Måske skal din næste Golf være en Polo

Den nye 6. generation af VW Polo opleves stort set som den større og dyrere Golf, når man sidder bag rattet

Bredere og lavere. Polo er blevet mere dynamisk i formsproget. Som altid kan bilen leveres med meget avanceret udstyr såsom adaptiv undervogn og trådløs opladning af mobiltelefonen. Foto: VW
Bredere og lavere. Polo er blevet mere dynamisk i formsproget. Som altid kan bilen leveres med meget avanceret udstyr såsom adaptiv undervogn og trådløs opladning af mobiltelefonen. Foto: VW

HAMBORG (Ekstra Bladet Biler): Vi kører mere og mere i kø, og når der skal parkeres, kæmper vi om hver eneste centimeter. Måske var det på tide at gå ned i bilstørrelse.

Det er den fornemmelse, jeg sidder med, mens jeg langsomt arbejder mig ud gennem Hamborgs morgentrafik. Jeg er kommet til at tage et forkert venstresving ved den internationale præsentation af 6. generation af VW Polo, og nu er trafikken gået helt i stå. Det giver mulighed for at mærke bilen efter i alle detaljer, og konklusionen er, at bilen føles mere som en VW Golf end en Polo.

Bilen lander i Danmark til november, og prisen på basismodellen med Trendline udstyr bliver 157.571 kr., og en veludstyret Comfortline med turbomotor og 95 hk lander på 184.995 kr.

Interiøret domineres af den standardmonterede 8 tommer skærm med fuld glasfacade. Foto: VW
Interiøret domineres af den standardmonterede 8 tommer skærm med fuld glasfacade. Foto: VW
 

Forfinet udtryk
Mange vil mene, at den nye måske er for forsigtig i formen, men kunderne elsker det. Modsat en del af konkurrenterne er Polo blevet lidt lavere og mere dynamisk i formsproget.

Det tekniske fundament er helt nyt. Det vil sige, at Poloen er blevet længere, bredere, lavere og mere rummelig. På bagsædet mærkes det, at akselafstanden er vokset med 9,2 cm. I bagagerummet er der nu hele 351l at gøre godt med.

Avanceret motor til Polo

Blandt de mest spændende tekniske nyheder er VW’s nye 1,5-liter benzinmotor.

1,5 TSI ACT-motoren med aktiv cylinderstyring er en videreudvikling af 1.4 TSI med ACT, som blev præsenteret for første gang i forgængeren. Den aktive cylinderstyring i 1,5 motoren frakobler to cylindre midlertidigt afhængigt af driftssituationen, hvorved forbruget reduceres.

Fuldt udstyr
Jeg sidder fortrinligt i den nye Polo. Udsigten er fuldt digital, den oplevede kvalitet i materialerne er næsten som i en Golf, og mulighederne for udstyr er stort set som i de dyrere modeller. Adaptiv fartpilot, elektronisk dæmpning af undervognen og fuld LED er naturligvis en mulighed, og vælger man bilen med DSG-automatgear er det, at oplevelsen nærmer sig en Golf.

Se også: Den sjoveste BMW

Med til at skabe den lækre oplevelse er et nyt digitalt display som Polo er første bil, der får.

Polo lanceres i de tre udstyrslinjer Trendline, Comfortline og Highline, samt diverse individualiserede features. Allerede basisversionen af Polo Trendline er veludstyret, men mangler aircondition, der findes i en såkaldt DK-pakke, som også indeholder sædevarme og læderrat.

Standardudstyr omfatter nu blandt andet LED-dagskørelys med coming home-funktion, en hastighedsbegrænser, multikollisionsbremse og områdeovervågningssystemet Front Assist med nødbremsefunktion op til 65 km/t.

Vælger man flittigt fra udstyrslisterne, rammer en Polo nemt 230.000 kr., men så får man altså også en Polo, der i virkeligheden er mere som en Golf.

Motorer VW Polo

Benzin
1.0, 65 hk, 3-cylindret, 5-trins gearkasse

1.0, 75 hk, 3-cylindret, 5-trins gearkasse

1.0, 95 hk, 3-cylindret, 5-trins gearkasse / 7-trins DSG

1.0, 115 hk, 3-cylindret, 6-trins gearkasse / 7-trins DSG

1.5 TSI, 150 hk, 4-cylindret, 6-trins gearkasse / 7-trins DSG

2.0, 200 hk, 4-cylindret, 6-trins gearkasse / 6-trins DSG

Diesel
1.6, 80 hk, 4-cylindret, 5-trins gearkasse

1.6, 95 hk, 4-cylindret, 5-trins gearkasse / 7-trins DSG

kommentarer
Vis kommentarer
Biler Mest læste
Seneste i biler
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen