Kører så det sortner for øjnene: Vi tester episk hurtig Ferrari

Bag det lidt klodsede navn Ferrari 812 Superfast gemmer sig afløseren til den hurtige Ferrari F12. Alt er bedre på den nye model, der er hurtigste gadebil fra Ferrari nogensinde med frontmotor og baghjulstræk. Vi tog en tur i bilen, der bærer ved til myten om mærket

Sådan ser det ud, når en Ferrari 812 Superfast får tæsk. Video: Ferrari

MARANELLO (Ekstra Bladet Biler): Det bliver aldrig det samme at sætte sig bag rattet i en hurtig bil.

Det er den eftertænksomme sætning, der klæber til min hjerne, præcis som skjorten gør, da jeg stiger ud af en sølvgrå Ferrari 812 Superfast på parkeringspladsen ved Fiorano, Ferraris egen testbane i Maranello i Italien.

812 Superfast er virkelig så superhurtig, at kroppen næsten ikke kan følge med.

Med 800 hestekræfter har bilen 60 flere af slagsen end Ferrari F12, og det er såmænd ikke på de første par meter, at bilen opleves specielt hurtig.

Men oppe i fart sortner det for øjnene, når uhyret lægger sig i selen i udgangen af et sving.

Flere gange prøver vi bilens launch-funktion, hvor en knap skal trykkes ind og herefter styrer elektronikken, så det hele ikke går op i dækrøg.

Lige præcis i den disciplin opleves en Porsche 911 Turbo som hurtigere, men i fart-området mellem 100 og 200 km/t. er Superfast helt ekstrem.

Ferrarien eksploderer i en ubeskrivelig Formel 1-inspireret lyd, og du kastes tilbage i sædet, mens omdrejningerne pisker op mod et rødt felt, der først begynder ved 9.000 o/m.

Bilen har typisk fastback look, men der skulle være en spoiler for at sikre korrekt downforce, og at luften slipper bilen på den rigtige måde, lyder Ferraris forklaring på bagendens design. Foto: Ferrari
Bilen har typisk fastback look, men der skulle være en spoiler for at sikre korrekt downforce, og at luften slipper bilen på den rigtige måde, lyder Ferraris forklaring på bagendens design. Foto: Ferrari
 

Luksus i anden række

Ingen køber en Ferrari, fordi de udelukkende vil have luksus.

Ferraris egne undersøgelser viser, at 90 procent køber bilen for performance, og man regner med, at flere end 60 procent af køberne til 812’eren allerede har mindst en Ferrari stående i garagen.

Bider med forenden
Præsentationen af Ferrari 812 Superfast sker med udgangspunkt i Fiorano-testbanen, hvor der er fri leg over fire omgange på asfalten, hvor myten om det sagnomspundne mærke har udviklet sig sammen med modellerne over mange år.

Lad os få køreoplevelsen overstået ved en gang for alle at slå fast, at Ferrari 812 Superfast er en fantastisk oplevelse.

Målt i forhold til andre biler i denne supersportsvognsklasse har 812’eren forholdsvis store forhjul og aktiv medstyrende bagaksel.

Ved lave hastigheder styrer baghjulene lige over 2 grader modsat forhjulene, og oppe i fart styrer de i samme retning.

Omsat med 800 hestekræfter til baghjulene giver det et helt fantastisk greb med forenden.

I hårnålesving med godt hullet asfalt kan du smide forenden ind i svinget med hastigheder som burde give understyring.

Men nej. 812’eren bider sig fast, og du kan gå på gassen hårdt, hvorefter du ryger ud af svinget som var 812’eren skudt ud af en riffelgang.

Du kører for hurtigt! Med display direkte foran passageren er det slut med at sidde og skæve over mod chaufførens speedometer. Det er godt for personer med hang til at blive køresyge. Foto: Ferrari
Du kører for hurtigt! Med display direkte foran passageren er det slut med at sidde og skæve over mod chaufførens speedometer. Det er godt for personer med hang til at blive køresyge. Foto: Ferrari
 

Følg med
Som medpassager bliver man let køresyg med så heftige påvirkninger og gør bedst i at kigge lige frem mod næste sving i stedet for at skæve over mod bilens centrale instrumenter for at få et glimt af omdrejninger og fart.

Måske er det derfor, 812’eren kan leveres med et højt opløst display lige foran passagersædet.

Her kan passageren så følge med i alle vigtige informationer såsom omdrejninger, G-påvirkning og fart naturligvis.

Mens de udvendige linjer måske ikke fremkalder de helt store superlativer, forholder det sig anderledes med interiøret.

Ferrari oplyser, at deres studier viser, at kunderne tilbringer mere tid og flere kilometer i bilerne end tidligere.

Derfor har man lagt sig i selen for at skabe en lækrere kabine.

Tidligere har Ferrari ikke just været kendt for lækre materialer og løsninger. Nej, man har mere anvendt billige materialer og beklædt med udsøgt læder.

Den slags ’over hvor gærdet er lavest’ er svære at finde, og alt i alt er der dømt sport krydret med luksus i 812’eren.

- Det bliver aldrig det samme at sætte sig bag rattet i en hurtig bil. Foto: Ferrari
- Det bliver aldrig det samme at sætte sig bag rattet i en hurtig bil. Foto: Ferrari

Moderne komfortudstyr i form af eksempelvis adaptiv fartpilot eller en lampe, der viser biler i den notorisk blinde vinkel, skal man dog ikke regne med at finde i en Ferrari, og når man spørger de ansvarlige, om man nogensinde kan forestille sig den slags eller måske ligefrem nødbremse i en Ferrari, bliver der trukket overbærende på skuldrene. Bakkamera er dog en del af udstyret.

Instrumenterne i Ferrarien er opbygget som centrale instrumenter til chaufføren.

Alle vigtige betjeninger sidder påklistret rundt omkring på rattet, og et stort digitalt display lige foran formidler den vigtigste information i en bil, som har den stejlende hest: omdrejningerne.

Museum strammet op

Ferraris museum i Maranello er blevet udvidet op til mærkets 70-årsfødselsdag med nye biler og et stærkere fokus på at sætte modellerne ind i en sammenhæng. Nyt er det blandt andet, at man kan se det skrivebord, hvor Enzo skabte mærket.

Målt i forhold til andre mærker er museet dog langt fra så fantastisk som bilerne. Dertil er tilgangen til formidling for overfladisk, og man skal helst være kender af mærket for at kunne forstå bilerne.

Museo Ferrari har åbent kl. 9.30-19 frem til oktober.

Pris voksne: 16 €

Udvikling af F12’eren
812 Superfast er populært sagt en videreudvikling af den udgåede model Ferrari F12 tdf, hvor man stort set har bevaret teknikken og skiftet karrosseriet.

I Ferrari-sammenhæng er der dog ikke meget ’stort set’, for bilen byder eksempelvis på den mest avancerede aerodynamik nogensinde i en gadebil fra Ferrari.

Ny klassiker. Den legendariske 12-cylindrede motor er vokset til 6,5-liter. Lyden kan ikke beskrives ved 8.900 o/m, men ydelsen er 800 hk ved 8.500 o/m. Foto: Ferrari
Ny klassiker. Den legendariske 12-cylindrede motor er vokset til 6,5-liter. Lyden kan ikke beskrives ved 8.900 o/m, men ydelsen er 800 hk ved 8.500 o/m. Foto: Ferrari
 

Den vigtigste komponent i en Ferrari er motoren, og her er der tale om 75 procent nye dele i forhold til de tidligere 12-cylindrede motorer.

Der er ganske enkelt tale om den kraftigste V12’er nogensinde med 800 hestekræfter og et maksimalt omdrejningstal på 8.900.

Det er fantastiske præstationer og 60 hk flere, hvis ellers nogen skulle kunne mærke forskel på den V12’er, der ligger i F12’eren.

Hvad man derimod godt kan mærke, er et moment, hvor hele 80 procent af momentet på 718 nm er klar fra 3500 o/m.

I praktisk kørsel er motoren så stærk, at en Ferrari 812 Superfast med mellem 2.000 og 4.000 omdrejninger er hurtigere end stort set alt andet, du møder på din vej.

Undtagelsen er måske her i Maranello og omegn, hvor det ikke blot vrimler med Ferrarier, men også matsorte eller skrigende orange Lamborghinier.

Med den nye bil har Ferrari taget skridtet og udviklet et elektrisk styretøj, hvilket er første gang i mærkets 70-årige historie.

812 findes udelukkende med den samme automatiske gearkasse, som findes i F12, men der er tale om en ny udveksling og hurtigere skiftetider.

Ikke mindst tiden for et skift ned er reduceret med 40 procent, og holder man grebet til nedskift inde i et sekund, skiftes der eksempelvis ned op til tre gear i gearkassen, der har 7 trin.

Specifikationer

Motor: V12

Volumen: 6,5 liter

Ydelse: 800 hk v. 8.500 o/m

Moment: 718 Nm v. 7.000 o/m

Gearkasse: 7-trins aut. Dobbeltkobling

Længde: 466 cm

Højde: 128 cm

Akselafstand: 272 cm

Vægt: 1525 kg

Fordæk: 245/35 ZR20

Bagdæk: 315/35 ZR 20

Topfart: 340 km/t

0-100 km/t: 2,9 sek.

0-200 km/t: 7,9 sek.

Forbrug: 6,7 km/l

Tank: 91 liter

Pris: 5.624.981 kr. (2.249.992 kr. plus afgift)

Garanti: 3 år/ 7 års service

kommentarer
Vis kommentarer
Biler Mest læste
Seneste i biler
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Nanna C. Pedersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen