.

Vi er ikke i tvivl: Tag RF-versionen frem for den klassiske MX-5'er. Så får du en mere allround bil med større X-faktor. Den kan med lidt god vilje bruges året rundt, og charmen vinder over de små genstridigheder og den køreglæde, som kommer mangefold igen, når bilen er i sit rette element.

Specifikationer

Mazda MX-5 RF 2,0

Pris: 414.998 kr. plus levering

Forbrug: 14,5 km/ l

CO2 per km: 161 g

Grøn ejerafgift: 1.480 kr. halvårligt

Motor: Firecylindret motor på 2,0 liter

Ydelse: 160 hk

Moment: 200 Nm/4.600 omdr.

Topfart: 215 km/t.

0-100 km/ t.: 7,4 sekunder

L/ B/ H: 3,92/ 1,74/ 1,23 meter

7 kommentarer
Vis kommentarer