Lækker bil med et par leverpletter

Tesla Model S rystede markedet, da den kom. Dens popularitet kan dog ikke føres direkte over på brugtmarkedet. Vi giver den en brugtbiltest

Daniel Brüssow Jensin har kørt 1110.000 km i sin Tesla S 85 fra 2013 – altså en baghjulstrukket model uden autopilot. Han synes, den har holdt meget på værksted. Foto: Ebbe Sommerlund
Daniel Brüssow Jensin har kørt 1110.000 km i sin Tesla S 85 fra 2013 – altså en baghjulstrukket model uden autopilot. Han synes, den har holdt meget på værksted. Foto: Ebbe Sommerlund

Tesla Model S var og er en fed bil, og så er det en elbil. Tesla var reelt bilen, der fik de store fabrikker til at vågne af tornerosesøvnen og se, at en elbil kan tiltale masserne og få de velhavende til at betale. Den var i lang tid den bedst sælgende bil i luksussegmentet godt hjulpet af afgiftsfritagelsen.

Her står vi så – godt et år efter de første afgifter på elbiler i Danmark, og en brugt Tesla kan købes fra under 500.000 kr. Der er cirka 100 til salg i Danmark, og det vil være synd at sige, at de går som varmt brød på en fredag morgen. Afgifterne får nu alligevel ikke et ekstra hak opad – derimod vil det være et godt salgsargument, at biler før 2017 vil have gratis Supercharger-adgang, mens nye kunder må betale.

Faktisk er det kun en Tesla S 60, der ikke har gratis Supercharger-adgang som standard – den kan være tilkøbt. Ser man bort fra økonomien og retter fokus på selve bilen, er det historien om den første serieproducerede bil fra en meget lille amerikansk producent. Set i det lys er det en imponerende bedrift, at bilen er så god, men helt uden børnesygdomme er den bestemt ikke.

Tesla. Foto: PR Biler - 20. apr. 2017 - kl. 19:58 Tesla hjemkalder 53.000 biler på grund af bremseproblem

Ambitiøst projekt
Tesla-ejer Daniel Brüssow Jensin har haft sin Model S i snart to år og har kørt 111.000 km i den. Det er en 85 fra 2013 – altså en baghjuls-trukket model uden autopilot.

- Bilen har holdt meget på værksted. Noget har været uheld, men jeg har også fået skiftet en del. Blandt andet har jeg fået skiftet motor to gange. Ladesystemet er skiftet. Dørhåndtag er skiftet, fortæller han.

Det er historien om en voldsomt ambitiøs Elon Musk og hans voldsomt ambitiøse bilprojekt. Skjulte dørhåndtag og kæmpe infotainmentskærm i midterkonsollen samt opdatering over mobilnettet er de mest åbenlyse dristige valg, men også jagten på minimale accelerationstider er med til at skubbe grænser.

Dens slags er risikabelt for etablerede bilfabrikanter, der har bygget biler i årtier, og det er endnu mere risikabelt for en helt ny bilfabrikant.

Tesla Model S som brugt kan sagtens være et godt køb på den lange bane. Den er ikke fejlfri, og navigationssystemet er aldrig blevet rigtigt godt. Foto: Ebbe Sommerlund
Tesla Model S som brugt kan sagtens være et godt køb på den lange bane. Den er ikke fejlfri, og navigationssystemet er aldrig blevet rigtigt godt. Foto: Ebbe Sommerlund
 

Bygget af dyre materialer
Du har sikkert læst masser af gange, at kvaliteten ikke er imponerende, men hvad betyder det egentlig? Dels er der finishen, altså ting der ikke virker velkonstruerede eller færdiglavede. Det gælder for eksempel de spinkle knirkende solskærme, og det gælder især skumlisten ved soltaget, der ligner noget, der er eftermonteret.

Til gengæld er læderet stærkt, og kabinen bærer ikke synderligt præg af de 111.000 km. Hattehylden er dog noget juks, hvis du er typen, der er glemsom. Den klapper ikke selv ned, og glemmer du det, kan du se den blafre, når du kører.

Godt og skidt

+

  • Generelt solid teknik
  • Ruster ikke
  • God rækkevidde
  • Gratis langtursladning

-

  • Kvaliteten er svingende
  • Værditabet kan være stort
  • Mange småfejl

Farlig fejl på sporingen
Alvorligere ting har været i vejen med nogle Model S’er. Flere kunder har klaget over sporingen på bilerne, der har medført dæk, der er slidt skæve.

- Jeg oplevede det en dag, jeg kørte på motorvejen, hvor bilen simpelthen spandt rundt og ramte autoværnet. Det viste sig, at det ene baghjul var helt blankslidt på indersiden, siger Daniel Brüssow Jensin.

Da vi tjekker ind til en brugttest hos FDM i Fredericia, er alle fire dæk slidt perfekt, og udmålingen er også fin, så på det punkt er testbilen godkendt. En del ejere har også oplevet, at frontklappen ikke slutter tæt, eller at den lukker for stramt – det har Daniel Brüssow Jensin også fået lavet på værkstedet. Selve bilen er dog i det store hele en fremragende bil.

- Jeg er glad for bilen, og den kan betale sig, fordi jeg kører så meget, som jeg gør, og fordi det er lange ture, hvor jeg bruger Supercharger, siger han.

Se også: Overdådig luksusbil vil slå Tesla af tronen

Sløj navigation
På trods af en række opdateringer er navigationssystemet stadig en tynd kop te. Godt nok er det lækkert med et stort kort fra Google Maps, men selve navigationen mangler basale ting som viapunkter og alternative ruter.

Den kan godt lede dig uden om en kø, men du kan ikke bestemme, om du vil over Odden eller Odense, når du kører fra København til Jylland. Det kan være, at det bliver opdateret snart – det er der i hvert fald rygter om.

Priseksempler

60 2014/34.000 km: 480.000 kr.

P85+ 2013/102.000 km: 579.900 kr.

70D 2015/26.000 km: 630.000 kr.

P90D 2015/26.000 km: 770.000 kr.

Reservedelspriser

Forrude inkl. lister og lim: 5.923 kr.

Viskerblade (pr. par): 390 kr.

Bremseskiver (foran): 4.405 kr.

Bremseklodser (bag): 1.973 kr.

Pollenflter: 79 kr

Bedre end forventet
Efter en grundig gennemgang på FDM’s testcenter er konklusionen klar.

Tesla Model S klarer kilometerne fint. Der er kun brug for lidt rustbeskyttelse af nogle bærearme foran, der som de eneste er i stål. Bremserne er end ikke slidt halvt ned.

Men tager man Daniel Brüssow Jensins beretning om fejl med i billedet, så er det ikke entydig kvalitet. Drivlinjen er heldigvis omfattet af otte års garanti, så motorerne og batteriet kan tidligst blive ramt af dyre nedbrud i 2021. Faktisk er resultatet mere positivt end forventet.

Bilen har taget et stort værditab, men på grund af det store batteri tror vi på, at der er en nedre grænse for værditabet i hvert fald nogle år. Foto: Ebbe Sommerlund
Bilen har taget et stort værditab, men på grund af det store batteri tror vi på, at der er en nedre grænse for værditabet i hvert fald nogle år. Foto: Ebbe Sommerlund
 

De djævelske detaljer
Når du skal købe en Tesla, er der en række ting, du skal være opmærksom på.

Det nemme dilemma er batteriets størrelse, og om bilen har to motorer. Batteristørrelsen afgøres af tallet, og et D afslører, om bilen har to motorer. Men for mange er det lige så vigtigt, om bilen har gratis Supercharger-adgang og autopilot. Det første har alle undtagen model 60 – her kan det dog være tilkøbt.

Autopilot kræver noget hardware, der først kom i 2014, og det kan tilkøbes, hvis hardwaren er til stede. Ser du på tidligere modeller, kan det ikke tilkøbes. Et godt køb kunne være en 70D med autopilot.

Se også: Salget af elbiler eksploderet: Slår bunden ud af brændstof-behov

Interiør: Knirkelyde er noget af det, der giver mange klager. Dels fordi samlekvaliteten kunne være bedre. Dels fordi bilen ikke larmer i sig selv.

Undervogn og bremser: Nogle få af testbilens bøsninger viser tegn på revnedannelse og bør formentlig skiftes inden 200.000 km.

De øverste bærearme foran er i modsætning til de andre lavet af stål og er dårligt rustbeskyttet – de kan med fordel få lidt ekstra rustbeskyttende maling. Bremseskiverne ser flotte ud og er ikke slidt meget – de bør kunne holde over 200.000 km.

Rust og karroserri: Chassis og karrosseri er bygget i aluminium, der ikke kan ruste. Kommer der fugt og luft under lakken, kan pladerne oxidere og lakken boble op. Det er et kosmetisk problem, men på testbilen er der ikke noget af den slags. Det eneste, der umiddelbart skal beskyttes yderligere, er de øverste bærearme foran – de er i dårligt beskyttet stål.

Desuden er baglygterne fyldt med fugt, hvilket ikke alene ser dumt ud, men også kan give problemer for elektronikken inde i dem.

Batteri og motor: Tesla har skiftet en hel del motorer på garantien. Oftest fordi de larmer for meget. Hvor mange det drejer sig om, ved vi ikke, men vi forventer, at der er styr på motorerne, inden garantien på 8 år udløber.

Batteriproblemer er der til gengæld ikke mange af. P.t. mangler der et reelt eftermarked, men da Tesla benytter standardbatterier, bør reparation være temmelig ukompliceret for en fagmand. Prisen vil ganske givet også blive lavere end f.eks. at skifte en gearkasse på en Audi.

Specifikationer

Tesla model S 85 (2013)

Motor: AC-synkronmotor

Gear: Fast reduktionsgear

Maks. effekt: 225 kW (367 hk)

Maks. moment: 441 Nm

Batteri: Li-ion, 85 kWh

0-100 Km/t.: 5,6 sek.

Topfart: 201 km/t.

Mål (L/B/H): 475/181/146 cm

Vægt: 1.543 kg

Rækkevidde: 502 km (NEDC)

Bagagerum: 895 liter

Tilslutning og lader: Type 2 AC: 11 kW

DC: p.t. op til 135 kW

12 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere