Letkørt og økonomisk Audi

Test: Audi producerer tidløse biler. Den lille crossover Audi Q2 er forsigtig i designet, men byder på mange indre kvaliteter

Audi Q2 er meget geometrisk i formgivningen. De første gange man ser bilen, opleves den som lidt kedelig og firkantet. Men synet bedrager, for når øjnene har lært linjerne at kende, fremstår bilen som meget elegant. Den enorme blinde vinkel er resultatet af et forsøg på at gøre bilen mere coupé-agtig. Foto: Jens Høy
Audi Q2 er meget geometrisk i formgivningen. De første gange man ser bilen, opleves den som lidt kedelig og firkantet. Men synet bedrager, for når øjnene har lært linjerne at kende, fremstår bilen som meget elegant. Den enorme blinde vinkel er resultatet af et forsøg på at gøre bilen mere coupé-agtig. Foto: Jens Høy

Audi Q2 Sport TDI

Stationcars og MPV'er er ikke ligefrem noget, der tiltaler det moderne menneske.

Nej, vi vil have noget, der smager af et spændende liv med outdoor-grej på taget, og når vi parkerer mandag morgen foran kontoret, må der gerne være et par mudderstænk på skærmkanterne.

Jo, vi køber crossovere i stor stil, og de fleste gør det, fordi man sidder højt og har fint overblik. I virkeligheden ikke langt fra den klassiske stationcar med førersædet i højeste position over gulvet, og så alligevel. Det skyldes blandt andet, at man sidder højere og lidt mere oprejst.

Personligt design
Design er efterhånden den vigtigste faktor, når der købes bil. Det skyldes ikke mindst, at alle moderne biler lidt populært sagt kører godt, er holdt op med at ruste og i det hele taget er 'forbandet' gode, billige og sikre.

Se også: Ny spanier kan blive den bedste minibil

Samtidig er kunderne ikke så tro mod mærkerne, og biler er blevet en brugsvare, hvor man efter en leasingkontrakt på tre år er klar til at skifte til noget nyt og smart.

Audi har valgt at kalde bilen for Q2, men langt de fleste modeller er udelukkende forhjulstrukne med motoren liggende på tværs foran. Vi tester Audi Q2 1,6 TDI med udstyrsbetegnelsen Sport, og som koster fra 325.000 kr.

Økonomisk diesel
Billigste version af Q2 er med trecylindret benzinmaskine, men kører man langt, er en diesel som den i testbilen værd at overveje.

Når det gælder udstyr er mulighederne mange, og bilen kan derfor gøres meget personlig, også når det gælder farver og detaljer.

Se også: Lækker bil med et par leverpletter

Alternativt kan man overveje den fine 1,4 liters benzinmotor med 150 hk, som er forholdsvis økonomisk, men først og fremmest en støjsvag og kraftig motor til den lille Audi.

Forsæderne er det bedste sted at opholde sig i Q2. Med en længde stort set som en Audi A3, men et nøk kortere i akselafstand, er pladsen ved bagsædet kun lige tilstrækkelig.

Skærmen skal betjenes med et drejehjul, men det vænner man sig til og er standard i forbindelse med Sport-versionen. Foto: Jens Høy
Skærmen skal betjenes med et drejehjul, men det vænner man sig til og er standard i forbindelse med Sport-versionen. Foto: Jens Høy
 

Fra forsæderne har man udsigt til et stramt design, og i førersædet sidder jeg virkelig godt med perfekt afstandsharmoni mellem pedaler, rat og sæde.

Materialerne er lette, men finish på vanligt Audi-niveau.

Kun skærmens manglende trykfølsomhed trækker lidt ned, men man vænner sig til drejeknappen mellem forstolene.

Udsynet skråt bagud vænner man sig aldrig til, men det er prisen for det formsprog, som moden dikterer.

Instrumenthuset er klassisk Audi, og der er i det hele taget ingen overraskelser, når det gælder betjeningen, som bare virker. Foto: Jens Høy
Instrumenthuset er klassisk Audi, og der er i det hele taget ingen overraskelser, når det gælder betjeningen, som bare virker. Foto: Jens Høy
 

Let og direkte
Køreoplevelsen er fin i Q2. Bilen styrer præcist, og den faste affjedring passer godt til bilen.

Dieselmotoren på 1,6-liter stiller 116 hk i udsigt og et moment på 250 Nm. Det er ikke alverden i en tid, hvor mange dieselmotorer i samme størrelse stiller med over 300 Nm.

Q2 med denne motor opleves som lidt svag i antrittet på motorvej. En Q2 med 1,4-liters benzinmotor og 150 hk har samme moment og koster ca. 25.000 kr. mere og er værd at overveje som alternativ.

Audi Q2 er ikke en specielt rummelig bil, og det gælder også i bagagerummet. Forsæderne er det bedste sted at opholde sig. Foto: Jens Høy
Audi Q2 er ikke en specielt rummelig bil, og det gælder også i bagagerummet. Forsæderne er det bedste sted at opholde sig. Foto: Jens Høy
 

Bilen er en Sport, hvilket betyder 17" alufælge til at fylde ud i skærmkasserne, men der er plads til langt større hjul, hvilket vil pynte på bilen, der ser lidt forsigtig ud på 17". Et kig i prislisten for Q2 viser, at bilen ikke er meget dyrere end en tilsvarende Audi A3.

Se også: Perfektionistiske Audi

Vi spår Q2 pæn succes, for bilen er tiltalende i sit væsen og lækker i detaljerne.

Et kig på salgslisterne afslører da også, at den lille Audi allerede har opnået fine salgstal herhjemme.

Specifikationer

Audi Q2 Sport TDI

Motor: 1,6 TDI 116 hk

Moment: 250 Nm v. 1.500-3.200 o/ min.

0-100 km/ t.: 10,3 sek.

Topfart: 197 km/ t.

Forbrug (EU-norm): 22,7 km/ l

Pris: Fra 325.000 kr.

Leasing/ privat: Fra 3.750 kr. (25.000 kr. førstegangsydelse)

53 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere